גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ממשיכה ראויה: קבלו את סיאט איביזה החדשה

האיביזה החדשה גדלה מעט בממדיה, אך היא שומרת על הקווים החדים האופייניים בעיצוב ועל המסר הצעיר, הנאה, השובב של הדורות הקודמים ■ היא גם מוסיפה עליו קורטוב חשוב של נוחות, היצע נאה של גאדג'טים ומנה של בגרות ובשלות

סיאט איביזה היא מכונית עם היסטוריה מעניינת. לא פשוט למצוא עוד מכונית של כך הרבה שמות מפוארים היו מעורבים בלידתה. ראשיתה של האיביזה בשנת 1984. לכאורה, היא הייתה המכונית השנייה שחברת סיאט ייצרה כחברה עצמאית. כ-30 שנה היתה סיאט נשואה לפיאט האיטלקית, רק ב-1982 התגרשו השתיים וסיאט זכתה לארבע שנות עצמאות מלאה. שנים שבהן הייתה חברה ספרדית (בעצם ראוי לומר - קטאלונית) גאה, העומדת על רגליה-היא, עד שב-86' היא נרכשה על ידי קונצרן פולקסוואגן.

כאמור, האיביזה הייתה המכונית השנייה שנוצרה באותן שנות עצמאות. למעשה, היא הייתה הראשונה. אמנם הסיאט רונדה קדמה לה, אך זו היתה בעצם פיאט ריתמו איטלקית, עם לוגו ספרדי ושם של עיר ספרדית. האיביזה הייתה היצירה העצמאית ראשונה של סיאט. וכדי לעמוד בכבוד במשימה הזאת, גויסו כמה מן השמות המפוארים ביותר של העולם המוטורי: מעצב-העל האיטלקי ג'ו ג'ארו, חברת ההנדסה המוטורית קרמאן הגרמנית, והדובדבן - חברת פורשה. ג'ו ג'ארו עיצב, קרמאן הכינה לייצור, פורשה הייתה שותפת-מה בתכנון המנוע ותיבת ההילוכים, ותמורת תמלוגים סבירים התירה לסיאט לציין על מנועה שהוא עושה שימוש ב"פורשה סיסטם".

התוצאה היתה נס. הצלחה דרמטית, מפתיעה, ועד היום - בעצם לא לגמרי מפוענחת. המכונית הייתה בהחלט בסדר. סופרמיני סבירה, די מרווחת, די שימושית, די חסרת ייחוד מוטורי, ובכל זאת להיט גדול. מעל מיליון ורבע איביזות נמכרו בשנות חייו של הדור הראשון.

אין ספק שלעיצוב של ג'וג'ארו היה חלק גדול בהצלחה. הנה פרט טריוויה מעניין: גם את הדור הראשון של הפולקסוואגן גולף הוא עיצב, אך כשהצעת העיצוב שלו לדור השני של הגולף נדחתה על ידי הקונצרן, השרטוטים לא שבקו חיים. הם הוגשו לסיאט כהצעת עיצוב לאיביזה, ההצעה התקבלה, והשאר הוא היסטוריה. די מהר התברר כי מה שהוכיח את עצמו כגאוני-ממש בגולף הראשונה, שב והוכיח את עצמו גם באיביזה הראשונה. מגע הקסם האיטלקי אכן יצר חבילה מבריקה. צעירה אבל בוגרת, צנועה אבל בולטת, שובבה אבל מעוררת אמון. גם התווית "פורשה סיסטם" שנחרטה על המנוע הילכה קסם על הלקוחות. והם באו. בהמוניהם.

האיביזה הזאת הניפה אל על את המותג סיאט, ונעשתה לדגם הכי מוכר והכי מזוהה עם היצרן, ולמבשר מוצלח של הבשורה שהוא ביקש לשדר: צעיר, רענן, שובבי, ובכל זאת לא יקר. גם ההמשך היה מוצלח. ארבעת הדורות הראשונים של האיביזה נמכרו ליותר מ-5 מיליון לקוחות. בדור הרביעי עברה סיאט מהפך עיצובי מסוים. את העגלגלות התפוחה-משהו של דורות 2 ו-3, החליפה זוויתיות מודגשת שזכתה לכינוי "קווי חץ". בעצם, לפחות בעיני, היתה בכך חזרת-מה אל הקווים החדים יותר של הדור הראשון, אף כי בעדכון לא מבוטל וחיוני. וההצלחה נמשכה.

עתה, ב-2017, הוצג הדור החמישי. הוא עוצב בידי צוות העיצוב של סיאט, והוא ממשיך נאמן של אותה שפת עיצוב מחודדת, המאפיינת זה מכבר את מוצרי סיאט. והתוצר בהחלט נאה. בחזית - תאורת LED מלוכסנת, משולשת וזוויתית מאוד כמאפיין את סיאט, תאורת-יום מודגשת, גריל שעוצב מחדש, וקמטי אסתטיקה בצדעים הנמשכים עד לירכתיים. הפנסים הקדמיים הנוספים נתונים בתוך תושבות מעויינות המזכירות כונסי אוויר, והחדות ישרת הקןוים הזאת נמשכת גם לאורך צדי המכונית, עד העכוז, אל התאורה האחורית ואל צמד צינורות מפלט שגם הם מעוינים כמובן. דומה כי הדבר העגלגל היחיד בעיצובה החיצוני של המכונית הוא הגלגלים...

הסך הכל מוצלח. מצויד במנה מדודה של מה שנקרא "אגרסיביות", ובהחלט נאה לעין. לפני שנדון בתוכו של הקנקן, ראוי לציין שגם ממדיו צמחו מעט. טיפונת יותר אורך, קצת יותר רוחב ובעיקר יותר בסיס גלגלים. אלה עשו את המרחב הפנימי לנדיב יותר, בעיקר ליושבי הספסל מאחור, וגם תא המטען זכה בנפח נוסף. תא הנוסעים עצמו עתיר פתרונות אחסון שימושיים, וגם מיני הידורים ברוח הזמן, כמו משטח טעינה אלחוטית לסמארטפון הבלתי נמנע.

ממלכתו של הנהג יעילה ומוכרת משלל דגמי סיאט וסקודה המשתמשים במכללים זהים. יש משהו נבון ונעים במערך הפעלה שאינו דורש דוקטורט באלקטרוניקה, מחנה אימונים, או מריטת שיער מתוסכלת כאשר מבקשים להפעיל נווט, מיזוג, רדיו, או עזר נהיגה כלשהו. ותודה מיוחדת (ממני) לסיאט-פולקסוואגן על שלא נכנעו לצו האופנה האחרונה, ולא תקעו טאבלט סימנסקופי מעל ה"דשבורד" שבו מוסתרים כל תפריטי ההפעלה בערימה אינסופית של תפריטים. האיביזה מסתפקת - ברוך השם - במסך בגודל שפוי הנעוץ נמוך יותר בקונסולה המרכזית, ותפעולו אינטואיטיבי, הגיוני וחף מבולשיט. ובפרץ נוסף וראוי להערכה של אומץ לב הותקנו באיביזה (גם) כפתורים ומתגים ממשיים לתפעול ידני של מערכות וכוונונים. בראבו.

המנוע העיקרי שיוצע לקהל הישראלי הוא מנוע תלת-צילינדרי המוכר כבר די טוב מדגמי פולקסוואגן בהם הוא מותקן. הוא מוגדש, והוא מפיק 115 כוחות סוס ומעל 20 קג"מים סבירים. הקולות הבוקעים ממנו אופיינים למנועי שלוש בוכנות, מעין תקתוק חביב, ותחת מאמץ הוא אפילו ערב למדי לאוזן.

לעומת זאת בכבישי הרים ותחת מעמס, עושה לעתים רושם שהמנוע סובל מקוצר נשימה קל. אני מנחש מהיכרותי הקודמת עם המנוע הזה, שלא הוא אחראי לכך אלא תיבת ההילוכים כפולת המצמדים שלו, שתוכנתה יותר לחיסכון בדלק ופחות למפגני שרירים. בחירה במצב "ספורט" מיטיבה מעט את התחושה הזאת, ושימוש ידני בתיבה מיטיב אף יותר. ועם כל זאת, אין מדובר במנוע של מכונית מרוץ.

התנהגות הכביש של האיביזה הזאת, כך עושה רושם, עולה על זו של הדגם היוצא. זו התנהגות איתנה יותר ומדויקת יותר, ללא ספק בזכות הממדים שגדלו והפלטפורמה החדשה שעליה יושבת המכונית. האיביזה החדשה היא איפוא יורשת בהחלט ראויה לדורותיה הקודמים. היא שומרת על המסר הצעיר, הנאה, השובב, ואף מוסיפה עליו קורטוב חשוב של נוחות, היצע נאה של גאדג'טים, וגם מנה לא פחות חשובה של בגרות ובשלות.

חלק מהמתחרות

פיז'ו 206

99 אלף שקלים לפני הנחות הוא המחיר של פיז'ו 206 עם מנוע 3 צילינדרים טורבו, 1.2 ליטר. ההספק 110 כ"ס, המומנט נדיב והתיבה האוטומטית היפנית היא בת 6 מהירויות. התאוצה ל-100 קמ"ש מסתפקת ב-10.9 שניות אבל צריכת הדלק מרשימה ונוחות הנסיעה גבוהה

רנו קליאו

רנו קליאו, אחרי חידוש, מגיעה לארץ עם מנוע 1.2 ל' טורבו בהספק 120 כ"ס עם 21 קג"מ. ב-105 אלף שקל לפני מבצעים מקבלים דגם אוטומטי עם תיבה כפולת מצמדים, בסיס גלגלים מהגדולים בפלח ותא נוסעים מאובזר היטב. התאוצה ל-100 אורכת 9.4 שניות

פורד פיאסטה 2018

מעבר לפינה נמצאת הפיאסטה החדשה שהושקה השנה. היא תגיע עם מנוע 3 צילינדרים טורבו-בנזין בנפח 1 ל' שמייצר 100 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. המידות נדיבות ורמת האבזור והטכנולוגיה גבוהה מאוד, כולל מערכות בטיחות אקטיביות

*** הכותב היה אורח סיאט בספרד

עוד כתבות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע