קלינטון בקמפיין נגד טראמפ: רק מקווה שהוא לא ירצח עיתונאים

המועמדת הדמוקרטית לשעבר מגבירה ההתקפות על מי שהביסה בבחירות, כנראה במאמץ לקעקע את הלגיטימציה שלו ■ "לטראמפ יש נטיות רודניות" ■ סקר חדש: רוב האמריקאים סבורים כי טראמפ "אינו מתאים לשמש נשיא"

דונלד טראמפ והילארי קלינטון  / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ והילארי קלינטון / צילום: רויטרס

 

הילארי קלינטון מחריפה את התקפותיה על דונלד טראמפ ומדגישה את מה שהיא מכנה "נטייתו לעריצות". דברי הביקורת החריפים שלה, יחד פרסום כמה ספרים חדשים שמטילים ספק באיתנותו הנפשית של נשיא ארה"ב, לרבות "המקרה המסוכן של דונלד טראמפ: 27 פסיכיאטרים ומומחים לבריאות הנפש מנתחים את הנשיא", מצטיירים כמאמץ של המחנה הליברלי לקעקע את הלגיטימציה של הנשיא.

ברקע: ציפיה לסיום עבודתו של התובע המיוחד שחוקר קשרים פוטנציאליים בין טראמפ ומטה הבחירות שלו לבין גורמים רוסיים וחשדות שהנשיא מעורב במאמצים לשיבוש הליכי משפט. על פי דיווחים בתקשורת האמריקאית, צפוי התובע המיוחד להגיש כתבי אישום נגד לפחות שניים מבכירי מטה הבחירות: מייקל פלין, שלימים מונה ליועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, אך פוטר אחרי פחות מחודש, ופול מאנאפורט, יו"ר המטה. ייתכן שהתובע המיוחד יציע לאחד מהם או לשניהם לשמש עדי מדינה נגד נחקרים בכירים יותר תמורת נכונות להקל בחומרת כתבי האישום.

על פי סקר חדש של אוניברסיטת קוויניפיאק, שפורסם אמש (ד'), סבורים 56% מהאמריקאים שטראמפ "אינו מתאים לשמש כנשיא". (42% חושבים שהוא מתאים לתפקיד). 51% חשים מבוכה לנוכח העובדה שטראמפ נשיאם. 59% אומרים שטראמפ אינו ישר, 60% גורסים שהוא נעדר כישורי מנהיגות ו-61% קובעים שטראמפ אינו חולק את ערכיהם. 69% אומרים שהנשיא חייב להפסיק לצייץ.

קלינטון העניקה ראיונות רבים לכלי תקשורת לקידום ספרה החדש, "מה קרה", שבו היא מסבירה, בין היתר, מה גרם לכשלונה בבחירות. בראיון לצ'רלי רוס בערוץ הטלוויזיה של בלומברג היא אמרה, שטראמפ "אינו מעריך דמוקרטיה" ושיש לו "נטיות לרודנות".

זאת אומרת שהוא אינו שונה מוולדימיר פוטין? - שאל המראיין.

"בוא נקווה שהוא לא ציווה להרוג אנשים, עיתונאים וכו'", השיבה המועמדת הדמוקרטית לשעבר.

קלינטון התבטאה בעבר על הקשרים של טראמפ עם רוסיה, אך מעולם לא דיברה על "נטיותיו הרודניות" בצורה בוטה כזו. בראיון ל"יו אס איי טודיי", באמצע ספטמבר, היא אמרה: "אין לי ספק שיש רשת סבוכה של יחסים פיננסיים בין טראמפ ומטה הבחירות שלו לבין כסף רוסי. ואין לי ספק שהמטה של טראמפ ואחרים שפעלו עמו עבדו באמת קשה כדי שאובס בבחירות וכדי שטראמפ יזכה".

בראיון לכריס הייז בערוץ החדשות הליברלי MSNBC, שלשום, מתחה קלינטון מביקורת חריפה במיוחד על ההתקפות של טראמפ נגד שחקני הפוטבול בליגה הארצית (NFL), שרבים מהם מעדיפים עתה לכרוע ברך בעת השמעת ההמנון הלאומי לפני תחילת המשחקים, במקום לעמוד דום, במחאה על זיכויים במשפט של שוטרים, לרוב לבנים, שהרגו אזרחים שחורים. כ-75% משחקני הפוטבול בליגה הארצית הם שחורים. בנאום לפני קהל אוהדים באלבמה בסוף השבוע שעבר, גידף טראמפ את אחד מהשחקנים כ"בן כלבה".

"זה מאלף למדי... שטראמפ מוכן לתקוף ספורטאים שחורים... אבל לא גזענים לבנים, כחברי קו-קלאקס קלאן או ניאו-נאצים, ולא את פוטין", אמרה קלינטון. כזכור, בעקבות ההתפרעויות של נאו-נאצים וגזענים אחרים בשארלוטסוויל, וירג'יניה, בחודש שעבר, האשים טראמפ את "שני הצדדים" באלימות ונתן בכך בסיס להאשמות שהוא מוצא הקבלה בין גזענים לבין אלה שמחו על בואם לשארלוטסוויל. במהלך ההתפרעויות, נשאו הניאו-נאצים לפידים, וקראו: "יהודים לא יחליפו אותנו", ו"הייל טראמפ". בפיגוע דריסה במהומות נרצחה מפגינה נגד הארגונים הגזעניים. החשוד הוא צעיר ניאו-נאצי.

"(טראמפ) תקף את הספורטאים השחורים - תחילה בעצרת באלבמה, ובהמשך בטוויטר", אמרה קלינטון. "הוא תקף אותם מפני שהם הפגינו בדרכי שלום למען שוויון זכויות, מפני שהם פעלו על פי צו אמונתם. והוא עושה זאת שוב ושוב באיתות סמוי לאוהדיו, ובה בעת הוא מנסה להסב את תשומת הלב הציבור מדברים אחרים שמתרחשים"

וקלינטון התבייתה על מה שמצטייר ככישלון של הממשל להחיש עזרה לפורטו-ריקו, אי בים הקריבי, בשליטת ארה"ב, שנפגע קשות בהוריקאן מאריה בשבוע שעבר. "ברור שטראמפ אינו מעוניין לדבר על פוארטו-ריקו. יותר מ-3.5 מיליון אזרחים אמריקאים חיים שם... אבל הוא לא מעוניין". (בראיון לתחנת רדיו לוויינית היא אמרה: "אני בכלל לא בטוחה שהוא יודע שהפוארטו-ריקאנים הם אזרחי ארה"ב").

לאחר הביקורות של קלינטון ואחרים, התפנה טראמפ להזכיר את פוארטו-ריקו במסיבת עיתונאים בבית הלבן. הוא הודה, שהאי "זקוק להרבה מאוד כסף", ושיש קשיים בשינוע הסיוע מפני שמדובר באי שנמצא "באמצע אוקיינוס גדול מאוד", אך מיד טפח לעצמו על השכם: "אנו עושים עבודה טובה מאוד... מגיע לנו ציון של מצוין פלוס".

למעשה, כפי שכותב היום "וושינגטון פוסט", תגובת הממשל לאסון בפוארטו-ריקו הייתה בלתי מספיקה ולא עלתה בקנה אחד עם ממדי החורבן באי. רק בעקבות הדיווחים המחרידים שיוצאים מהאי, הודות לערוצי החדשות, החל ממשל טראמפ להחיש את קצב הסיוע ואפילו שלח לסאן-חואן הבירה את אוניית בית-החולים הגדולה ביותר של הצי.