באיחור של 3 ימים: מאגר תמר שב לתפוקה מלאה רק היום

זאת בעקבות עיכוב בעבודות התחזוקה, שלא דווח על ידי השותפות ואף לא על ידי משרד האנרגיה ■ המשמעות: במהלך שלושת ימים האחרונים משק החשמל המשיך להתנהל לפי הקצאה חלקית של הגז הטבעי, כלומר תוך שימוש מוגבר בדלקים חליפיים ובפחם

באיחור של שלושה ימים מאגר תמר חזר היום לפעול בתפוקה מלאה. ביום רביעי האחרון הודיעה שותפות הגז תמר כי חודשה אספקת הגז ב-50% מההיקף המקסימלי וכי במהלך "היממה הקרובה יוגדל באופן הדרגתי היקף הגז המוזרם עד שישוב לרמתו המקסימלית". רק שבפועל הדבר קרה רק היום - כך נודע ל"גלובס", והחברה לא הודיעה על העיכוב בחזרה לאספקה מלאה. גם במשרד האנרגיה לא דיווחו על כך.

כזכור, בערב ראש השנה, עם תחילת עבודות התחזוקה המתוכננות במאגר תמר, אירעה תקלה שגרמה להשבתת האסדה והפסקת הזרמת הגז למשק. באחד הצינורות שמחובר לצינור האוורור התגלה סדק, אירוע המחייב השבתת האסדה עד לתיקון מוחלט של התקלה. אחת האפשרויות שהועלתה לתיקון התקלה היא לרתך את הסדק, ואולם בנובל החליטו להחליף את החלק הפגום כולו - אופציה בטיחותית יותר ואף ממושכת יותר. החלק הסדוק יוצר והוטס במיוחד מיוסטון שבטקסס.

במהלך עבודות התחזוקה, אספקת הגז למשק הייתה אמורה להצטמצם ב-50% למשך 20 יום בשני פרקי זמן על פני חודשים ספטמבר-אוקטובר. על פי התכנון עבודות התחזוקה היו אמורות להסתיים ביום חמישי שעבר, אז האספקה הייתה אמורה לעמוד על הכמות הרגילה המסופקת למשק.

הדבר לא קרה, מה שלמעשה הביא לעיכוב בחזרה לאספקה מלאה. במשרד האנרגיה אומרים כי "עבודות התחזוקה המתוכננות מתמר התארכו במקצת והבוקר הוגדלה הזרמת הגז הטבעי למשק לכמויות הרגילות".

משמעות הדבר היא שלפחות בחלק מהתקופה (חמישי-ראשון), משק החשמל המשיך להתנהל לפי הקצאה חלקית של הגז הטבעי, כלומר נעשה שימוש מוגבר בדלקים חליפיים היקרים יותר ומזהמים יותר את הסביבה - סולר ומזוט וכן שימוש מוגבר בפחם.

למרבה המזל, גם הפעם מדובר בימים בהם צריכת החשמל נמוכה משמעותית מהימים כסדרם - סוף שבוע ויום כיפור. על פי ההערכות, השימוש בסולר יקר יותר מהשימוש בגז הטבעי פי כשישה וכל יום של תקלה עלוה לחברת החשמל כמה עשרות מיליוני שקלים.

השאלה מי יישא בעלויות של שישה ימים שבהם אספקת הגז למשק עמדה על אפס ועל שלושה ימים נוספים בהם אספקת הגז עמדה על מחצית מהכמות הרגילה - עדיין נותרה פתוחה.

רגולטור הקובע את תעריף החשמל, רשות החשמל, הודיע בשבוע שעבר כי נושא קבלת הפיצוי מהשותפות בגין אי-הזרמת הגז נמצא בבדיקה, כאשר הנכונות היא שהציבור לא צריך לשאת בעלויות העודפות של חברת החשמל בגין השימוש בדלקים החליפיים.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל נערכה מראש לאספקת החשמל הסדירה באמצעות דלקים חלופיים. עם קבלת ההודעה מתמר על עיכוב נוסף, ניתנה הנחיה להמשיך ולתגבר את הייצור באמצעות פחם וסולר. אספקת החשמל לכלל המשק, עם החזרה מיום הכיפורים, עברה בצורה מיטבית".

משותפות תמר נמסר: "חידוש הפקת הגז בתפוקה מלאה לאחר סיום עבודות התחזוקה תוכנן להיום. עם סיום התקלה, חודשה החל מיום חמישי אספקת הגז למשק באופן מדוד וזהיר, תוך שימת לב לתפקוד של כלל רכיבי המערכת וביצוע התאמות נדרשות. החזרה לאספקה מלאה של גז מתמר נעשתה בהדרגה, וחזרה לסדרה במועד התכנון המקורי. יודגש כי כרגע אספקת הגז מתנהלת כסדרה והגז זורם בתפוקה מלאה.