המדינה תובעת את פינוי מתחם דיזיין סנטר בבני-ברק

המדינה הגישה תביעה לפינוי מתחם העיצוב דן דיזיין סנטר ומתחם שופרסל הסמוך אליו ■ עוד תובעת המדינה תשלום פיצויים בסך מוערך של 175 מיליון שקל בגין הפרת חוזים שנכרתו עמה סביב השימוש במקרקעין ■ דן דיזיין: "תביעת-סרק"

דן דיזיין סנטר  / צלם: תמר מצפי
דן דיזיין סנטר / צלם: תמר מצפי

מדינת ישראל הגישה היום (ד') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה לפינויו של מתחם העיצוב דן דיזיין סנטר וכן לפינויו של מתחם שופרסל הסמוך אליו. עוד תובעת המדינה תשלום פיצויים בסך מוערך של 175 מיליון שקל בגין הפרת חוזים שנכרתו עמה סביב השימוש במקרקעין עליהם הוקמו המתחמים.

התביעה, שהוגשה על-ידי פרקליטות מחוז תל-אביב (אזרחי) בשיתוף היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה, היא תביעה כספית ותביעה לסילוק יד של חברת יצחקי מחסנים בע"מ ויצחקי השקעות בע"מ ממתחם קניון דן דיזיין סנטר וממתחם שופרסל דיל המצויים ברחוב הלח"י בבני-ברק.

מדובר במתחמי קניות גדולים הממוקמים בשטח מבוקש במרכז הארץ והמשתרעים על שטח כולל של כ-28 דונם. המתחמים כוללים מספר רב של חנויות וכן סניף רחב-היקף של רשת שופרסל.

המדינה, שהיא הבעלים של הקרקעות עליהם ממוקמים שני המתחמים, טוענת כי חברת יצחקי מחסנים בע"מ בנתה על קרקעות המדינה שני מתחמים לשימוש מסחרי, מתחם דן דיזיין סנטר ומתחם שופרסל דיל ברחוב הלח"י בני-ברק, וזאת תוך חריגה והפרה של מערכת ההסכמים שבין הצדדים. יצחקי השקעות בע"מ היא החברה המנהלת כיום את שני המתחמים.

לטענת המדינה, הנתבעות מחזיקות כיום בנכסים שלא כדין ונהנות במשך שנים רבות מתקבולים ורווחים עצומים, אשר אינם מועברים למדינה כנדרש.

מהתביעה עולה כי חברת יצחקי כרתה עם המדינה חוזים, לפיהם היא קיבלה ללא תמורה כספית זכות להחזיק ולעשות שימוש בהתאם לחוזים במתחם דן דיזיין עד פברואר 2009 ובמתחם שופרסל עד דצמבר 2006.

בהמשך נחתמו תוספות לחוזה דן דיזיין הראשון ולחוזה שופרסל הראשון. במסגרת התוספות שבחוזים קיבלה חברת יצחקי זכות שימוש במקרקעין למטרת מבנים ומחסנים הדרושים לרכבת לצורך הובלה, אחסון וממגורות, שירותים נלווים לכך וכן "חנויות חדרי תצוגה, מרכזי מסחר, בידור ובילוי המקובלים בקניון איילון ברמת-גן".

בתמורה התחייבה חברת יצחקי לאחסון הנוגע להובלה ברכבת, וכן התחייבה לקבל את כל ההיתרים והאישורים הנדרשים להפעלת המתחם ובנייתו, תוך שהיא נושאת באופן בלעדי במלוא האחריות ובמלוא ההוצאות ואף נושאת בחובת שיפוי כלפי המדינה בגין כל נזק; וכן נטלה על עצמה התחייבויות נוספות.

לטענת המדינה, החברה הפרה את החוזים הללו, ועל כן היא תובעת פיצוי, בין היתר בגין הרחבת הבנייה במקרקעין בניגוד לחיובים החוזיים.

חברת יצחקי השקעות היא חברה פרטית שהוקמה בשנת 2010 ונמצאת בבעלות מישאלה שולמן, אחותו של איש העסקים רוני יצחקי (המופיע בפרסומיה של חברת יצחקי השקעות כיו"ר ומנכ"ל) ומשמשת כדירקטורית בחברת יצחקי.

לטענת המדינה, מפרסומים ברשת עולה כי המחזיקה במתחמים שבמחלוקת והנהנית מהכנסות מדמי שכירות באותם מתחמים אינה חברת יצחקי מחסנים בע"מ, הצד לחוזים עם המדינה, אלא דווקא חברת יצחקי השקעות - צד שלישי ובלתי קשור - והכול תוך הפרה ברורה של החוזים המקוריים למחסנים ושל החוזים למחסנים ומסחר.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד עמי עבר-הדני, טוענת המדינה כי חברת יצחקי הפרה את התחייבויותיה במספר מישורים, וכיום היא מחזיקה במתחמים בבני-ברק שלא כדין, כאשר היא נהנתה במשך שנים רבות מתקבולים ורווחים עצומים שאינם מועברים למדינה כנדרש.

ההפרות העיקריות להן טוענת המדינה הן: אי-מתן חשבונות - חברת יצחקי התחייבה לאפשר למדינה לעיין בספרי החשבונות שלה ולהמציא למדינה, לפי דרישתה, מאזנים, דוחות וכל הדרוש להוכחת נכונות תשלום דמי השכירות למדינה (דמי החכירה והתוספת להם). למרות זאת, החשבונות הנדרשים מעולם לא הועברו למדינה, למעט חשבונות חלקיים עבור השנים 2007-1997; אי-פינוי המקרקעין - על-פי המוסכם בחוזים המקוריים למחסנים, חברת יצחקי הייתה אמורה לפנות את מתחם דן דיזיין ב-2009 ואת מתחם שופרסל ב-2006.

בנוסף, המדינה טוענת כי סילוק ידה של חברת יצחקי מהמתחם מתחייב גם בשל הפרת התחייבויות יסודיות כמפורט בתביעה (בין היתר, כאמור, אי-תשלום התמורה, העברת זכויות לצד ג' ואי-מתן חשבונות), כאשר עד למועד הפינוי חייבת חברת יצחקי בתשלום מלוא חיוביה החוזיים והפיצויים; אי-תשלום תמורה מוסכמת - על-פי המוסכם בחוזים, היה על חברת יצחקי לשלם למדינה בגין שני המתחמים, בכל שנה, דמי חכירה שנתיים בסך כולל של 400 אלף דולר. על סכום זה נקבעה חובת תשלום נוספת של 17% לכל דולר, מעל הכנסה שנתית של 2.35 מיליון דולר של חברת יצחקי משני המתחמים. ואולם, חברת יצחקי אינה משלמת מזה כ-20 שנה את התמורה הנוספת לדמי החכירה השנתיים. המדינה תובעת סכומים אלה בתוספת ריבית פיגורים כמוסכם בחוזים; תוספת בנייה נרחבת ולא מאושרת על המקרקעין ואי-תשלום דמי חכירה בגינה - חברת יצחקי התחייבה בחוזים לבנות כ-22,000 מ"ר, אך בפועל בנתה בהערכה גסה למעלה מ-63,000 מ"ר. המדינה טוענת כי מעבר להפרת החוזה, היא זכאית לפיצויים בדמותם של דמי החכירה השנתיים והתמורה הנוספת בגין השטח הבנוי הנוסף; העברת זכויות חוזיות לצד שלישי - המדינה טוענת כי חברת יצחקי מחסנים התחייבה בחוזים שלא להעביר כל זכות מזכויותיה לצד ג', אך בפועל מפרסומיה שלה עולה כי היא העבירה את זכויותיה לצד שלישי - חברת יצחקי השקעות.

כאמור, המדינה מעריכה סך הסכומים המגיעים לה מחברת יצחקי בלפחות 175 מיליון שקל, נכון למועד הגשת התביעה, אך כאמור אין בידיה את מלוא הנתונים הנחוצים לחישוב סכום התביעה המדויק.

כתב התביעה הוגש במסגרת האכיפה היזומה שמובילה הפרקליטות האזרחית לשם הגנה על זכויות הציבור, שמירה על נכסי המדינה והקופה הציבורית. 

מדן דיזיין סנטר נמסר בתגובה: "מדובר בתביעת-סרק שנועדה לכסות על התנהלות רשלנית ארוכת-שנים מצד המדינה. בשבועות האחרונים אנו עמלים על הגשת תביעה כנגד המדינה בדרישה לפצותנו על נזקים רבים שנגרמו לנו כתוצאה מרשלנות זו. אנחנו שמחים שבית המשפט יידרש לנושא, ובטוחים שעמדתנו תתקבל בבית המשפט".