מה הם מסתירים? חברים במועצת י-ם לא חושפים ניגוד עניינים

3 מתנגדים לחשיפה מסמכי ניגוד העניינים שלהם: מאיר תורג'מן, פיני עזרא ואברהם בצלאל ■ שני חברי מועצה אחרים, רמי לוי ואריה קינג, פעילים בנדל"ן ולא משתתפים בדיוני מוסדות תכנון

ירושלים, ישראל/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ירושלים, ישראל/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

שלושה מחברי מועצה בעיריית ירושלים (מתוך 31 חברי מועצת העיר והוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר) מתנגדים להציג את הסדרי ניגוד העניינים שעליהם חתמו. השלושה הם מאיר תורג'מן, פיני עזרא ואברהם בצלאל.

הדרישה להצגת ההסדרים של חברי המועצה הוגשה על ידי עמותת הצלחה. הממונה על חוק חופש המידע דחה את התנגדות השלושה לחשיפת ההסדרים, אולם עדיין שמורה להם זכות לעתור כנגד ההחלטה בחודש הקרוב.

שני חברי מועצה נוספים, רמי לוי ואריה קינג, לא נכללו בהסדרים לניגוד עניינים. רמי לוי, המחזיק בעיר סניפים רבים של הרשת שלו ופרויקטי נדל"ן רבים, הודיע מראש כי לא ישתתף בישיבות של מוסדות התכנון של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים.

בנוגע לקינג, ראש עמותת קלי"ל (הקרן לאדמות ישראל), העוסקת בעיקר ברכישת קרקעות במזרח העיר, החליטה הוועדה למניעת ניגודי עניינים לנבחרים ברשויות מקומיות כי אינו רשאי להשתתף בישיבות של מוסדות התכנון בעיר.

אישומים וחשדות

מאיר תורג'מן, חבר מועצת העיר, הוא סגן ראש עיריית ירושלים וממלא מקומו. מאז פרישתו של קובי כחלון, בסוף 2015, הוא מכהן גם כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה.

במארס אשתקד הואשם תורג'מן בניגוד עניינים, לאחר שלפי החשד קידם תוכנית לבניית כ-1,600 דירות בשכונת עין כרם על קרקע שאחד מבעליה הוא הקבלן שלמה דרעי, אחיו של אריה דרעי וידיד ותיק של תורג'מן. בעקבות הפרשה דרש ממנו היועץ המשפטי של עיריית ירושלים שלא להשתתף בדיונים שיש בהם חשש לניגוד עניינים.

פיני עזרא החליף בקיץ 2015 במועצה את נציג ש"ס אלי שמחיוף, לאחר שזה האחרון הורשע בפרשת הולילנד.

אברהם בצלאל, גם הוא חבר ש"ס, מונה לתפקידו בנובמבר 2016, לאחר ששימש עוזרו של סגן ראש העיר צביקה כהן.

בשנת 2015, במסגרת הרפורמה בחוק התכנון והבנייה ולאחר שנחשפו מקרי שחיתות רבים בקרב חברי ועדות מקומיות לתכנון ובנייה (שקידמו את עסקיהם הפרטיים במסגרת דיוני הוועדה), נוסף לחוק סעיף 44ד', שקבע כי חברי הוועדה ימסרו ליועץ המשפטי את המידע הדרוש לבדיקת ניגוד עניינים והוא נדרש לערוך הסדר למניעתם.

לדברי עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת הצלחה, "הצגת הסדרים למניעת ניגודי עניינים, מעבר להיותה הכרח לתקינות שלטונית, היא גם עניין מחויב על פי חוק. התנגדות להצגת הסדרים כאלה צריכה להיות עניין לתהות עליו וברור שאין לה אחיזה בדין, וההסדרים יגולו בסופו של דבר כפי שהודיעה הרשות".