לקראת המנכ"ל החדש: "החדשות יובילו ללחץ על מניית טבע"

האנליסט ואמיל דיוואן מקרדיט סוויס מעריך כי הקופקסון היה אחראי 45%-50% מהרווח התפעולי של החברה בשנת 2016 ■ "ההשפעה הפוטנציאלית של הקופקסון הגנרי היא אחת הסיבות שאנו זהירים כלפי מניית טבע "

טבע/ צילום: רויטרס
טבע/ צילום: רויטרס

"ההשפעה הפוטנציאלית של הקופקסון הגנרי היא אחת הסיבות לכך שהיינו ואנו עדיין זהירים כלפי מניית טבע", כך כותבים היום (ד') כלכלני בנק ההשקעות קרדיט סוויס, בעקבות הדיווח של מיילן על כך שקיבלה את אישור ה-FDA (רשות המזון והתרופות של ארה"ב) לשיווק גרסה גנרית לקופקסון של טבע. האישור שניתן למיילן נוגע גם לקופקסון במינון 20 מ"ג, בו טבע נתקלה בתחרות גנרית מצד מוומנטה וסנדוז כבר לפני כשנתיים, וגם לקופקסון במינון 40 מ"ג שבו מיילן תהיה החברה הגנרית הראשונה שמגיעה לשוק.

"אנחנו מצפים שהחדשות יובילו ללחץ על מניית טבע, ויעלו עוד שאלות בנושא התחזית הפיננסית של טבע", מעריך האנליסט ואמיל דיוואן מקרדיט סוויס, ואכן מניית טבע צונחת כעת בטרום מסחר בניו יורק ב-13%. "יחד עם זאת, בצד החיובי, קצת בהירות בנוגע לקופקסון עשויה להפחית את הפוקוס על הסוגיה הזו שהעיקה על מניית טבע ותאפשר התחלה נקייה יותר כשהמנכ"ל החדש יצטרף לטבע בהמשך השנה", מוסיף האנליסט.

לדברי דיוואן, הקופקסון היה אחראי ל-19.3% ממכירות טבע ולהערכתו לכ-45%-50% מהרווח התפעולי של החברה בשנת 2016. "לאחר עיכובים שונים באישור השיווק הן למיילן/נאטקו והן למומנטה/סנדוז (החברות המפתחות גרסאות גנריות לתרופה, ש.ח.ו) הערכנו שתחרות גנרית תתחיל בתחילת 2018, כך שהאישור מקדים את לוח הזמנים שצפינו", הוא כותב.

דיוואן מזכיר את תחזית טבע לפיה כניסת תחרות גנרית ב-2017 למשך רבעון שלם תגרע 20-25 סנט מהרווח השנתי למניה. לדבריו, ההשקה הגנרית תוביל ל"שחיקת מחירים משמעותית" וגם לירידה בהיקפי המכירות.

דיוואן מוסיף כי ההשפעה המסחרית של קופקסון גנרי במינון 40 מ"ג עומדת עדיין בסימן שאלה. "לגרסה הגנרית של ה-20 מ"ג הייתה השפעה יחסית מתונה על הקופקסון 20 מ"ג של טבע עד כה", הוא כותב. "ניתן לצפות ללחץ מחירים משמעותי יותר בגרסה של ה-40 מ"ג, אם כי הלחץ עשוי להיות מתון יותר אם מיילן תזכה בבלעדיות של 180 יום בשיווק הגרסה הגנרית ומתחרות פוטנציאליות נוספות יישארו בתקופה זו מחוץ לשוק".

לדברי האנליסט, "האישור מדגיש את האינטרס של ה-FDA בהבאת יותר ויותר גרסאות גנריות של מולקולות מורכבות לשוק, על מנת להפחית את ההוצאה הכללית על תרופות בארה"ב".

המלצת קרדיט סוויס למניית טבע היא "תשואת חסר" במחיר יעד של 14 דולר.