גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הראש בעתיד, הארנק בהווה: המכוניות שמדברות אל הישראלים

בתוך כל המהומה הטכנולגית של תערוכת פרנקפורט, היו גם כמה דגמים חשובים עבורנו, דגמים "ארציים" שמתאימים יותר לשוק הישראלי הפרקטי וחסין העתידנות

את האווירה ששררה השנה בתערוכת הרכב הבינלאומית של פרנקפורט הגדירו רבים בתור "מחשמלת". זו לא מחמאה אלא תיאור די ישיר של כמות האלקטרוניקה, המכוניות החשמליות, הסוללות העתידניות והגאדג'טים, שהסתערו על חושי המבקרים מכל פינה, ממותגי הבסיס ועד הפרימיום.

אכן, התערוכה של 2017 תיזכר כזו שבה נפתח פער עצום בין הלקוחות - שרוצים בסך הכול רכב אמין, שימושי, בטוח, יעיל ומתומחר היטב, ואולי אפילו מהנה לנהיגה - לבין תעשיית הרכב הפוסט-טראומטית, שמנסה לשכנע ולדחוף לשוק הנעות עתידניות וירוקות, נהיגה אוטונומית ומחשבים עם כל דבר. האם הפער הזה ניתן לגישור? ימים יגידו. בינתיים, אנחנו ניסינו לדלות מתוך המהומה הטכנולוגיות דווקא כמה דגמים "ארציים", שמדברים יותר אל השוק הישראלי הפרקטי וחסין העתידנות.

יונדאי ג'נסיס: סיפור הבריאה

יונדאי מוטורס הוא המותג הנמכר ביותר בישראל זה כמה שנים, ואם מוסיפים למכירותיו את אלה של החברה הבת קיה מוטורס, מקבלים נתח שוק מרשים מאוד, שנושק ל-30%. או במילים אחרות: כמעט כל מכונית שלישית שנמכרת בישראל. למרות זאת, אין למותג בישראל שום נציגות מעבר לשוק ההמוני ואילו מותג הפרימיום הבינלאומי של הקבוצה, ג'נסיס, נותר "מסורב עלייה" מלבד כמה מכוניות הדגמה, שטפטפו לכאן במהלך השנים. אחת הסיבות היא, שהמותג בחר "להתחיל מלמעלה", כלומר לבסס את חדירתו העולמית על מכוניות פאר גדולות (נוסח ב.מ.וו 5 ומעלה) ועל מכוניות קופה, שתמחורן מהווה קפיצה חדה מאוד לעומת טווח המחירים הנוכחי של המותג בישראל.

המצב הזה עשוי להשתנות עם השקת ה-G70 החדשה, שעתידה להיות הדגם ההתחלתי של ג'נסיס. סימול הדגם עשוי ליצור התנגשות שיווקית עם אינפינטי, וכך גם העיצוב החיצוני, שדומה דמיון רב ל-Q50 החדשה. להרגעת הרוחות לא תעזור גם העובדה, שהיצע המנועים של השתיים דומה מאוד וכולל מנוע 2 ליטרים טורבו-בנזין, עם 252 כ"ס, מנוע V6 בנפח 3.3 ליטרים, עם 370 כ"ס, וטורבו-דיזל בנפח 2.2 ליטרים.

ה-70 תוכננה לתת מענה למובילות הקבוצה ובשל כך שלדת ההנעה האחורית שלה כוילה באירופה לטובת תחושה ספורטיבית כאשר המפרט כולל בין השאר דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה, חלוקת משקל מאוזנת, מרכז כובד נמוך ואפילו "בקרת שיגור" לזינוקים אגרסיביים. תא הנוסעים מפואר ומאובזר מאוד, כפי שהורגלנו מהמותג, והוא מצויד במיטב האלקטרוניקה הבטיחותית, כולל שיוט סמי-אוטונומי על הכביש המהיר, ערכת חיישנים מקיפה ועוד.

השאלה היא כמובן המחיר. אם המותג יציע דגם בסיס באזור ה-240 אלף שקל, פלוס-מינוס, שבו מתומחרים בפועל הדגמים המקבילים של ב.מ.וו, לקסוס, אינפיניטי ושות', ייתכן בהחלט שהוא עשוי להעניק ניעור רציני לפלח מכוניות הפרמיום-מנהלים הישראלי.

דאצ'יה דאסטר: מטפס מהתחתית

דאצ'יה היא אולי התרומה הגדולה ביותר של היו"ר היוצא, קרלוס גוהן, לקבוצת רנו-ניסאן. בעוד שכל יצרני הרכב עסקו בעשור הקודם בשדרוג ובטיפוס לעבר דגמים גדולים, יוקרתיים ורווחיים יותר, הוכיח גוהן לתעשיית הרכב שאפשר לעשות הרבה מאוד כסף גם בתחתית.

התוכנית הגאונית שלו שילבה מפעלים בעלי עלות ייצור נמוכה בעולם השלישי, עלויות שיווק מזעריות ומיחזור אינטנסיבי של פלטפורמות ורכיבים קיימים מבית רנו לטובת חיסכון בעלויות ייצור. התוצאה היא מכוניות חדשות במחירי רצפה, שמציעות רמה גבוהה של תמורה ושימושיות לכסף - בדיוק מה שמחפשים מיליוני לקוחות במדינות מתפתחות.

אבל כיום, גם חלק מהמתמחרים למדו את הטריק והלקוחות כבר לא מסתפקים במחיר בלבד. בנוסף, דרישות התקינה, הפליטה והבטיחות המודרניות מכתיבות שיפורים. לפיכך, הדור החדש של הדאסטר - הדגם הנמכר ביותר של המותג - עבר שדרוג הכרחי לקראת 2018.

חיצונית, הוא שומר על המראה המוכר ועל הממדים של הדגם היוצא, אך מבט בוחן יותר יגלה משטחי גוף הדוקים וחלקלקים יותר, שמשה קדמית משופעת יותר וחרטום מתוחכם ואופנתי, יחסית. השלדה הוקשחה ושודרגה לטובת שיפור הבטיחות ונוחות הנסיעה והשינוי הבולט ביותר, לפחות במונחים של דאצ'יה, הוא בתא הנוסעים החדש, שנוטש את משטחי הפלסטיק הפרימיטיביים נוסח שנות ה-90 לטובת מראה ותחושה יותר עדכניים.

אלה עדיין לא האיכויות העדכניות של דגמי ניסאן ורנו ובעיצוב וברכיבים עדיין ניתן למצוא הדים לדגמי העבר הרחוק. אבל כעת, נוספו לתא מערכות בטיחות משופרות - דוגמת מצלמה היקפית וחיישן "נקודה מתה" - המושבים שודרגו ורמת הרעש נחתכה בכמעט 50% לטענת החברה.

גם יכולות השטח בדגמים כפולי ההנעה שופרו, אך ספק אם הם יהיו רלוונטיים לגבינו: מערך המנועים נותר ללא שינוי ותיבה אוטומטית (כפולת מצמדים) עדיין מוצעת אך ורק בדגם הטורבו-דיזל עם הנעה קדמית, כמו בדאסטר הקיים. אפשר להתנחם בכך שרמת המחירים אמורה להישאר דומה מאד לזו הנוכחית.

טויוטה לנדקרוזר: אבולוציה הדרגתית

טויוטה היא אולי יצרנית הרכב הגדולה בעולם וכל תעשיית הרכב - ובעיקר הקוריאנית - דולקת בעקבותיה ומנסה לקחת ממנה נתחי שוק. אבל אם לשפוט על-פי הנוכחות שלה בפרנקפורט השנה, נראה שהיא לא ממהרת לשום מקום. ההכרזות שלה על עתיד כלי הרכב האוטונומיים היו מתונות מאוד וגם ליין הדגמים הסדרתיים החדשים שהציגה התאפיין באבולוציה מתונה.

קחו למשל את הלנדקרוזר "החדש". הרכב עבר חידוש מקיף והוא ארוך יותר ב-6 סנטימטרים, אבל אפילו בעלי "קרוזר" מהמודל היוצא יצטרכו מבט שני ושלישי כדי להבחין בהבדלים החיצוניים. בתוך תא הנוסעים השינויים בולטים יותר וניכרת השקעה גדולה באיכות ובאבזור תקני, שכולל כעת את המערך העדכני של מערכות סיוע אקטיביות, שמוצע כיום בקורולה וביאריס. גם נוחות הנסיעה אמורה לעבור שדרוג, אם כי המפרט לא חושף שינויים מהותיים באגף המנועים ובתיבות ההילוכים.

החידוש המעניין והחשוב ביותר של החברה הוא דווקא זה שהוצג בתערוכה במרומז, על תקן של "קונספט". מדובר במערכת הנעה היברידית מדור חדש שמייצרת הספק גבוה משמעותית מהמערכת הנוכחית, שמסתפקת ב-122 כ"ס דלילים. ההנעה הזו תוצע בשלב הראשון ב-CH-R הפופולרי כדי לתת מענה לקיה נירו החזקה והנמרצת ומשם תתרחב לדגמים נוספים.

לאילו דגמים? טויוטה לא אומרת, אבל לפחות אחד מהם הוא כנראה הדור החדש של הקורולה סדאן שייחשף במהלך 2018 לקראת השקתו ב-2019. כאמור, טויוטה שומרת את המידע לעצמה, אם כי באירופה מדברים על עיצוב מתוחכם הרבה יותר ועל תיבות בנות 8 ו-10 מהירויות, שיחליפו את התיבה הרציפה הקיימת. כך או כך, מדובר באילוץ תחרותי שישרת את הקהל.

פולקסווגן פולו ו-T-ROC: שאלה של מחיר

אין שום דבר מפתיע בפולו החדשה, וגם לא באח הגבוה והאופנתי שלה, ה-T-ROC. שני הדגמים ניצבים על פלטפורמות קיימות, וחולקות 99% מהרכיבים עם דגמים אחרים שכבר הוצגו. הפולו ניצבת על הפלטפורמה של האיביזה החדשה (והפאביה העתידית), שכבר נמצאת בישראל, ואילו הג'יפון טי-רוק ניצב על הפלטפורמה שמשמשת זה זמן את אאודי Q2 ואת הכלי החדש והמקביל מבית סיאט (ARONA).

ובכל זאת, יש כאן כמה היבטים מעניינים מבחינת השוק הישראלי ובעיקר סגירת הפער בין שוק הפרמיום לשוק ההמוני. כך, למשל, תא הנוסעים של שני כלי הרכב מוצע עם לוח תצוגה דיגיטלי רב תכליתי ועם מערכות בטיחות אקטיביות, שעד לאחרונה היו קיימות רק בדגמי פרימיום דוגמת בקרת שיוט סמי-אוטונומית, בלימה אוטומטית, מצלמות היקפיות ועוד.

הממדים ומרווח הפנים מקבילים לאלה של דגמים הרבה יותר גדולים - הפולו, למשל, היא בגודל של גולף מלפני שני דורות - ורמת הביצועים גם היא סוגרת במהירות את הפער מול הדגמים היותר בכירים ויקרים. נעזוב רגע בצד את מנועי הטורבו הבכירים עם 200 כ"ס בפולו GTI ו-190 כ"ס בטי-רוק. אפילו מנוע הטורבו 1.5 ליטר החדש, עם 150 כ"ס, שהוא גרסת "מיינסטרים" במיצוב ובתמחור מסוגל להאיץ את הפולו מאפס ל-100 קמ"ש בפחות מ-8 שניות ולהחזיר צריכה של מעל 22 ק"מ לליטר. הוסיפו לכך אינספור אפשרויות ל"תפירה אישית" של הצבעים, הריפוד והאבזור וקיבלתם מכוניות פרימיום לכל דבר, פרט למחיר - לפחות בחו"ל.

השאלה הגדולה, שמעניינת במיוחד את השוק הישראלי, היא מה יהיה התמחור המקומי, וכאן העסק נהיה יותר מסובך. הפולו החדשה, למשל, תצטרך להתחרות במחירי הרצפה של האיביזה החדשה ומכל הבחינות היא תציב תחרות ישירה גם לאחותה הגדולה גולף. הטי-רוק מציע את כל מה שיש לאאודי 2Q להציע, למעט שם המותג, והוא יצטרך להשתחל במרווח מחיר צר בין גולף, סיאט אטקה, סקודה "קארוק" ועוד. כל זה תוך שמירה על תחרותיות מול להיטי מכר מקומיים דוגמת קיה נירו. בקיצור, משימה שיווקית לא קלה.

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

נהר הסיין בפריז / צילום: ap, Pavel Golovkin

הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

במשך עשורים לא הצליחה פריז לנקות את נהר הסיין, שמזוהם ממי ביוב ● לקראת האולימפיאדה, שתכלול שחייה ושיט בנהר, היא מוכרחה לעשות זאת ● אבל לא כולם מאמינים שזה אפשרי, "צריך תוכנית אחרת", אומרת האלופה האולימפית בשחייה במים פתוחים

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

חברת TRULLION / צילום: TRULLION

"כמו מערב פרוע": חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 הקימו חברה מבטיחה

מאחורי חברת טרוליון עומדים חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 שחולקים חזון משותף: ייעול עבודה חשבונאית בארגונים באמצעות בינה מלאכותית • נגד מה הם מתחרים? "הלקוחות שדבקים באקסל" ● הסטארט-אפים המבטיחים

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

עיראק / צילום: Associated Press, JEROME DELAY

הפצצה בבסיס המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד