גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כחלון וניסנקורן מציגים ידידות מופלאה - וכולנו נשלם את המחיר

מהכוחנות של בזק, דרך הרפורמה בחברת החשמל ועד קיצור שבוע העבודה - החברות של משה כחלון ואבי ניסנקורן משפיעה על המשק, ולא לטובה ■ פרשנות

משה כחלון אבי ניסנקורן / צילום: אוריה תדמור ותמר מצפי
משה כחלון אבי ניסנקורן / צילום: אוריה תדמור ותמר מצפי

כלכלת ישראל ומאבקה למען משק תחרותי, הוגן, שפועל לטובת כלל תושביה, מנוהלת-מתוזזת על ידי זוג אחד מוזר: שר האוצר משה כחלון ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. ידם בכל, יד כל בם והם אוחזים זה את ידו של זה. זה הסיפור על מחיר החברות.

1. בזק, ההנהלה וועד העובדים, הפעילו בשבוע שעבר את כוחם המונופוליסטי ועצרו בכוח, אחרי כשנה של סחבת, הנחת סיבים אופטיים של פרטנר - במטרה למנוע תחרות ופגיעה במונופול הטלפוניה ותשתיות האינטרנט של בזק ובפועל נגד הורדת מחירים ונגד הפחתת יוקר המחיה. בזק היא חברה פרטית, עובדיה מאורגנים כגוף חזק בהסתדרות, זוכים לתמיכה מופלגת של ניסנקורן, ואיכשהו קורה ששר האוצר, זה שהיה פעם שר התקשורת האולטימטיבי והנערץ, האיש שהעז לפתוח את שוק התקשורת לתחרות, שותק. אין לו מילה לומר לעמיתו לממשלה איוב קרא, שר התקשורת, שרק רוצה להרגיע: תעצרו את פריסת הסיבים, ונראה...

2. חברת החשמל, ההסתדרות, ההנהלה וועד העובדים דוחפים, ממש היום, ישיבת מו"מ, בכל הכוח, לניסוח מוקדם של עקרונות "רפורמה", אחרי 20 שנים של התנגדות. החברה, עובדיה והאיגודים המקצועיים הגדולים, שלא פעם מפעילים לטובתם את האיום בעצירת חשמל, נכנסו למצב לחץ ותחושת דחיפות.

א. סימנים שיצאו מהדיון בבג"ץ לפני כחודש וחצי, בעתירה של משרדי האוצר והתשתיות, יותר נכון שי באב"ד ושאול מרידור, מערערים ומטילים ספק גדול בזכות עובדי המונופול להשתמש בכוח השביתה, שהם מכנים "זכות", במטרה לעצור ולמנוע מהמדינה התפתחות משקית. הצדדים אמנם נשלחו לדון, אבל בחח"י ובהסתדרות חוששים מהבאות.

ב. הם מבינים שיש להם חלון הזדמנויות פוליטי-אישי נדיר. משה כחלון, החבר הטוב והמיטיב, השותף בקואליציה של אבי ניסנקורן בהסתדרות, יושב באוצר ואוזנו כרויה לזו של ניסנקורן - אין טוב מזה להעביר עניינים "חברתיים" לכאורה.

ג. במשרד התשתיות יושב שר, יובל שטייניץ, מדוכא ועצוב (אחרי שהתברר כי כמה מ"החברים" שלו בחקירות משטרה), אפשר שהוא בדרך החוצה לסוכנות. בכל מקרה הוא כבר לא אותו הלוחם למען האינטרס הציבורי שהיה פעם.

ד. מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, שנלחם בכל כוחו בעד עצמאות המדינה לקבל החלטות מבניות לטובת המשק, כלומר לנסח "רפורמה" לטובת הציבור בלי שההסתדרות והוועד יחזיקו לו את העט, הוכנע-רוכך על ידי השר שלו כחלון. ("תרגיע את שי" - בהפסקה של הדיון בבג"ץ על זכות השביתה של עובדי חברת החשמל, התקשר יו"ר ההסתדרות לשר האוצר וביקש ממנו "להרגיע" את מנכ"ל המשרד, שהוביל את הופעת נציגי המדינה בפני השופטים).

ה. מנכ"ל משרד התשתיות והאנרגיה שאול מרידור, שהבין היטב את האינטרסים הסמויים של חח"י וההסתדרות - עבר לעבוד אצל כחלון באגף התקציבים ואפשר שזה ישפיע על הבנתו.

ו. סגן שר האוצר יצחק כהן, שתמיד גילה נטיות אוהבות, אבל סמויות, לטובת עובדי חח"י בפרט, האיגודים המקצועיים החזקים בכלל וההסתדרות כמובן - עדיין יכול להבטיח את תמיכת שרי וח"כי שס לטובת "רפורמה" מתוחכמת שתהיה בניגוד אינטרס הציבור והצרכנים. האם יישמר כוחו גם בעתיד הקרוב? תלוי בחקירות אריה דרעי, תלוי במעמדה של ש"ס.

ז. ראש הממשלה נתניהו, שבמצב רגיל שלו כשהוא פועל על פי התודעה הכלכלית שלו, כפי שהיה בימיו כשר אוצר, לעולם לא היה מאפשר "רפורמה" שתעלה את תעריף החשמל, תשמר את כוח המונופול, בייצור בהולכה ובחלוקה, ותעצור את התפתחות ייצור החשמל הפרטי. אבל נתניהו הכלכלי של היום - זה לא נתניהו של פעם. הוא כנוע ותלוי כל-כולו בגחמותיו של כחלון.

3. התוכנית של כולנו, באמצעות ראש ועדת הרפורמות השר אלי כהן, ל-4 - מה שהתחיל ב-6 ו-8 - סופי שבוע ארוכים במשק, מתפוגגת לטובת קיצור שעת עבודה אחת בשבוע, על פי דרישת יו"ר ההסתדרות ניסנקורן בלחץ האיגודים המקצועיים הגדולים, הכוחניים והמונופוליסטיים. סופי שבוע ארוכים הם משאת נפש של כל העובדים במשק, למעט עובדי המדינה והשירות הציבורי, שמאורגנים בהסתדרות בתנאי ההעסקה הטובים בארץ, בכלל זה הרבה הרבה יותר ימי חופש בשנה, הרבה שעות נוספות וכוננויות, גם יצירתיות בהבנת המילים "ימי מחלה" (למשל, הממשלה החליטה שגם לגבר מגיעים ימי חופשת לידה, ואלה יירשמו בחלקם כ"ימי מחלה"). אלה, מסתבר, מסתדרים מצוין גם בלי סופי השבוע הארוכים ודווקא מעדיפים פחות שעה בשבוע, שזה אומר, במצב הטוב, עוד כמה שעות נוספות (ובמצב הרע: מישהו כבר יחתים את כרטיס העבודה).

וכחלון שר האוצר - זה שבמפלגה שלו הובילו את הסופ"שים הארוכים המיוחלים - הוא-הוא שעוצר אותם, ורק כי החבר שלו ניסנקורן רוצה להראות לוועדים הגדולים שהוא חזק.

4. גם הטרגדיה של ה"ביטוחים" הסיעודיים הקבוצתיים מתחברת איכשהו לידידות. 850 אלף עובדים הופנו-הוטו-פותו משך שנים, על ידי ועדי העובדים שלהם, בחסות מעוותת של ההסתדרות ובסתימת פה של משרד האוצר, לחתום על ביטוחים סיעודיים קבוצתיים זולים במיוחד. כל כך זולים, כמה עשרות שקלים לחודש, שחברות הביטוח הוסיפו להם, באופן ברור ושקוף בידיעת ההסתדרות ומשרד האוצר, סעיף המאפשר להן לצאת מההתחייבות בכל תקופת זמן. ברובם כתוב כי מדובר בהסכמים "מתחדשים" בכל שלוש שנים, בחלק כתובות מילים אחרות אבל עם אותה משמעות - כשתזדקן וכשתחלה, כשתצטרך את הביטוח הסיעודי, נפסיק לך אותו. עד שזה התפוצץ לכולם בפרצוף.

כבר בתחילת השנה יצאה הממונה על רשות שוק ההון, דורית סלינגר, בהצעה לפתרון הבעיה: לאפשר את המשך קיומם של הביטוחים הקבוצתיים במודל ארוך טווח, ומחיר הביטוח יהיה תלוי בגיל ההצטרפות. בפועל זה אומר שהמחיר הנמוך והלא סביר שהיה קודם (ובפועל לא העניק בכלל ביטוח) - יתייקר. הוא לא יגיע אמנם לעלות הביטוח הפרטי שמחויב לעתיד, אבל יהיה יקר יותר מהמחיר הנוכחי של כמה עשרות שקלים לחודש, ומותנה בגיל ההצטרפות. בכל מקרה: זה יהיה ביטוח סיעודי אמתי ומפוקח, בלי הסעיף שמאפשר לחברת הביטוח לברוח בשעת האמת. הגיוני? כן. אבל הוועדים הגדולים לא רוצים לשלם את מחיר הביטוח הסיעודי האמיתי, הם רוצים ש"המדינה" תשלם להם עליו. כלומר הקופה הציבורית. אבי ניסנקורן, שכל כוחו הפוליטי נשען על אותם ועדים גדולים חזקים ומונופוליסטיים, אץ-רץ והצטרף להתנגדותם. ושר האוצר משה כחלון? הוא אמר משהו כמו נראה, נשמע, אם יהיה צורך אז נאריך, אולי.

בקיצור: משה כחלון דחה את הפתרון המקצועי - בגלל הלחצים של הוועדים באמצעות החבר הכי טוב ניסנקורן, ומרגע שגמגם חיזק את התנגדות הוועדים לשלם עבור עצמם, חיזק את מעמדו של ניסנקורן כמוביל כל המובילים והשאיר את המבוטחים הקבוצתיים בצרה גדולה.

5. ביום ה-14.5.15 נכנס כחלון לתפקיד שר האוצר. שנתיים אחרי התמודד ניסנקורן (התמודדות ראשונה בהסתדרות, אחרי שלתפקיד הומלך על ידי קודמו עופר עיני) על תפקיד יו"ר ההסתדרות. בתקופה הזו נענה האוצר לרוב דרישות ההסתדרות וניסנקורן, גם בתנאי הסכם העבודה במשק, גם בהשבתות ועיצומים של מגזרים ציבוריים שונים שתמיד מגיעים אחרי ההסכם הקיבוצי.

רק כמה שבועות לפני יום הבחירות התברר כי כולנו, סיעתו של כחלון, הצטרפה להסתדרות ותתמודד בבחירות להסתדרות במסגרת סיעת "עוגנים" - הקואליציה בראשות ניסנקורן, שבה חברים סיעות העבודה, מרצ, ליכוד, חדש וכולנו. לפני כמה חודשים התקיים כאן ראיון עם כחלון ("גלובס", 30.5.17), שנשאל האם לא היה ראוי שלאורך הדרך ידע הציבור ששר האוצר הולך להיות שותף של יו"ר ההסתדרות, ואולי לכן הוא תומך בו ובדרישותיו. כחלון הגיב בכעס רב. ניגוד עניינים אפשרי? שאלנו. "שקר, שקר וכזב", השיב השר. וניסנקורן? הוא כבר התבטא ("גלובס", 26.9.16): "כחלון הוא שר האוצר הכי חברתי שהיה כאן... אני שמח שמצאתי שותף אמיתי לדרך".

עוד כתבות

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שי-לי עטרי וינר / צילום: צילום: עוז שמש | איפור ושיער: שלומית פדידה | סטיילינג: בר פרידמן

שי-לי עטרי וינר: "שייה לא ילדה עצובה. היא בערך הדבר הכי מצחיק שיש"

בפסח שעבר שי-לי עטרי ויהב וינר היו אם ואב הסדר של קיבוץ כפר עזה. השנה היא מסרבת לחגוג ● אבל בדבר אחד היא מצליחה להיאחז ● פרויקט מיוחד

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט