"אני לא שופט את טראמפ לפי הציוצים שלו אלא לפי המעשים"

סקוט ווקר, מושל ויסקונסין, מעריך כי הנשיא השנוי במחלוקת ייבחר לכהונה נוספת ■ בראיון לרגל ביקורו בארץ, הוא מסביר את מהלכו נגד ה-BDS ומתרשם מישראל: "מעצמה של טכנולוגיות בתחום המים"

סקוט ווקר בישראל. "לסטארט־אפים ישראליים בתחום המים יש מה לחפש אצלנו / "צילום: טל שניידר
סקוט ווקר בישראל. "לסטארט־אפים ישראליים בתחום המים יש מה לחפש אצלנו / "צילום: טל שניידר

בעמוד הפייסבוק של מושל ויסקונסין סקוט ווקר, המבקר בישראל, הועלו בראשית השבוע תמונות שנראות מוזרות במבט ראשון. צילום של עמוד תמך-חפירה ניצב פנימה לתוך פיר אבנים חום-אפרפר ורצפות הרודיאניות מחפירות בירושלים. "הגענו לעיר דוד וראינו את עבודות החפירה שעושים שם כדי לחשוף את הדרך מבריכת השילוח לבית המקדש. מדהים", כתב ווקר באחד הסטטוסים המעטים שהעלה מנסיעתו לישראל.

ווקר נמצא בישראל בראש משלחת סחר של מדינת ויסקונסין. הוא הגיע עם כתריסר ראשי חברות מסחריות ושלושה ראשי תאגידי ביוב ומים ממשלתיים. המשלחת ממוקדת בנושא עסקי המים. לא בחפירות ואמות המים של העת הישנה, אלא בטכנולוגיות המים של העת החדשה.

ההתרשמות של ווקר מחפירות השילוח אינה מקרית. הוא עומד בראש מדינה שבה חיים כ-6 מיליון איש לצדם של 15 אלף אגמים. גבול ויסקונסין הצפוני הוא אגם סופריור, הגבול המזרחי הוא אגם מישיגן, בצד המערבי היא גובלת בנהר הרחב והגדול של אמריקה - המיסיסיפי, וכאמור, פנים המדינה משובץ באלפי אגמי מים מתוקים. "כל אחד מהם פחות או יותר בגודל של הכנרת שלכם", הוא אומר.

- אין זה מפתיע שבויסקונסין מרוכזות כ-200 חברות מובילות בתחום המים - חימום המים, מדידת המים, חברות לאבזרי צנרת, טיהור, ניקוז וסינון, וסטארט-אפים בתחום טיהור המים.

"לפני יותר מעשור הקמנו במילווקי מרכז גדול בתחום המים, לרבות ארגון ממשלתי בשם 'The Water Council' שמשלב בין עסקים פרטיים, אקדמיה וממשל סביב נושא המים הנקיים. באוניברסיטת ויסקונסין שבמילווקי הוקם מכון לחקר מדעי המים, שהוא אולי אחד הבודדים בכל ארה"ב. ויסקונסין מטפחת חברות יזמיות בתחום המים, ולכן במסגרת היחסים בינינו לבין ישראל זה נושא מרכזי", אומר ווקר. "ישראל נחשבת כיום לאחד המרכזים הכי חשובים בעולם בתחום המים, לצד הולנד וסינגפור".

- מהם תחומי המים שישראל מובילה בהם?

"בתחום התפלת המים אתם מובילים ביחס לפתרונות הקיימים בעולם. גם בנוגע לשימוש במים ממוחזרים, לחקלאות, אף אחד לא מתקרב למה שאתם עושים. גם בנושא השימוש החוזר במים אנחנו מתעניינים בפתרונות שלכם. עוד נושא שמעסיק אותנו הוא השימוש בטפטוף ואגירת מים".

- איזה קשרים אתה מנסה להוביל בין חברות ישראליות לויסקונסין?

"כיוון שחברות ענק בתחום המים יושבות אצלנו, ואני יודע שחלק מן הסטארט-אפים והפיתוחים הישראליים זקוקים לבסיס בצפון ארה"ב, יש להם מה לחפש אצלנו. חברות ישראליות עשויות לחפש פלטפורמת שיווק וקשרים להפצה ולעבודה מולנו".

"חסמנו מראש את ה-BDS"

לפני שהגיע לישראל, חתם ווקר על צו מושל האוסר על הממשל בויסקונסין לסגור הסכמי ספקים וקבלני משנה אם אותן חברות הן חלק מתנועת ה-BDS.

- יש בויסקונסין פעילות של חברות נגד ישראל?

"לא, אין אצלנו כמעט פעילות נגד ישראל, אבל הצו שעליו חתמתי מיועד למנוע זאת בעתיד. מדובר בפעולת מנע בעלת משמעות הצהרתית. היה חשוב היה לנו לחסום זאת מראש".

- האם הצווים והחקיקה הנמרצת נגד ה-BDS לא עלולים לגרום לפעולה נגדית?

"ההיבט ההצהרתי הוא חשוב מאוד ולכן, למרות שאין לכך משמעות כלכלית, חתמתי על הצו. אני מקווה שהצו יהפוך גם לחקיקה של מדינת ויסקונסין ואז ניתן יהיה להחיל אותו מעבר לקבלני משנה".

- איך אתה מסתדר עם הנשיא דונלד טראמפ? התמודדת נגדו ופרשת ממש בתחילת המרוץ במפלגה הרפובליקנית.

"אני אוהב להיות המושל של ויסקונסין, זו העבודה הטובה ביותר בפוליטיקה האמריקאית כי אפשר להגשים מהלכים. לגבי הנשיא, איני שופט אותו על פי אמירותיו או ציוציו, אלא רק על פי המעשים, וכשאני מסתכל על השפעתו על הרגולציה ועל התעשייה, ואצלנו על ענף החקלאות, אני מאוד מרוצה".

- במה לדוגמה הוא שיפר את התנאים עבור תעשיינים או חקלאים?

"בכל מה שנוגע לסוכנות להגנת הסביבה (EPA), טראמפ הכניס שינויים רגולטוריים שמאפשרים לתעשיינים לעבוד בצורה יותר נוחה".

- ומה עם הפגיעה בסביבה?

"ה-EPA לא השפיע לטובה על הגנת הסביבה, אבל הרגולציה הכבדה שלהם הקשתה מאוד על תעשיינים, ולכן זה חיובי מאוד שטראמפ ביטל חלק מן המהלכים הללו. הרגולציה הקודמת, תחת ה-Clean Power Plan, הייתה מגוחכת".

- ווקר מתייחס לתוכנית הגדולה של ממשל אובמה, להגביל באופן משמעותי את כמות פליטת הגזים הרעילים שמפעלים פולטים.

התוכנית הייתה אמורה להשפיע במיוחד על מי שמשתמש בפחמים לאנרגיה, אך לא נכנסה לתוקף עקב עתירות של המדינות נגד הממשל הפדרלי. הנשיא טראמפ ביטל את התוכנית בצו שהוציא בחודש יוני האחרון, עם פרישת ארה"ב מהסכם פריז למאבק בהתחממות הגלובלית.

- טראמפ יצליח להשלים את רפורמת המס?

"סביר להניח שכן. מה שעבר עד עכשיו הוא חלק מאוד מקדמי בבית הנבחרים, ויהיו עוד הצבעות בבית הנבחרים ובסנאט. אני מעריך שעד ינואר 2018, הם ישלימו את רפורמת המס. המשמעות תהיה שאנשים בעלי הכנסות נמוכות, של מתחת ל-24 אלף דולר בשנה, לא ישלמו מס ותהיה הקלת מס משמעותית על עסקים ועל שכירים. להערכתי זה לא יפחית את הכנסות המדינה אלא הפוך, השגשוג הכלכלי והשקעות כספים פנויים בתוך העסקים יובילו להגדלת גביית המסים ולהכנסות גבוהות יותר, גם אצלנו בויסקונסין".

"לו הייתי קים ג'ונג און, הייתי חושש"

- תהיה התמודדות במפלגה הרפובליקנית נגד טראמפ לקראת 2020?

"אני מעריך שלא יתמודדו מולו. זה מאוד לא מקובל להתמודד נגד נשיא מכהן. בפעם האחרונה שזה קרה, הסנאטור אדוארד קנדי ניסה להדיח את הנשיא ג'ימי קרטר במפלגה הדמוקרטית. מאז זה לא חזר על עצמו אצל אף אחת מן המפלגות. אני מעריך שטראמפ ירוץ שוב, שלא יהיו לו מתחרים בתוך המפלגה ושהוא גם ינצח בבחירות הכלליות ב-2020, וזאת למרות שיש לו היום שיעורי תמיכה נמוכים. היחיד ששוקל להתמודד מולו זה מושל אוהיו ג'ון קייסיק, אבל להערכתי הוא לא יצליח להביס את טרמאפ".

- אתה מוטרד מההצהרות של טראמפ בנוגע לקוריאה הצפונית? אתם תיכנסו למלחמה?

"הדיקטטור של קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, היה בלתי יציב ומסוכן עוד לפני שטראמפ הפך לנשיא. אני לא רואה שתהיה הכרזה על מלחמה בזמן הקרוב. לפני כחודש ביקרתי את בנות בריתנו יפן וקוריאה הדרומית. כולם שם מאוד מודאגים מהדיקטטור של קוריאה הצפונית. הנשיא טראמפ מוקף בצוות ביטחוני חזק ורציני ביותר - מזכיר המדינה, מזכיר ההגנה והשגרירה לאו"ם. אם אני הייתי קים ג'ונג און, הייתי חושש מהם".

- אמרת שיש לשפוט את טראמפ על פי מעשיו ולא על פי דבריו. הוא הבטיח להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים, אבל לא עושה זאת.

"זה נושא שנמצא תחת טיפול מחלקת המדינה, ואני לא יכול לדבר עליו".

- השליח האמריקאי ג'ייסון גרינבלט נמצא כאן יותר מאשר בארה"ב, והוא מנסה להוביל מהלכים של שיתופי פעולה כלכליים. כמי שמדינתו מנסה למשוך יזמים ישראלים בתחום המים, האם פנה אליך מישהו מהממשל כדי שתפעל מול חברות שעוסקות בשיתופי פעולה בין ישראלים לפלסטינים?

"לא פנו אליי בנושא הזה. לפני שנתיים, בביקור הקודם שלי באזור, סיירתי גם בעיר הפלסטינית רוואבי והבנתי את הצרכים שלהם בתחום התשתיות כולל המים.

"בנסיעה הנוכחית אני לא מבקר בצד הפלסטיני ולא נפגש עם חברות פלסטיניות. אני מודע לכך שנושא המים הוא מהותי בין הצדדים - מים הם גם עניין פוליטי. מזון ומים נקיים יכולים להפחית מתיחות. אך כיום ויסקונסין אינה עובדת על מערכת יחסים ישירה עסקית עם הרשות הפלסטינית או עם חברות שפועלות שם".

סקוט ווקר

תפקיד: מושל ויסקונסין

אישי: בן 51, נשוי ואב לשניים

מקצועי: נבחר לבית המחוקקים של ויסקונסין בגיל 25 וכיהן בו בשנים 1993-212010. מאז 2010 מכהן כמושל ויסקונסין

עוד משהו: ב-2016 היה בין 17 המועמדים שהתמודדו על ראשות המפלגה הדמוקרטית, אך פרש מהמרוץ די בהתחלה. הודיע שיתמודד שוב על מושלות ויסקונסין ב-2018