קרולינה למקה וביג במו"מ עם קשת: מניות תמורת זמן אוויר

זכיינית הטלוויזיה קשת תקבל מניות בקבוצת קרולינה למקה תמורת התחייבות ארוכת-טווח לזמני אוויר ■ ביג מנהלת שיחות דומות על האפשרות להכניס את אחת הזכייניות, קשת או רשת, כבעלת מניות במיזם האינטרנט שלה

קבוצת קרולינה למקה שבבעלות קסטרו מנהלת שיחות עם זכיינית ערוץ 2 קשת לגבי שיתוף-פעולה מסחרי, במסגרתו תקבל קשת מניות בקבוצה תמורת התחייבות ארוכת-טווח לזמני אוויר.

עוד נודע כי גם קבוצת ביג מנהלת שיחות דומות על האפשרות להכניס את אחת הזכייניות קשת או רשת כבעלת מניות במיזם האינטרנט של הקבוצה "ביג פלוס" בעסקת ברטר על זמן אוויר.

כזכור, הבוקר (א') הודיעה קבוצת פוקס כי רשת תיכנס שותפה ב-25% במיזם הסחר האלקטרוני של הקבוצה, טרמינל איקס, בעסקה דומה.

שיתופי-פעולה מסחריים הקושרים בין מניות של מפרסם לזמן אוויר של זכיין אינם דבר חדש. קשת כבר עשו את זה עם אתר האופנה סטייל ריבר, וערוץ 10 עם צ'יינה ביי. אמנם בשני המקרים ההתקשרות לא נרשמה כהצלחה גדולה עבור הזכייניות, אך אין זה אומר שכתפישה החיבור אינו נכון.

בתחום הדיגיטל הנכונות של מנכ"ל פוקס הראל ויזל לתת מניות בסדר גודל משמעותי לזכיין, דומה לכך שחברה כמו שטראוס תציע מניות תמורת זמן אוויר. אמנם העסקה עם רשת מתמקדת רק בזרוע המקוונת של קבוצת פוקס - אך היא כיום המהלך האסטרטגי החשוב ביותר של הקבוצה, והכנסת שותף בו אינה דבר של מה בכך, במיוחד כי מבחינת כוח ועוצמה אין מקום להשוואה בין פוקס לשחקנים כמו צ'יינה ביי, סטייל ריבר או אפילו אפליקציית איזי.

כל גוף מסחרי יכול אמנם לרכוש זמן אוויר בכסף מלא בלי לוותר על מניות לצורך זה. אבל הכנסת הזכיין כשותף רותמת אותו גם כלקוח משלם, שאפשר בימי לחץ לוותר עליו או לתת לו מיקומי פרסום פחות טובים, וגם כשותף שהאינטרס שלו לקדם את החברה זהה.

לא לחינם הקבוצות שמחפשות כיום שיתופי-פעולה תמורת זמן אוויר הן כאלה שיש להן פעילות דיגיטלית משמעותית כמו קסטרו-הודיס או אתרי מרקטפלייס כמו ביג ועזריאלי. ההצלחה של אתרים גדולים כאלה תלויה ביכולת להביא הרבה מאוד טראפיק ולייצר קניות חוזרות, שכן עלות רכישת צרכן בדיגיטל היא גבוהה מאוד, ולכן יש צורך בהרבה פרסום, באינטרנט ומחוצה לו, ולזכייניות יש להציע הרבה זמן אוויר בטלוויזיה.

אמנם התשובה לשאלה מה יקרה לרייטינג המהווה בסיס לאפקטיביות הפרסום ומחירו אחרי פיצול ערוץ 2 היא תעלומה, אך היא מתייחסת יותר לשאלה איך יתחלק הרייטינג המסחרי בין קשת לרשת. איש אינו חושב שמי משתיהן תרד באופן דרמטי, עד כדי כך שהפרסום בהן לא יהיה אפקטיבי ובולט. לכן מי שמעוניין לייצר אימפקט בפרסום יידרש כנראה גם אחרי הפיצול לפרסום בטלוויזיה המסחרית. לקשת, רשת וערוץ 10 יש גם זרועות אינטרנט - אם כי הן לא חזקות במידה שווה.

אתר מאקו של קשת הוא אחד האתרים הנצפים בישראל, והוא כבר היום שחקן חזק בתחום הפרסום הדיגיטלי. האתר של רשת אמנם אינו חזק, אך התוכן הטלוויזיוני שלה משודר בו, מביא צפיות גולשים ומאפשר פרסום. האינטרס של הזכייניות לחבור לשיתופי-פעולה מסוג זה אינו אחיד. לא לחינם רשת היא הראשונה שנכנסה לזה בכוח מלא. שתי הזכיינות מחפשות בשנים האחרונות אפיקי רווח שייתנו מענה לעוגת הפרסום המסורתי ההולכת ומצטמקת.

קשת מנסה לתת לזה מענה כבר כמה שנים באמצעות הזרוע הדיגיטלית שהושקעו בה מיליוני שקלים, וכיום כבר יש לה אפשרות גם לשווק פרסום דיגיטלי ופרסום באמצעות תוכן המצמצם במקצת את זליגת התקציבים והתלות בגוגל ופייסבוק. רשת, לעומת זאת, לא ביצעה ההשקעות גדולות בדיגיטל, ולפיצול היא מגיעה בנחיתות בתחום זה.

טרמינל איקס של קבוצת פוקס נחשב בענף הדיגיטל למיזם המעניין ביותר מבין כל המרקטפלייסים שקמים, וההערכות בשוק הן שהוא כמעט היחיד שיש לו סיכוי לשגשג. אם המיזם אכן יצליח מסחרית, החיבור של רשת אליו עשוי להניב יבול כספי, אך גם לשמש צינור נוסף להעביר אליו מדיה ולהתחזק בתחום שרשת חלשה בו כיום - הדיגיטל.

מקרולינה למקה נמסר: "איננו נוהגים להגיב על תוכניות אסטרטגיות שעל סדר היום". ביג פלוס סירבו להגיב.