גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכתם של שעשוע ואבירם: מייסדי מובילאיי פטפטו עצמם לדעת

מעדכון שוטף על העסקה עם אינטל בטרם פורסמה ועד טענות להפרת חובת הנאמנות -  עננה כבדה מרחפת מעל ראש המייסדים, יהיו זכויותיהם אשר יהיו ■ פרשנות

1. עסקת מובילאיי-אינטל היא ללא ספקת עסקת השנה אם לא עסקת העשור. לא רק בגלל היקפה הגדול, כ-15 מיליארד דולר, אלא בגלל שהיא המחישה שוב את הפוטנציאל של תעשיית ההיי-טק הישראלי: חברה שנוסדה בישראל, מעסיקה מאות עובדים בישראל, תמשיך לגייס עובדים לאחר רכישתה, חברה שמשלמת מסים בישראל ועוד. בקיצור, זו יזמות קלאסית שמייצרת תעסוקה, מייצרת מסים ומייצרת ערך למשק הישראלי. לכן מייסדי מובילאיי, פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם, ראויים לכל שבח. מובילאיי תרמה ותתרום למשק הישראלי מיליארדים. הלוואי עלינו עוד עשרות חברות כמוה.

2. ואחרי כל זה, ולמרות ששעשוע ואבירם הרוויחו ביושר את התשבחות, מרחפת עננה כבדה מעל ראשיהם. התביעות האזרחיות שהוגשו על ידי רשות ני"ע האמריקאית בגין שימוש וניצול מידע פנים על עסקת אינטל-מובילאיי, אינן משאירות כמעט מקום לספק: שעשוע ואבירם פטפטו את עצמם לדעת ושיתפו אנשים במידע על העסקה, בטרם פורסמה ברבים. לפחות אחד מהם, ידידם ד"ר ג'יימס שאול, ניצל זאת לרעה באמצעות אחיו ושותפו המתגוררים בארה"ב, שגרפו רווח של קרוב למיליון דולר בתוך זמן קצר. זו עננה כבדה וכתם כבד מאוד על התנהלות השניים, יהיו זכויותיהם במובילאיי אשר יהיו, ויש להם זכויות רבות כאמור.

3. שימו לב למה שנכתב בכתב התביעה נגד שאול. שמם של שעשוע ואבירם אמנם לא מוזכר באופן מפורש אך מתיאור "דירקטור א'" ו"דירקטור ב'" בכתב התביעה, אין ספק כי מדובר בשניים. לשם הנוחות, בציטוט המובא כאן מכתב התביעה, הוחלף השימוש ב"דירקטור" בשמותיהם האמיתיים. "שעשוע ואבירם העבירו לחברם הקרוב, שותפם העסקי ג'יימס שאול, מידע לא פומבי מהותי על עסקת אינטל-מובילאיי (מידע שטרם פורסם ברבים - א"צ). לשעשוע ולאבירם הייתה חובת נאמנות או התחייבות דומה לאמון כלפי מובילאיי ובעלי מניותיה לשמור על סודיות המידע הלא פומבי. שעשוע ואבירם הפרו חובת נאמנות או התחייבות דומה לאמון לצורך הנאה פרטית בכך שהם העבירו מידע מהותי לא פומבי לג'יימס שאול; שעשוע ואבירם קיבלו טובה פרטית בכך שהעבירו מידע פנים לג'יימס שאול, חברם הקרוב ושותפם העסקי. הם ציפו שהמידע שהם מסרו ישמש למסחר בני"ע".

אלה מילים קשות על השניים. הם הפרו חובת נאמנות, הם מסרו מידע פנים לחברם והיה עליהם לדעת שהוא ינצל זאת למסחר בני"ע. שעשוע ואבירם נחשבים לאנשי פנים, על פי ההגדרות המשפטיות, וברור שהם לא ניצלו את המידע הזה בעצמם. כן ברור שהם העבירו אותו לחברם. מה שעדיין לא ברור הוא מה מתכוונת רשות ני"ע לעשות בנוגע לשעשוע ואבירם. האם היא תגיש גם נגדם תביעה? ימים יגידו, ובהחלט יש אפשרות שהכול ייגמר בלא כלום, אבל מה שנכתב עליהם אינו בבחינת בשורות טובות. בדרך כלל, קו ההגנה במקרים דומים (כדאי לשים לב, מדובר בדין האמריקאי ששונה מהדין הישראלי) הוא שהמידע נמסר בתום לב ולא היה על המוסרים לדעת שישתמשו בו לצורכי מסחר ני"ע.

מוביל איי

4. ד"ר ג'יימס שאול הוא פלסטיקאי המתמחה בהצערת עור הפנים ובהסרת שיער בלייזר. הוא עבד 15 שנה בבית החולים הדסה בירושלים עד שפנה לפרקטיקה פרטית. התביעה נגדו פורסת מערכת יחסים הדוקה מאוד עם שעשוע ואבירם. הנה פרטיה המלאים, כפי שהם מופיעים בתביעה:

ג'יימס שאול הוא אחד מ-35 משקיעים בלבד ב-OrCam, חברה פרטית שפיתחה משקפיים ללקויי ראייה, שגם היא הוקמה על ידי שעשוע ואבירם. שעשוע ואשתו קיבלו טיפולים במרפאה של שאול. שעשוע ואשתו, וגם אבירם, מתראים עם ג'יימס שאול ומשפחתו באירועים משפחתיים מעת לעת. באוקטובר 2016 שאול קנה מכונית משומשת מאמנון שעשוע.

בדצמבר 2016 מובילאיי חכרה מטוס פרטי למנהלים לטיסות לגרמניה ולספרד. שעשוע הציע ארבעה מושבים פנויים למכריו ושאול ואשתו קיבלו שניים מהמושבים הזמינים. לפני כשנתיים, אשתו של שאול, אחות רפואית, סיפקה עזרה מזדמנת לאשתו של אבירם שהייתה חולה (אשתו של אבירם נפטרה ממחלה קשה).

לג'יימס שאול ארבעה ילדים בוגרים שמיודדים עם ילדיהם הקרובים לבגרות והבוגרים של שעשוע ואבירם. ילדו הצעיר של אבירם לומד באותו בית ספר ומצוי באותה כיתה עם אחד מילדיו של ג'יימס שאול. שעשוע ואבירם סיפרו לילדיהם הבוגרים, כולל ידידיהם של ילדי ג'יימס שאול, על ההתעניינות של אינטל ברכישת מובילאיי לפני ההכרזה על העסקה.

5. התביעה חושפת כיצד "עובדת" תאוות הבצע, אותה תכונה עתיקת יומין שמסחררת את ראשם של אנשים. תזכורת: בנובמבר 2016 אינטל מביעה התעניינות ברכישת מובילאיי ובסוף ינואר 2017 מתחילות שיחות רשמיות. נציגי שתי החברות נפגשים בניו יורק ב-27 בינואר כדי לדון במחיר הרכישה. ב-30-31 בינואר למדו כל חברי הדירקטוריון של מובילאיי על העסקה המתגבשת וב-1 בפברואר חתמו שעשוע ואבירם על מסמך עקרונות. פגישה ראשונה עם יועצים חיצוניים - משפטיים ופיננסיים - התבצעה ב-9 בפברואר. ב-24-26 באותו לחודש דנו נציגי שתי החברות בהסכם המתגבש וב-13 במארס הודיעו שתיהן לבורסה על עסקת הענק.

כאמור, על פי התביעה, ג'יימס שאול לא סחר בעצמו אלא העביר את המידע לאחיו רוג'ר שאול ושותפו לורנס קלף. על פי הכתוב בתביעה, השניים פתחו חשבון חדש וייעודי למסחר במניות מובילאיי כבר ב-29 בינואר, יומיים בלבד לאחר שהשיחות בין אינטל ומובילאיי החלו להיות רציניות וחודש וחצי (!) לפני שהעסקה פורסמה ברבים.

כעבור יומיים, ב-1 בפברואר, באותו יום שבו החליפו אינטל ומובילאיי הסכמי חשאיות ובלעדיות בנוגע לעסקה המוצעת, התבצעו רכישות של מניות מובילאיי. ב-27 בפברואר גברה תאוות הבצע, עם התקרבות מועד העסקה, ואחיו של שאול התחזה לקלף (לא הייתה לו סמכות ביצוע בחשבון) כדי להעביר ב-2 במארס הוראות לרכישת אופציית "קול" על מובילאיי שנמצאה אז מחוץ לכסף. ב-8 במארס, כאשר אינטל ומובילאיי התקרבו להסכם, רוג'ר שאול מכר חלק ממניות מובילאיי והשקיע מיד את התקבולים באופציות "קול" מסוכנות עוד יותר, כשנותרו עוד שני ימי מסחר עד הכרזת העסקה. מהתיאור הזה עולה בבירור ששאול ידע, שלב אחרי שלב, על המו"מ עם אינטל, והוא ידע על כך משעשוע ואבירם.

6. רוג'ר שאול העיד בחקירתו שהוא "איש של אמצעים צנועים", שחי בצניעות, ממשכורת למשכורת. ותראו מה תאוות הבצע עושה: הוא השקיע כ-95% מנכסיו במובילאיי ובהמשך השקיע 63% מהונו הנזיל כדי להשקיע באופציות מסוכנות כביכול ומחוץ לכסף של מובילאיי. כלומר, הוא ידע בוודאות שהוא הולך להרוויח, הוא ידע בוודאות על העסקה.

וראו זה פלא: רוג'ר שאול לא קנה, מכר או סחר בשום ני"ע לפני שהוא רכש את המניות ואת האופציות של מובילאיי. הוא ממש לא הבין מה זה אופציית "קול" ולא את אסטרטגיית המסחר שהוא הוציא לפועל. אחיו, ג'יימס שאול, ידידם של שעשוע ואבירם, העביר לו הוראות מפורטות לרכישת ניירות הערך. למרות "מחאות" נציגי החברה שהוא מבצע פעולות לא הגיוניות כביכול, הוא הדגיש בפניהם: "תעשו מה שאני אומר לכם, למרות שזה לא נראה הגיוני". כולם הבינו אחרי כמה ימים עד כמה זה הגיוני. מידע הפנים היה יקר מפז: בתוך שישה שבועות גרפו השניים תשואה של 488% על השקעה של 189,500 דולר, כלומר רווח של 925 אלף דולר.

7. התביעה נגד שאול אינה היחידה. תביעות נוספות הוגשו נגד פרופ' אריאל דרבסי, בכיר באוניברסיטה העברית, וד"ר אמיר ולדמן, לשעבר בכיר בחברת סינרון הישראלית ומי שעשה את הדוקטורט שלו באוניברסיטה העברית. דרבסי הגיע להסדר ושילם 850 אלף דולר. התביעה נגד ולדמן עדיין עומדת, ולפיה המקרה שלו חמור עוד יותר: ולדמן סחר באופציות "קול"של מובילאיי לאורך כל זמן התגבשות העסקה, כשהוא מנצל מידע פנים וגורף רווח מדהים של כ-4.5 מיליון דולר, תשואה של 1,883% בתוך שישה שבועות בלבד (!).

כתב התביעה נגד ולדמן לא מציין מי בדיוק מסר לו את מידע הפנים אך מדגיש כי הוא חלק מהקהילה המדעית של האוניברסיטה העברית ואת העובדה שחלק גדול מהדירקטורים והמנהלים במובילאיי (11 במספר) הם בוגרים של האוניברסיטה, כל אותם דירקטורים וגם כנראה מנהלים שידעו על העסקה המתגבשת ומהם יצא ככל הנראה מידע הפנים. אחד הדירקטורים, כמעט מיותר לציין, הוא פרופ' שעשוע. מי בדיוק העביר את הטיפ ששווה מיליוני דולרים? האם ולדמן יסגור את הפרשה בתשלום הרווח שנוצר? שאלות טובות. מה שבטוח הוא ששני המייסדים של מובילאיי ויועציהם המשפטיים יעשו הכול כדי לא לקבל גם הם תביעה מרשות ני"ע האמריקאית.

ממובילאיי נמסר: "החברה איננה מגיבה למהלכים של הרשות לניירות ערך האמריקאית".

eli@globes.co.il

עוד כתבות

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

חברת TRULLION / צילום: TRULLION

"כמו מערב פרוע": חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 הקימו חברה מבטיחה

מאחורי חברת טרוליון עומדים חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 שחולקים חזון משותף: ייעול עבודה חשבונאית בארגונים באמצעות בינה מלאכותית • נגד מה הם מתחרים? "הלקוחות שדבקים באקסל" ● הסטארט-אפים המבטיחים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

עיראק / צילום: Associated Press, JEROME DELAY

הפצצה בבסיס המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים