גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אמנות ההשקעה בשוק היפני: זה המדד שדורש תשומת-לב

שוק המניות היפני נהנה ממומנטום חזק בחודשים האחרונים ■ אחד מאפיקי ההשקעה, שנמצאים מתחת לרדאר ומציגים ביצועים מרשימים במיוחד, הוא מדד מניות ה-Mid-Small Cap היפניות

מכונות משחק של חברת פצ'ינקו בטוקיו / צילום:  Andy Rain/ בלומברג
מכונות משחק של חברת פצ'ינקו בטוקיו / צילום: Andy Rain/ בלומברג

שוק המניות היפני הוא אחד השווקים שנהנים מהמומנטום החזק ביותר בתקופה האחרונה. מדד MSCI Japan רשם תשואה של כ-7% בחודשיים האחרונים - תשואת יתר של 3%-4% על מדדי המניות בארה"ב ובאירופה. ביצועי יתר אלה מגיעים, בין השאר, על רקע המשך הצטברות נתונים חיוביים, המלמדים כי הכלכלה היפנית, המושמצת כל כך, מראה סימנים של התעוררות.

בראש ובראשונה, מדובר בנתוני התוצר של הרבעון השני של 2017, שלימדו כי יפן רשמה צמיחה רבעונית של 0.6% - הגבוהה ביותר בשנתיים וחצי האחרונות - וחשוב מכך, היא גם נהנתה מרבעון שישי ברציפות של צמיחה חיובית - רצף שהיא חוותה בפעם האחרונה אי שם ב-2005. מעבר לנתוני הצמיחה, יש נתונים כלכליים נוספים שמספקים סיבות לאופטימיות, ובהם התגברות הדרגתית באינפלציה לרמה של 0.7% באוגוסט והתאוששות מרשימה בייצור התעשייתי.

הוכחה נוספת למומנטום הכלכלי החיובי ביפן מתקבלת מעדכון תחזיות הצמיחה של קרן המטבע העולמית, שפורסם בשבוע שעבר. בעדכון זה מעריכה קרן המטבע כי יפן תייצר צמיחה של 1.5% ב-2017, לעומת תחזית צמיחה של 1.3% שפורסמה ביולי ושל 1.2% שפורסמה באפריל.

התוכנית של אבה מתחילה לשאת פרי

לפי קרן המטבע, יפן נהנית מצריכה פרטית חזקה, עלייה בהשקעות, בין השאר, בשל אירוח אולימפיאדת טוקיו ב-2020, וממדיניות ממשלתית תומכת. התחזית של קרן המטבע ל-2018 היא לירידה בקצב הצמיחה ל-0.8%, אבל היא מתבססת על צפי לירידה בתמריצים הפיסקאליים. בהתבסס על הצעדים האחרונים של הממשלה, לא בטוח שתחזית זו תתממש.

כשמדברים על מדיניות ממשלתית ביפן, מדברים בראש ובראשונה על תוכנית ה-Abenomics. תוכנית זו, שנהגתה על ידי ראש הממשלה שינזו אבה ב-2012, יועדה לטפל במגפת ה"סטגפלציה" היפנית - שילוב של סטגנציה כלכלית וירידת מחירים. התוכנית מורכבת משלושה מרכיבים מרכזיים: הרחבה מוניטרית יוצאת דופן, הרחבה פיסקאלית מסיבית וניסיונות לבצע רפורמות בשוק העבודה היפני, עם דגש על ניסיון לעודד תעסוקת נשים.

בעוד שלאורך השנים תוכנית זו זכתה ללא מעט ביקורות, באחרונה היא מתחילה לשאת פירות. נוסף על כך, ראש הממשלה שינזו אבה הודיע באחרונה על הרחבה פיסקאלית נוספת, בהיקף של כ-2 טריליון ין (כ-18 מיליארד דולר), והמחיש שוב עד כמה הוא מחויב ליישום ה-Abenomics. יחד עם הודעה זו, אבה גם הודיע על קיום בחירות בזק, שיתקיימו בשבוע הבא, ושבהן, לפי הסקרים, הוא צפוי לשמור על כוחו - ואולי אפילו להגדילו.

קיימות לא מעט דרכים להיחשף לשוק המניות היפני. המדדים המוכרים הם MSCI Japan ו-TOPIX, כשבמדד Nikkei225 המפורסם נעשה צורך בעיקר לציטוטים ופחות להשקעה, בעיקר בשל העובדה שהוא מבוסס על מחירי המניות, ולא על שווי השוק שלהן.

כל המדדים האלה הציגו ביצועים חזקים בשנה האחרונה, ובחודשים האחרונים במיוחד, אבל קיים אפיק השקעה ביפן שנמצא מתחת לרדאר ומציג ביצועים מרשימים עוד יותר - מניות Mid-Small Cap היפניות. מדד ה-Topix Small Cap, שכולל את כל המניות בבורסת טוקיו להוציא 500 החברות הגדולות, רשם תשואה של כ-36% בשנה האחרונה, לעומת תשואה של כ-26% במדד Topix 500, שכולל את 500 החברות הגדולות.

חשיפה דולרית לחברות קטנות

בדומה למצב במדינות אחרות, גם ביפן החברות הגדולות הן לרוב חברות עם פעילות גלובלית ענפה, כשמנגד, החברות הקטנות יותר מאופיינות בתלות גבוהה בכלכלה המקומית. בהתחשב בנתונים הכלכליים הטובים ביפן שתוארו לעיל, הביצועים החזקים של מניות ה-Mid-Small Cap היפניות לא צריכים להתקבל בהפתעה.

אפשרות אחת להיחשף למניות ה-Mid-Small Cap היפניות היא קרן הסל WisdomTree Japan Hedged Small Cap (סימול: DXJS US). כפי ששם הקרן מלמד, היא מספקת חשיפה דולרית למניות הקטנות ביפן, ללא תלות בשער הין/דולר.

בשנים האחרונות, נטרול החשיפה המטבעית ביפן מגדיל את התשואות, ולכן, גידור המטבע עשוי להיות יתרון בהשקעה בקרן. הקרן עוקבת אחרי מדד ייחודי, שנבנה על ידי WisdomTree וכולל מניות קטנות ובינוניות ביפן, כשהמניות הגדולות בקרן נסחרות בשווי של כ-400 מיליארד ין (כ-3.5 מיליארד דולר) והקטנות בשווי של כ-30 מיליארד ין (כ-290 מיליון דולר).

הקרן מנהלת נכסים בהיקף של כ-150 מיליון דולר, והיא בעלת מחזור מסחר יומי ממוצע של כ-50 אלף מניות. דמי הניהול של הקרן הם 0.58% בשנה. הקרן מחזיקה ב-840 חברות, כשההחזקות הגדולות הן בקרן ההון סיכון וחברת שירותי הפיננסים SBI Holdings (כ-0.7%), חברת Sankyo, היצרנית של מכונות המזל היפניות המסורתיות Pachinko (כ-0.7%) וקונגלומרט התעשייה והצריכה Sojitz (כ-0.55%).

ברמה הסקטוריאלית, לקרן חשיפה גדולה למגזרי התעשייה (כ-20%), הסחורות (כ-12%) והבנקאות (כ-7%). בשנה האחרונה הקרן הניבה תשואה כוללת של כ-41%.

בשל העובדה שהקרן מרוכזת בחברות קטנות ובינוניות, שכאמור, חשופות באופן טבעי לכלכלה היפנית המקומית, גורמי הסיכון בהשקעה בקרן הם בעיקר יציבותה של כלכלת יפן ויכולתה להמשיך לייצר שיעורי צמיחה סבירים. הכלכלה היפנית סובלת מלא מעט בעיות מבניות, ובהן חובות עצומים, שמוערכים ב-11 טריליון דולר, והתכווצות הדרגתית באוכלוסייה, בשל שיעורי ילודה נמוכים והגירה אפסית.

גם הבחירות הקרובות מהוות כמובן גורם סיכון לטווח הקצר, ובמקרה של הפתעה והפסד של ראש הממשלה המכהן, גם לטווח הארוך יותר.

למרות גורמי סיכון אלה, אנו מאמינים כי השקעה במניות הקטנות והבינוניות ביפן מאפשרת חשיפה לתהליכים הכלכליים החיוביים במדינה, ולכן עשויה להוכיח את עצמה בטווח הבינוני והארוך.

תשואות מדדי המניות היפניות

■ הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

קרן הסל WisdomTree Japan Hedged Small Cap (סימול: DXJS US)

המניות הנסחרות בקרן: 840 מניות של חברות יפניות בינוניות (בשווי של כ-3.5 מיליארד דולר) וקטנות (בשווי של כ-290 מיליון דולר)

היקף נכסים מנוהלים: כ-150 מיליון דולר

מחזור מסחר יומי ממוצע: כ-50 אלף מניות

דמי הניהול: 0.58% בשנה

תשואה כוללת בשנה האחרונה: כ-41%

עוד כתבות

דיון בוועדת הפנים של הכנסת בעניין תוואי המטרו, ביוני שנה שעברה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

חוק המטרו חוזר לשולחן הדיונים, עם מאבקים על היטלי השבחה ודיור בר השגה

אחרי הפסקה של עשרה חודשים כמעט, יתחדשו הדיונים בתיקון החוק בוועדת הפנים והגנת הסביבה ● בישיבה צפויות לעלות כמה סוגיות מורכבות וטעונות, אשר להן השפעה רבה - הן על כיסם של היזמים והן על קופת המדינה ● גלובס עושה סדר לקראת הדיון הקרוב

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

זכאים לרכב מהעבודה? הבחירה בדגם חשמלי פחות משתלמת בגלל עיוות מס

מס שווי השימוש העתיק, שמכניס למדינה 5 מיליארד שקל בשנה, לא מותאם לעידן הרכב החשמלי: מציע "הטבה" שנשחקת במהירות ומספק מוטיבציה שלילית לעבור לרכב חסכוני וירוק ● בציי הרכב ממשיכים להעדיף רכבי בנזין מזהמים, אבל נראה שהאוצר מעדיף זאת כך

יונתן ברגמן ורון גורה / צילום: Empathy

חברה ישראלית סייעה למיליון אמריקאים לתבוע ביטוח חיים: עכשיו היא מגייסת מיליונים

לאחר שהוכיחה לענקיות הביטוח שהיא מקלה על העומס הרגשי ועל תהליך תביעת ביטוח החיים, חברת אמפת'י הישראלית הודיעה על גיוס שלישי בהיקף של 47 מיליון דולר - ואגב כך חשפה כי מאחורי סבב ההשקעה שלה עומדות כמה מחברות הביטוח הגדולות בעולם כמשקיעות אסטרטגיות

עמית הלוי, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עמד במבחן בג"ץ?

ח"כ עמית הלוי טען כי גם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עבר את מבחן בג"ץ, אבל הוא לא קיבל הזדמנות ● המשרוקית של גלובס

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל חושף: לקוחות איזה בנק הכי מרוצים ומה אכזב את הציבור?

סקר שביעות הרצון של בנק ישראל מגלה כי 20% מהציבור חושב שמגיע לו לקבל יותר על הפלוס בחשבון • העמלות הגבוהות הן עדיין הסיבה העיקרית לתפיסת חוסר ההוגנות • שני הבנקים הגדולים בתחתית בתשובה לשאלה האם תמליצו לחבר או משפחה על הבנק

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

לפי הדוח שפרסמה היום קרדן נדל"ן, השרה לשעבר הרוויחה בשנה החולפת שכר של 1.53 מיליון שקל ● עפ"י הסכם השכר של שקד, שאושר בשנה שעברה, היא מקבלת שכר חודשי של 70 אלף שקל עבור 25 שעות שבועיות בלבד

מייסדי אליאוס, מימין: אלון יופה, אלון רבינוביץ ודרור זיידה

הפיתוח שפותר את בעיית העומס על מטפלים נפשיים בעקבות המלחמה

הסטארט־אפ Eleos Health פיתח כלי בינה מלאכותית שמייצר סיכום אוטומטי של פגישות רפואיות, שכעת יוטמע בקבוצת "עמל ומעבר" המתמחה בטיפולים פסיכולוגיים ● המייסד אלון יופה: "כמו שצילום רנטגן מסייע לרופא, כך הפתרון שלנו לרפואת הנפש" ● ישראל מתגייסת 

אילוסטרציה: shutterstock

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה מזה 17 שנה: יפן העלתה את הריבית

הבנק המרכזי ביפן הודיע הלילה על שינוי היסטורי לאחר 17 והעלה את הריבית במדינה ל-0.1% ● זאת לאחר שאפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● בין הסיבות לשינוי: עליות שכר חדות

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, קיים היום דיון כדי לקדם מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי היה ב-20 השנים האחרונות ● הנציב המכהן, שופט העליון בדימוס אורי שהם: "אין פה ניגוד עניינים"

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

הציבור מעדיף נזילות על ריבית / צילום: Shutterstock

הציבור מעדיף נזילות על ריבית: המלחמה עצרה את העברת הכספים לפיקדונות

הרבעון האחרון של 2023, בו פרצה המלחמה, סימן שינוי מגמה ביתרת העו"ש של הישראלים: מצניחה חדה מתמשכת, היא זינקה ב־43 מיליארד שקל ● בין הסיבות: העדפה לכסף נזיל בסביבת אי־ודאות, קיטון בהוצאות וגיוס מילואים מסיבי ● וגם: מה עשתה המלחמה למינוס שלנו?

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם