הגאות בשווקים מיטיבה גם עם המשקיעים במגזר הפיננסי

קרן הסל SPDR S&P Capital Markets, שעד היום לא זכתה לפופולריות רבה בקרב המשקיעים, יכולה לספק הזדמנות ליהנות מתשואה עודפת על פני שוק המניות הרחב

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

שנת 2017 המשיכה את מגמת העליות בשווקים, שנמשכת כמעט עשור, והצטיינה בשיאים חדשים במדדי S&P 500 ונאסד"ק, לאור השיפור המתמשך בכלכלה האמריקאית והגלובלית וזרימת כספי המשקיעים לאפיקי המניות. בשבוע שעבר פורסמו נתוני הצמיחה בתוצר הגולמי בארה"ב, שהצביעו על קצב צמיחה נאה של 3% - מעל הצפי של 2.5%, והרמה הגבוהה זה יותר משנה. נוסף על כך, עונת הדוחות בוול סטריט מציגה התקדמות מעל הצפי, כשמרבית החברות האמריקאיות פרסמו תוצאות חזקות מהצפוי, עם הפתעות בולטות במיוחד בקרב הבנקים וחברות הטכנולוגיה.

נתוני המאקרו החזקים ומעבר כספי המשקיעים לאפיקי מניות באים לידי ביטוי גם בעליית התשואות של איגרות החוב בארה"ב לרמה של כ-2.5%, בהשוואה לרמה של כ-2% בתחילת ספטמבר. עליית תשואות האג"ח מהווה גורם חיובי במיוחד עבור הבנקים ושחקני שוק ההון. הבנקים האמריקאים הציגו תוצאות חזקות בעונת הדוחות הנוכחית, בעיקר בפעילות הבנקאות המסחרית, למרות חולשה בפעילות המסחר בשוק ההון.

בעוד הבנקים מושפעים בראש ובראשונה מהתאוששות במצב המאקרו-כלכלי ובפעילות האשראי במשק, הם לאו דווקא נהנים במידה המרבית מהגאות בשוקי המניות. העליות בבורסה מטיבות במיוחד עם שחקני שוק ההון, כמו בנקי השקעות, חברות ברוקרים, קרנות נאמנות, קרנות גידור ועוד. קרנות הנאמנות נהנות מזרימת כספי המשקיעים לאפיקי המניות, המגדילה את היקף הנכסים המנוהלים ובכך גם את עמלות הניהול.

חברות הברוקרים נהנות מגידול היקפי המסחר, מגל הנפקות חדשות ומעסקאות של מיזוגים ורכישות, וכן מעליית התשואה, המגדילה את רווחיהם ממתן אשראי ללקוחות. חשוב לציין כי חברות מסוג זה מושפעות ממגמות עלייה בשווקים בשלבים המתקדמים של הגאות, כשהציבור הרחב נכנס להשקעה באפיקי המניות, תוך מעבר הכספים מאפיקי איגרות חוב - בדיוק המצב המאפיין את השווקים כעת.

ביצועי יתר מול המגזר הפיננסי

משקיעים שמחפשים חשיפה ספציפית למגזר שוק ההון בתוך הסקטור הפיננסי בארה"ב, עשויים להתעניין בקרן הסל SPDR S&P Capital Markets ETF (סימול: KCE) ממשפחת קרנות SPDR של חברת הניהול State Street. זוהי קרן סל ותיקה יחסית, שהושקה בנובמבר 2005, אך עדיין אינה זוכה לפופולריות רבה בקרב המשקיעים - דבר שמתבטא בהיקף נכסים צנוע של כ-126 מיליון דולר בלבד. מצב זה עשוי לספק למשקיעים הזדמנות השקעה שטרם נתגלתה בקהל הרחב, עם אפשרות ליהנות מתשואה עודפת על פני שוק המניות הרחב. דמי ניהול השנתיים של קרן KCE עומדים על 0.35%.

בחלוקת נכסים של קרן KCE ניתן להבדיל בין שלושה תתי-מגזרים עיקריים: תחום ניהול נכסים וסליקה (כ-42% מנכסי הקרן), תחום בנקאות השקעה וברוקראז' (כ-37%) ותחום הבורסות וזירות מסחר (כ-21%). שלושת הסגמנטים נהנים מזרימת כספי המשקיעים לאפיקי המניות, המניבים דמי ניהול גבוהים יחסית עבור מנהלי הנכסים, עמלות מסחר וחיתום גבוהות עבור בנקי השקעות ועמלות גבוהות גם עבור הבורסות, הנהנות מהנפקות חדשות ומגידול במחזורי מסחר.

מבנה ההחזקות של KCE מבוסס על משקלות שווים של כ-50 המניות המרכיבות את הקרן, ובכך אין היא חשופה במידה רבה לסיכון של חברה בודדת. כ-40% מהחברות שייכות לקטגוריית Large-Cap, כ-30% לקטגוריית ה-Mid-Cap וכ-30% לקטגוריית ה-Small-Cap. נכון לעכשיו, הנציגות המובילות של קרן KCE הן Interactive Brokers Group (IBKR, 2.5% מהקרן), WisdomTree (WETF, 2.5% מהקרן), Ameriprise Financial (AMP, 2.4%), FactSet Research Systems (FDS, 2.4%) ו-Artisan Partners Asset Management (APAM, 2.4%), אבל עיקרון המשקלות השווים עשוי לשנות את הרכב ההחזקות המובילות בכל עת.

קרן KCE הציגה תשואה חיובית של כ-32% במהלך השנה האחרונה ושל כ-19% מתחילת 2017 - ביצועי יתר הן לעומת הסקטור הפיננסי והן לעומת מדד S&P 500 הכללי. עם זאת, בבחינת ביצועי הקרן בתקופה ארוכה יותר - של שנתיים, שלוש וחמש השנים האחרונות - ניתן לראות כי בתקופות הקודמות היא רשמה ביצועי חסר לעומת שני המדדים, על רקע זהירות המשקיעים מהאפיק המנייתי.

שיפור בסנטימנט המשקיעים כלפי אפיקי הסיכון מסמן בשורה טובה עבור מגזר שוק ההון - ובכך עשוי להוביל לביצועים חזקים של קרן KCE, אם הגאות בשווקים תימשך.

■ הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

קרן הסל SPDR S&P Capital Markets ETF

סימול: KCE

חברת הניהול: State Street

נוסדה: נובמבר 2005

היקף נכסים מנוהלים: כ-126 מיליון דולר

דמי ניהול שנתיים: 0.35%

מגזרים עיקריים בנכסי הקרן: ניהול נכסים וסליקה (42% מנכסי הקרן), בנקאות השקעות וברוקראז' (37%) ובורסות וזירות מסחר (21%)

תשואה בשנה האחרונה: כ-32%