בי"ח שיבא: 3,000 דירות חדשות במקום מעונות הסגל הישנים

בית החולים יתוקצב ע"י רמ"י בהיקף של 1.1 מיליארד שקל לטובת הקמת מבנים חלופים ושדרוג תשתיות

בית החולים שיבא - תל השומר / צילום: תמר מצפי
בית החולים שיבא - תל השומר / צילום: תמר מצפי

מועצת מקרקעי ישראל אישרה אמש הקמת 3,000 יחידות דיור חדשות בשטח בית החולים תל-השומר. 1,100 מתוכן דירת להשכרה לצמיתות. המועצה אישרה את עקרונות ההסכם שגיבשו רמ"י ומשרד האוצר, ושאמור להיחתם בתום משא-ומתן עם הנהלת בית החולים שיב"א.

מדובר בשתי תוכניות שכוללות העתקת תשתיות קיימות בתחום בית חולים שיבא. התוכנית האחת היא תוכנית שיכון הרופאים שאושרה כבר בשנת 2013, וכוללת הריסת מבנים בהם קיימות 590 דירות המושכרות לאנשי סגל של בית החולים המשלמים דמי שכירות סמליים שבין כמה מאות שקלים לחודש ועד 2,000 שקל לחודש. כמו כן ייהרסו במסגרת תוכנית זו, מבנים ישנים של מרפאות. בשטחים שיפונו יוקמו 1,680 דירות חדשות, 1,100 מתוכן להשכרה. לסגל בית החולים יוקצו כ-600 דירות במסגרת הדירות להשכרה וזאת בהנחה של 30% ממחיר השוק. מכרזים ראשונים מכוח ההסכם יחלו כבר בשנים 2017-2018.

התוכנית השנייה היא תוכנית תמ"ל 1002 שאושרה בשנת 2005, במסגרתה יוקמו 2200 יחידות דיור חדשות, 1200 מהן בשטח בית החולים, והיתרה בשטח המחנה הצבאי תל-השומר.

מימוש תוכניות אלה מותנה בהסכם עם בית החולים על תנאי פינוי מבני בית החולים הנמצאים כיום במתחם. המו"מ שנמשך מספר שנים בין בית החולים, רמ"י משרד האוצר ומשרד הבריאות נסוב על הגעה להסכמות על פינוי 240 דונם משטח בית החולים הנכלל בתוכניות אלו. במסגרת ההסכם שאושר אמש במועצת מקרקעי ישראל, בית החולים יתוקצב על ידי רמ"י בהיקף של 1.1 מיליארד שקל לטובת הקמת מבנים חלופים ושדרוג תשתיות המפונות במסגרת ההסכם. בית החולים יפנה את השטחים עליהם סוכם, בשתי פעימות מרכזיות

הראשונה בדצמבר 2018, והשנייה ביוני 2021. התוכנית אף אמורה לכלול שדרוג של הכבישים הסמוכים לבית החולים, וחיבור בקעת אונו דרך כביש משה לוי לכיוון מערב, הסדרת גישה לכיוון תל-אביב וכביש מספר 4 . יש לציין כי ללא כבישים אלו לא יהייה פיתרון לכל השיווקים העתדייים בבקעת אונו, לרבות התוכניות החלות על שטח בית החולים תל-השומר. במסגרת העתקת תשתיות בית החולים שיב"א, אמורים מתקני בית החולים המתפנים לעבור למבנים חדישים ומודרניים יותר.

שר האוצר משה כחלון ציין כי "הסכם זה הינו win-win-win"" הציבור מקבל גם 3,000 דירות אשר ישווקו במחיר למשתכן ובהשכרה לצמיתות, בית החולים יהפוך לבית חולים של העתיד עם תשתיות ושירותים מתקדמים לטובת כלל המטופלים במדינת ישראל ותושבי בקעת אונו יקבלו כבישים הנחוצים להפחתת העומס התחבורתי באיזור". הסכם זה משתלב במדיניות הממשלה להאצת שיווקי מחיר למשתכן וההשכרה בדגש על איזורי הביקוש ובסמיכות למוקדי תעסוקה"