כחלון נענה ללחץ ציבורי: "אגרת מנהרות הכרמל תוזל"

שר האוצר התערב - ומחיר המעבר במנהרות, שעמד על 8.60 ותוכנן להתייקר בקרוב, יוזל ■ מ-2011 זינק מחיר האגרה ביותר מ-50%, מ-5.70 עד 8.60 שקל היום

לאחר שלושה ימים של מאבק ציבורי נגד ההעלאה המתוכננת של אגרת מנהרות הכרמל, החליט שר האוצר כחלון להתערב ולסבסד את מחירה. בראיון לרדיו חיפה הבטיח כחלון כי האגרה תוזל בימים הקרובים: "משרד האוצר יוציא כסף מהפרמיות שהוא מקבל מהמדינה כדי לסבסד את מחיר המנהרות לאזרחים".

"אני חושב שזה לא נכון ולא מוצדק להעלות את מחיר הנסיעה במנהרות הכרמל. אנחנו מטפלים בנושא כבר מספר חודשים והבשורה לתושבי חיפה והצפון היא שבימים הקרובים לא רק שהמחיר לא יעלה, אלא המחיר הנוכחי של 8.60 שקל  - ירד. אמנם, התכנון היה להעלות את המחיר ל-10 שקלים, אבל משרד האוצר מתכוון להכניס יד לכיס ולהוציא על זה כסף".

כחלון לא ציין בכמה המחיר הולך לרדת, משום ש"הדיונים באוצר על הנושא טרם הסתיימו".
כביש מנהרות הכרמל הוא כביש אגרה של שתי מנהרות כפולות שעוברות מתחת לרכס הכרמל בחיפה ונועד לחסוך זמן בחציית העיר חיפה שעמוסה בפקקים.

פרויקט זה נפתח לתנועת הרכבים כבר בדצמבר 2010, אך דישדש בשנים הראשונות. הפרוייקט בוצע בשיטת BOT (בנה, הפעל, העבר) על ידי קבוצת כרמלטון הנמצאת כיום בבעלות משותפת של אשטרום ושיכון ובינוי.
תקופת הזיכיון של כרמלטון עתידה להסתיים בשנת 2040, אחריה יוחזר הפרויקט לידי המדינה, ללא תמורה.

מרגע פתיחתו, הפרויקט, כאמור, לא עמד ביעדי ההכנסות. נפח התעבורה היה קטן בשליש מהתחזיות, והמדינה נדרשה לפצות את הזכיינית כרמלטון ב-50 מיליון שקל - רשת בטחון שהובטחה לה.
עם זאת, בשנתיים האחרונה השתפרה הנסועה וכיום המדינה גובה תמלוגים בסך עשרות מיליוני שקלים מדי שנה, בהתאם לתנאי הזיכיון. "למדינת ישראל יש פרמיה שהיא מקבלת מהזכיינים, אז פעם אחת אנחנו נוותר עליה - מדובר בעשרות מיליוני שקלים", ציין כחלון.

גובה האגרה עבור הנסיעה במנהרות נקבע על ידי ועדת הכלכלה של הכנסת. במועד פתיחת הכביש ועד היום זינק מחיר האגרה ביותר מ-50%, מ-5.70 עד 8.60 היום. בעקבות ההתייקרות החדה בתעריפי האגרה, הוקמה תנועת מחאת מנהרות הכרמל שכוללת בין היתר נציגי עיריית חיפה.