רמי שביט: "גם אם הסניפים יימכרו בשקל, עסקת ניו-פארם סגורה"

שופרסל וניו-פארם משפרות עמדות: מוסיפות שני סניפי ניו-פארם לתשעת הסניפים שיימכרו ■ לרוכש שיקים רשת פארם חדשה מחיר העסקה יופחת מ-130 מיליון שקל ■ בהתאם לתמורה ממכירת 11 הסניפים, בשופרסל מעריכים כי הפחתת התמורה תסתכם במיליוני שקלים בודדים

רמי שביט / צילום: יוסי כהן
רמי שביט / צילום: יוסי כהן

עסקת הרכישה של שופרסל וניו-פארם מתקדמת: בהמשך לדרישה של הממונה על ההגבלים העסקיים למכור 9 מסניפי רשת ניו-פארם וסניף אחד של רשת שופרסל לגורם שלישי שיוכל להפעיל רשת פארם הכוללת בית מרקחת, קוסמטיקה וטואלטיקה, היום (א') דיווחו שופרסל והמשביר לבורסה כי יפעלו למכירת 2 חנויות זכיינות נוספות של ניו-פארם.

התמורה בגין חנויות הפארם שיימכרו תשולם לניו-פארם. כלומר, לצורך העסקה החליטו ברשתות למכור שני סניפים נוספים בנוסף להחלטה של הממונה כדי להפוך את השלמת העסקה לאטרקטיבית יותר, ואת המכירה לקלה ומהירה יותר. הסניפים שיתווספו למכירה הם שניים מתוך שמונת הסניפים שנמצאים בזכיינות - שיטה ששופרסל צפויה לבטל. בין הסניפים הפוטנציאליים נמצאים סניפי ניו-פארם בכרמיאל, בקניון ירכא, באריאל, באילת ובמודיעין.

מי שעומד בראש המשא-ומתן הם רמי שביט, בעל השליטה בקבוצת המשביר, שמחזיקה כיום בניו-פארם, ואיציק אברכהן, מנכ"ל רשת שופרסל. לדברי שביט נרשמו עד כה 11 מתעניינים בעסקה. "מבחינתנו העסקה סגורה", אומר שביט. "גם אם הסניפים יימכרו בשקל. מבחינת הבנקים, הספקים, וכל הגופים המעורבים - זה כבר סגור". המתעניינים צפויים להגיש את הצעותיהם בכתב בשבוע שאחרי החג.

בסך הכול צפויים להימכר לרוכש, שיקים רשת פארם חדשה, כ-12 סניפים. הצדדים הסכימו על מנגנון להפחתה מהמחיר המקורי של 130 מיליון שקל שישולמו למשביר כנגזרת מהתמורות שיתקבלו ממכירת 11 חנויות הפארם. בשופרסל מעריכים כי הפחתת התמורה תסתכם במיליוני שקלים בודדים בלבד.

רשת גוד פארם יצאה מהמשא-ומתן

לפי הערכות של גורם המעורה בפרטי העסק נראה כי הן שופרסל והן ניו-פארם יעדיפו לסגור את העסקה בהקדם האפשרי ויתפשרו גם על מכירת הסניפים שנחשבים לרחוקים זה מזה, וחלקם אף מפסידים, ברווח מינימלי, "העיקר למכור".

כמו כן, דווח כי המועד האחרון לחתימת הסכמי המכר והמועד האחרון להשלמת העסקה נקבעו ל-30 בנובמבר ול-31 בדצמבר בהתאמה. עוד נמסר כי הצדדים השלימו את הבדיקות והמצגים הקבועים בהסכם, ולמעט השלמת הסכמי המכר כנדרש בהחלטת הממונה, הושלמו מלוא התנאים המתלים של ההסכם.

ל"גלובס" נודע כי רשת גוד פארם יצאה מהמשא-ומתן לרכישת ניו-פארם, לאחר בחינה של מרבית הסניפים שנחשבים לסניפים לא מוצלחים, ומתוך ההבנה שמדובר בקפיצת מדרגה גדולה מדי עבורה - הן מבחינת כמות הסניפים והמרחקים ביניהם, והן בשל הדרישה של הממונה על ההגבלים לחייב את הרשת להפעיל גם בתי מרקחת, שירות שהרשת אינה מציעה כיום.

האם הקניונים יערימו קשיים?

כעת, לאחר שהוסדרו ההסכמים בין שופרסל לניו-פארם, ומתנהלים מגעים מול כמה גורמים לרכישת 12 הסניפים, ניצבות השתיים בפני אתגר משמעותי נוסף - אישור מבעלי הנכסים שמחזיקים בסניפים להכניס לתוכם שחקן חדש, שעשוי להיות שם שאינו מוכר לציבור הלקוחות, ובשל כך פחות אטרקטיבי לבעלי הנכסים.

כך למשל, שניים מהסניפים נמצאים בתוך קניוני עזריאלי, וגורם מקורב העריך כי העובדה הזאת צפויה להקשות על שופרסל וניו-פארם לשכנע את בעלי הנכסים לאשר את כניסתו של שוכר חדש וזר. במרבית המתחמים של קבוצת עזריאלי, שנחשבת לאחת משתי הקבוצות החזקות בשוק הקניונים בארץ, קיימים כיום סניפי סופר-פארם. קבוצה חזקה כמו עזריאלי עשויה להתעקש על סניף של סופר-פארם, ואם לא, של ניו-פארם החדשה שתנוהל בידי שופרסל - במקום של רשת חדשה ולא מוכרת. קבוצת עזריאלי סירבו להגיב לפניית "גלובס" בנושא.

לעומת זאת, עופר שחטר, מנכ"ל חברת הניהול פרו מול, המנהלת את קניון שאול המלך בבאר שבע, כמו גם כ-40 קניונים ומרכזי קניות ברחבי הארץ, אמר ל"גלובס" כי "עם המצב ההפסדי של הרשת, כל שוכר יהיה עדיף לקניון על פני ניו-פארם". תמיר בן שחר, ממשרד הייעוץ צ'מנסקי בן שחר, שבחן לפני כעשור את כוח המותג של ניו-פארם לעומת סופר-פארם, מסכים עם ההנחה. לדבריו, "עדות לעוצמת המותג של סופר-פארם ביחס לניו-פארם היא העובדה שמצאנו במודל ביקושים כי השלט של סופר-פארם שווה 600 אלף שקל תוספת פדיון חודשית על ניו-פארם גם כשהוא ניצב בדיוק באותו המיקום".

את מכירת ניו-פארם והמגעים מול רשות ההגבלים העסקיים הובילו עוה"ד צביקה אגמון, רן שלום, אורי פורת ומירב יונג ממשרד אגמון ושות' ורוזנברג הכהן ושות'.

10 סניפי ניו-פארם ושופרסל שיימכרו
 10 סניפי ניו-פארם ושופרסל שיימכרו