"אין ספק שזה יום שחור לטבע - זה סוף הסיפור של הקופקסון"

סטיבן טפר, אי.בי.אי: "השוק כבר תימחר תחרות גנרית לקופקסון, אבל עוד חצי שנה לפחות" ■ "זה משמעותי - פחות תזרים לתשלום החוב של טבע" ■ דירוג טבע יירד לאג"ח זבל?

טבע / צילום: רויטרס
טבע / צילום: רויטרס

"אין ספק שזה יום סמלי, שכולם חיכו לו בפחד. זה יום שמסמן את סיום הסיפור של הקופקסון או לפחות תחילת השחיקה בקופקסון", אומר היום סטיבן טפר, אנליסט הפארמה והביומד של אי.בי.אי, אחרי שמיילן קיבלה אישור FDA לשיווק קופקסון גנרי.

לדבריו, השאלה המרכזית היא עד כמה זה כבר מגולם במחיר המניה או כבר מצופה על ידי השוק. להערכתו, בשוק לקחו בחשבון שתיתכן גרסה גנרית לקופקסון בכל רגע - אם כי הקונצנזוס היה שהמאורע יקרה בתחילת 2018, לקראת הרבעון השני. כלומר יש פה הקדמה של כחצי שנה בתחרות הגנרית לקופקסון. "גם אם בחלקו זה כבר מגולם, עדיין יש פה את הצד הפסיכולוגי".

לדבריו, "על פניו, הקדמה של חצי שנה בתחרות זה לא נראה כמו משהו נורא", אומר טפר. "עם זאת, זה משמעותי כי מדובר על פחות תזרים מזומנים שיאפשר לטבע להקטין את החוב שלה". כזכור, טבע מתמודדת עם חוב של 35.1 מיליארד דולר בעקבות רכישת אקטביס בשנה שעברה. "זה אירוע שיש לו משמעות כלכלית טהורה בכל הפרמטרים וכל המספרים. למעשה, כל המספרים מונמכים בתחזיות קדימה, זה מוריד את המספרים של 2017, מוריד דרמטית את 2018, 2019. בסופו של דבר, בטבע 'נתונים לחסדים' של שני מוצרים חדשים שלה: אוסטדו שכבר התחיל להימכר ולא יודעים עדיין כמה הכנסות מייצר, כנראה עוד לא הרבה, ויש סביבו עדיין אי ודאות; והמוצר של המיגרנה שמכוון לשוק מאוד גדול, ושאמור לקבל אישור ב-2018 אבל יהיה רלוונטי ל-2019 והלאה. תהיה שם תחרות, אבל זה שוק עם פוטנציאל של הרבה מיליארדי דולרים. אלו שני המוצרים המרכזיים, ובמקביל נראה שקצב הירידה בקופקסון חזק יותר ממה שהוערך קודם".

טפר מוצא עוד נושא מטריד עבור טבע בהודעת מיילן: "מטריד אותי במיוחד שלא מדובר על אישור לגרסה גנרית של מומנטה, אלא של מיילן. כעת נראה שהסבירות שמומנטה תגיע לשוק עם גרסה שלה פרק זמן קצר אחרי מיילן, היא גבוהה", מעריך טפר. לדבריו, רבים העריכו שמומנטה תהיה הראשונה בשוק ה-40 מ"ג, משום שיש לה כבר גרסה גנרית מאושרת ונמכרת ב-20 מ"ג. טפר מציין שלמומנטה היו תקלות במפעל ולכן התעכבה עם הגרסה הגנרית, אך להערכתו איכות המוצר שלה לא פחות טובה משל מיילן והיא עשויה להגיע לשוק בקרוב, כך שלמיילן יהיה "פור" קטן עליה. "יש כעת ודאות די גבוהה שיהיו לפחות שני מתחרים גנריים, וזה מגדיל את האפשרות שיהיו גם אחרים. קצב השחיקה יהיה משמעותית יותר מהיר".

- בשורה התחתונה, מה המשמעות לטבע?

"אין ספק שזה יום שחור לטבע כי זה מוצר הדגל שלה, למרות שכולם ציפו לכך וזו הקדמה שמגיעה אחרי עיכוב גדול של כמה שנים - הרי הספידו את הקופקסון כבר ב-2013. טבע נהנתה מהעיכובים, אבל בסוף זה הגיע. יש פה ערך כלכלי אמיתי שיורד ושמשפיע על יכולתה של טבע להקטין את החוב בקצב שהיא רצתה. אם, לצורך העניין, כל המהלך יגדע בתזרים המזומנים ב-2017-2018 עוד מיליארד דולר יחסית לציפיות, זה מיליארד דולר פחות שיכולים להפחית את החוב".

עם זאת טפר מוצא גם נקודה חיובית בכל הסיפור. "יש פה פתרון של האי ודאות, הסרה של העננה מעל טבע. המנכ"ל החדש ייכנס כשסיפור הקופקסון מאחוריו. לא תהיה עננה סביבו. זו נקודת האור היחידה בסיפור הזה. הקופקסון כבר לא יהיה issue".

- מבחינת מיילן מדובר בהשקה בסיכון, כי הרי ההליכים המשפטיים עוד לא נגמרו, כלומר היא עלולה בסופו של דבר להפסיד במשפט נגד טבע ולשלם לטבע פיצויים גדולים

"זו השקה בסיכון אבל בסיכון מאוד נמוך. בכל הערכאות הטיעונים של טבע נפסלו. טבע בקרב מאסף על הסיפור של הקופקסון. אמורה להיות הכרעה בתחילת השנה הבאה, אבל לא בטוח שמיילן צריכה לחכות עם ההשקה כי כל החומר המשפטי כרגע הוא לטובת מיילן".

מניית טבע נפלה אתמול במסחר המאוחר ב-5.4% בעוד שמניית מיילן עלתה ב-4.9%. מניית נאטקו, השותפה של מיילן לפיתוח הקופקסון הגנרי, זינקה היום בבורסה ההודית ב-20% בעקבות הדיווח.

נזכיר, שכשטבע הורידה את התחזית השנתית שלה באוגוסט האחרון. היא העריכה שתסיים את 2017 עם רווח נקי של 4.3-4.5 דולר למניה (ירידה מתחזית קודמת של 4.9-5.3 דולר). עם זאת, התחזית המעודכנת כללה הנחה שלא יצא לשוק בארה"ב השנה קופקסון גנרי למינון 40 מ"ג. טבע ציינה שבמקרה שיהיה קופקסון גנרי בשוק למשך רבעון שלם, ההשפעה על הרווח הנקי למניה תהיה הפחתה של 20-25 סנט למניה - כלומר פגיעה של כ-215-269 מיליון דולר לרווח הנקי של טבע.

הרבעון הרביעי התחיל לפני כמה ימים כך שנותר לראות מתי תשיק מיילן את הגרסה שלה לקופקסון הגנרי על מנת להעריך מה תהיה הפגיעה ברווח הנקי. אגב, באוגוסט האחרון גם מיילן הורידה תחזיות בשל עיכובים בהשקת מוצרים חדשים, ובאותו זמן היא העריכה כי תשיק את הגרסה שלה לקופקסון רק בשנת 2018.

לפי הודעת מיילן, ב-12 החודשים שהסתיימו בסוף יולי האחרון, מכירות הקופקסון במינון 40 מ"ג (בו לא הייתה תחרות גנרית) היו 3.64 מיליארד דולר ומכירות המינון של ה-20 מ"ג היו כ-700 מיליון דולר. לגרסה במינון הנמוך יש תחרות גנרית כבר מיוני 2015, אז נכנסו לשוק מומנטה וסנדוז עם התרופה Glatopa. מיילן שהגישה בקשה לאישור הגרסה שלה בסמוך לבקשת מומנטה וסנדוז לא קיבלה את האישור הנדרש מה-FDA עד אתמול.