הגדרה חדשה למושג קו החוף: עשרות תוכניות בנייה יימנעו

השופטת מיכל אגמון-גונן הורתה לרשויות התכנון לדרוש, כתנאי למתן היתרי בנייה בסביבה החופית, הותרת רצועה של 100 מטר חופשיה מבנייה שתימדד מקו גובה 0.75 מטר מעל פני הים

קו החוף של בת ים. צילום:   Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קו החוף של בת ים. צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

פסק דין שניתן היום (ג') ע"י השופטת מיכל אגמון-גונן בבית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב קובע כי את גבול 100 המטרים מקו המים, המוגדרים כ"תחום אסור לבנייה", יש למדוד החל מגובה 0.75 מטר מעל פני הים.

פסק הדין מתייחס לעתירה של "הפורום הישראלי לשמירה על החופים" נגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בת-ים בעניין בניית מלון סאן, בחוף הדרומי של העיר, אך יש לו תוקף ארצי. להכרעה יש משמעות רבה על קידום 53 תוכניות שאושרו לפני "חוק החופים", בין השנים 1983-2004.

תמ"א 13, תוכנית המתאר הארצית לחופים וימים, אסרה על בנייה ברצועה בת 100 מטר לאורך חופי הים התיכון. התמ"א קבעה כי הרצועה תימדד מ"קו המים העליון", כשהכוונה היא לקו המבחין בין הים ליבשה. מאחר שקו זה משתנה כתוצאה מגורמי הטבע, כמו עונות השנה, שפל או גאות, בחרו יזמים למדוד את הקו האמור במועד הנוח מבחינתם, בשיא השפל, אז מדובר בקו שבמרבית הזמן מכוסה מים, ובפועל נותרת רצועת חוף צרה ממאה מטר במרבית ימות השנה.

כאמור, השופטת אגמון-גונן הורתה לרשויות התכנון לדרוש כתנאי למתן היתרים בסביבה החופית, הותרת רצועה של 100 מטר חופשיה מבנייה שתימדד מקו גובה 0.75. בפסק הדין היא קובעת כי "קיים חשש כי יינתנו היתרי בנייה נוספים שיפגעו ברצועה שהמחוקק התכוון כי תעמוד לטובת הציבור. מצב דברים זה משרת יזמים וקבלנים שזוכים בנתחים מרצועת החוף של ישראל. משאב ציבורי, משאב טבע סביבתי יקר ערך זה נגרע אט-אט עקב כרסום מתמשך".

כיון שהעותרים בעניין מלון סאן בבת-ים פנו לבית המשפט רק יותר משנה לאחר שהחלו בבנייתו, והבנייה התקדמה, הובהר כי אין מקום להרסו. עם זאת, בית המשפט הורה כי ההיתר שניתן למלון יבוטל בתוך שנתיים, אלא אם במהלך תקופה זו יינתן אישור חריג על-ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה מכוח סמכויותיה על-פי תמ"א 13.

עו"ד אלי בן-ארי מעמותת אדם טבע ודין, שבמקרה זו לקחו חלק בתביעה בסטטוס של "ידידי בית המשפט" (גוף שיש לו מומחיות, ובית המשפט מאשר לו לסייע לצורך הכרעה), אומר כי זה פסק דין חשוב מאד מבחינת החשיבות התקדימית והרוחבית שלו: "החשיבות היא שבית משפט לראשונה התעמק בנושא הזה של שמירת רצועת 100 המטר בקדמת החוף, שלא קיבל הגנה על-ידי המדינה, מוסדות התכנון או העיריות. בית המשפט הכריע במקרה זה כי 100 מטר יהיו 100 מטר, ולא תהיה אפשרות לגנוב או לקצץ, גם בתוכניות שניבנו לפני 2004. מדובר בעשרות תוכניות, בהן התוכנית של 4 המגדלים הנוספים של חוף הכרמל, תוכנית בדרום אשדוד, נתניה ועוד".