"כשאין הבדל בין כמה קרנות של אותו מנהל, זה מעורר שאלות"

יו"ר רשות ני"ע, שמואל האוזר, על חברות ניהול קרנות הנאמנות הגדולות: "האם אלה טקטיקות שיווקיות גרידא, שלא מיטיבות עם המשקיעים? בסוף הם ימאסו בכך ויפנו למוצרי ההשקעה המתחרים" ■ למדריך קרנות נאמנות

היו"ר שמואל האוזר/איל יצהר
היו"ר שמואל האוזר/איל יצהר

"מנהלי קרנות נאמנות, מנפיקי תעודות סל וחברות ניהול תיקים מתמודדים כיום בו-זמנית בפני אתגרים מגוונים, שמגיעים מכיוונים שונים, וכל זאת בנקודת זמן אחת. האתגרים האלה מעמידים את ההנהלות ואת הדירקטוריונים של הגופים האלה בפני מבחנים ודילמות לא פשוטים, שעשויים לגרום אולי לעיגולי פינות, לקיצור תהליכים ואולי גם לקבלת החלטות חפוזות" - כך אמר היום (ב') פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך, בערב עיון בנושא ממשל תאגידי לדירקטורים של מנהלי קרנות נאמנות, מנפיקי תעודות סל וחברות ניהול תיקים.

האוזר הוסיף כי "למי שמנהל כספי אחרים, אין את הלוקסוס הזה", והוא "חייב להיות ישר כמו סרגל" - ולכן, "אנחנו מצפים מכם להיות פרו-אקטיביים, ולקחת אחריות".

האוזר התייחס בביקורתיות לריבוי קרנות הנאמנות במשק, אבל הדגיש כי "בשלב זה, אין בכוונתי להגביל את מספר קרנות הנאמנות שניתן להנפיק. אחד ה'קלפים' של תעשיית קרנות הנאמנות מול המוצרים האחרים שמשווקים לציבור, הוא היכולת שלה להציע מוצרים מגוונים ומדויקים מאוד. היישום של היתרון הזה הוא הנפקת כמות רבה של קרנות, שכל אחת מהן נבדלת ברכיב מסוים, כך שהמשקיע יוכל לבחור בדיוק את המוצר שהוא מעדיף".

ואולם, האוזר גם סייג את דבריו, באומרו: "אני כן חושב שמנהלי הקרנות חייבים לדעת להסביר לעצמם מה השיקולים שעומדים בבסיס ההחלטה להקים קרן נאמנות חדשה, ואם ההחלטה הזו אינה פוגעת בבעלי היחידות".

האילוצים של חברות הניהול

כאן הטיח יו"ר רשות ניירות ערך ביקורת במרבית הגופים הפעילים בתעשיית קרנות הנאמנות, ובעיקר בגופים הגדולים מביניהם היסטורית, ואמר: "יש מקרים שבהם אנחנו מזהים שאין הבדל של ממש, או בכלל, בין כמה קרנות נאמנות של אותו מנהל קרן. המקרים האלה מעוררים שאלות, שמקבלי ההחלטות בהנהלת הקרן חייבים לתת עליהן את הדעת, אם ועד כמה ההחלטה להקים את אותן קרנות משרתת את טובתם של בעלי היחידות.

"האם, לדוגמה, מדובר בטקטיקות שיווקיות גרידא, שאינן מיטיבות עם המשקיעים? במצב כזה, ציבור המשקיעים, בסופו של דבר, ימאס בכל הטריקים והשטיקים ויפנה את החסכונות שלו למוצרי ההשקעה המתחרים, ואז שכרה של כל התעשייה ייצא בהפסדה".

נציין כי קרנות הנאמנות מנהלות יחדיו נכסים בהיקף מצרפי של כ-236 מיליארד שקל, בעוד שבתעודות הסל הנכסים המנוהלים שווים כ-94 מיליארד שקל, ובתיקים המנוהלים הם הסתכמו בסוף 2016 בכ-263 מיליארד שקל.

עוד לדברי האוזר היום, יש אילוצים רבים המשפיעים על חברות ניהול קרנות הנאמנות, התיקים ותעודות הסל, הנוגעים ל"סביבת הריבית הנמוכה וביצועי המדדים הבינוניים", "התחרות הפנימית" ש"לוחצת את דמי הניהול כלפי מטה", ו"התחרות החיצונית, מול מוצרים מפוקחים חדשים, דוגמת קרנות הפנסיה להשקעה ופוליסות החיסכון ו"מול אפיקי השקעה אלטרנטיביים, שהופכים להיות נגישים יותר ויותר, ככל שהזמן עובר - השקעות נדל"ן משותפות, קרנות גידור ופרייבט אקווטי, הלוואות P2P ועוד".