המבקר: הגופים הזעירים שפועלים בחסות מ' הכלכלה - מיותרים

זה הרושם שמתקבל מדוח מבקר המדינה על פעילות מכון היין, מכון הקרמיקה וחברת אות המוצר

אלי כהן / צילום: איל יצהר
אלי כהן / צילום: איל יצהר

דוח מבקר המדינה בנוגע לפעילותם של "גופים ציבוריים זעירים" בהם המדינה שותפה והם פועלים בחסות משרד הכלכלה - מכון היין, מכון הקרמיקה וחברת אות המוצר - מוביל למסקנה ברורה: הם מיותרים.

1. מכון היין

לפי הממצאים, מכון היין ממונה על קידום הענף ובדיקת עמידה בתקנים, אולם היקבים הגדולים החזיקו במחצית מהמניות בו ולכן היו במצב של ניגוד עניינים. המכון אישר תעודות עמידה בתקן ליבואנים ויצואנים, זאת מבלי שהוא הוכר כמעבדה מאושרת ובניגוד לעמדת משרד הכלכלה. למעשה קובע המבקר, כי המכון, שרשם הפסדים גדולים החל משנת 2013, מתקשה לבצע פעולות לטובת ענף היין, ופועל בניגוד לייעודו כאשר מזה עשר שנים שהוא אינו מבצע מחקרים בענף היין.

באוקטובר 2012 החליטה ועדת השרים לכלכלה לפרק את המכון, אבל בעלי המניות הפרטיים התחמקו מיישום ההחלטה והעבירו ב-2016 את מניותיהם לנאמן במטרה למצוא בעל מניות חדש.

2. מכון הקרמיקה

המכון מתנהל תחת שותפות של המדינה, הטכניון ושש חברות תעשייתיות, ללא כוונות רווח. משרד הכלכלה הפסיק את השתתפותו בניהול המכון לפני עשר שנים, ובמכון אין כלל ביקורת פנים ואין בו הקפדה על מניעת ניגוד עניינים. המדינה מממנת כ-90% מעלויות המחקרים ואינה מבקשת כלל תמלוגים מפירות המחקרים. פעילות המכון גירעונית החל מ-2012, והוא מממן חובות מהשכרת שטחים ל"מרכז הפלסטיקה" ולא מפעילותו השוטפת.

3. חברת אות המוצר

חברה ממשלתית שייעודה קידום אמנות איכותית ירושלמית. בבעלותה בניין היסטורי בירושלים שבו אמנים שוכרים חדרי מלאכה, אבל אין כמעט תחלופה בשוכרים על-ידי אמנים חדשים. החברה אינה מצליחה ליישם את מטרתה המוצהרת שהיא "להפיץ את תוצרתה המובחרת של ירושלים", ולמעשה כמעט כל המוצרים המוצגים בבניין אינם שייכים לעיר ירושלים אלא ליודאיקה או לאמנות כללית.

המסקנה הסופית של מבקר המדינה להלן: "היקף הפעילות של גופים אלה מצוי בקיפאון, והערך המוסף שלהם בקידום תחום פעילותם אינו גדול, ומתעורר אפוא ספק לגבי הצורך בהמשך קיומם במתכונת הקיימת".