המבקר: ליקויים בהליכי המינוי של עובדים בכירים ברפאל

עובדים מתמנים לתפקידים בכירים בחברה הביטחונית-ממשלתית ללא אישור הדירקטוריון וללא ועדות איתור ■ עלות השכר של ההנהלה הבכירה נאמדה בכ-64.5 מיליון שקל בסוף 2015

ידידיה יערי / צילום.: איל יצהר
ידידיה יערי / צילום.: איל יצהר

הנהלת החברה הביטחונית-ממשלתית רפאל מערכות לחימה מתקדמות לא קבעה בנוהל למינוי עובדים בכירים את מעמדם של מנהלי האגפים בחברה, ואלה נמנים עם הפקידים הבכירים בה. מבקר המדינה מצא כי דירקטוריון החברה לא קיים דיון מעמיק בנוסח נוהל זה, ולא נתן דעתו למעמדם של מנהלי האגפים בחברה. עוד עולה מדוח המבקר, כי למרות שלא התקיים דיון מעמיק בנוהל זה, דירקטוריון החברה אישרה אותו, וכך גם רשות החברות הממשלתיות, באופן שאינו עולה בקנה אחד עם הגדרה חוק רשות החברות הממשלתיות.

בדיקת המבקר העלתה כי בין השנים 2013 ל-2015, העסיקה רפאל כ-6,600 עובדים בשנה. בסוף 2015 הועסקו בשורות החברה 81 פקידים בכירים. עלות השכר השנתית הממוצעת של כלל העובדים ברפאל באותה השנה הייתה כ-2.35 מיליארד שקל, ועלות השכר של קבוצת העובדים הבכירים הייתה כ-64.5 מיליון שקל.

המבקר מצא כי נהלי רפאל, שעוסקים במינוי עובדים, לא דורשים אישור של הדירקטוריון למינוי מנהל האגפים בחברה, והליך המינויים לא דרש תיעוד בכתב, לרבות נימוקים למינויים אלה. עוד מצאה הביקורת, כי נוכח עמדת רפאל בעניין אי-הגדרת מנהלי אגפים כפקידים בכירים, החברה לא הקימה לקראת איוש תפקידים אלה ועדות איתור, ומנכ"ל החברה לשעבר, האלוף (במיל') ידידיה יערי, לא ביקש את אישור הדירקטוריון לאותם מינויים.

משנת 2013 ועד 2016 מינה המנכ"ל לשעבר של החברה 12 מתוך 16 פקידים בכירים לתפקידי סמנכ"ל - בלי שהוקמה לשם כך ועדת איתור. הדירקטוריון אישר תשעה מבין 12 המינויים, זאת מבלי שדן בתקינות הליכי האיתור והמינוי ומבלי שדן בהתאמת המינוי לתקן החברה. שלושה מינויים נוספים לא הובאו כלל לאישור הדירקטוריון.

"בכך פגעו הנהלת רפאל והדירקטוריון בעקרונות שנועדו להבטיח כי הליכי האיתור ואישור מינויים של הפקידים הבכירים יבוצעו בתנאים של שוויון הזדמנויות ותחרות הוגנת, כדי להביא למינוי המועמדים המתאימים ביותר לתפקיד", נכתב בדוח.

הליקויים ברפאל:

■ בין 2013 ל-2016 מונה 12 סמנכ"לים בלי שהוקמו ועדות איתור

■ הדירקטוריון אישר 9 מהמינויים מבלי שדן בתקינות הליכי האיתור או התאמת המינוי

■ 3 מינויים כלל לא הובאו לאישור הדירקטוריון

נתונים כלליים:

■ בין 2013 ל-2015 הועסקו ברפאל כ-6,600 עובדים בשנה

■ בסוף 2015 הועסקו 81 פקידים בכירים

■ עלות השכר הממוצעת של כלל העובדים - 2.35 מיליארד שקל ב-2015

עלות השכר של העובדים הבכירים - 64.5 מיליון שקל ב-2015