מחיר למשתכן: תמה ההרשמה החוזרת להגרלה הגדולה השנייה

ההגרלה השנייה, שמתייחסת לכ-11 אלף יחידות דיור ב-21 יישובים בארץ, משכה כ-25 אלף משקי-בית זכאים שנרשמו ■ היישוב המבוקש ביותר - ראשון-לציון

פרויקט מחיר למשתכן בלוד /  צילום: איל יצהר
פרויקט מחיר למשתכן בלוד / צילום: איל יצהר

הסתיימה ההרשמה החוזרת להגרלה הגדולה השנייה של תוכנית מחיר למשתכן. נזכיר כי ההגרלה נפתחה להרשמה חוזרת בשל הוצאת היישוב שוהם מההגרלה, זאת לאחר שבעקבות עתירה שהגישו זכאי סדרה ב' בני המקום בשוהם לבג"ץ כנגד המדינה, החליטה האחרונה להקפיא ההגרלה עד הודעה חדשה.

על-פי נתוני מטה הדיור באוצר ומשרד הבינוי והשיכון, עם סיום ההרשמה הנוספת נרשמו לכלל ההגרלות 25,683 משקי-בית זכאים. ההגרלה הגדולה השנייה מתייחסת ל-10,934 יחידות דיור בסך-הכול ב-21 יישובים שונים בארץ. נציין כי בהשוואה לנתוני סגירת ההגרלה הגדולה השנייה במועדה המקורי, בהרשמה הנוכחית נוספו עוד 1,255 זכאים למניין הנרשמים.

על-פי נתוני ההרשמה הסופיים, היישוב המבוקש ביותר הוא ראשון-לציון, שם נרשמו 9,920 זכאים שיתמודדו על 2,133 דירות מוזלות בסך-הכול. במקום השני בית שמש, שם נרשמו 7,399 זכאים להגרלה על 68 דירות בסך-הכול; ובמקום השלישי העיר מודיעין-מכבים-רעות, שם נרשמו 7,031 זכאים להגרלה על 1,474 דירות מוזלות.

בדימונה נרשם הביקוש הנמוך ביותר מצד זכאי מחיר למשתכן, כאשר רק 67 זכאים נרשמו להגרלה ביישוב על 59 דירות בסך-הכול. במקביל, בבאר-שבע, בקריית ביאליק, בכרמיאל ובעכו עולה מספר הדירות המוזלות על מספר הנרשמים, כך שעל-פי הנתונים, כל זכאי שנרשם צפוי לזכות בזכות לרכוש דירה, ושאר הדירות יחזרו להגרלה נוספת.

נזכיר כי ההגרלה הגדולה השנייה הייתה מיועדת כמעט ורק לזכאי סדרה א' של מחיר למשתכן. באוצר כבר עובדים נכון להיום על הגרלה גדולה נוספ,ת אותה הם מתכננים לפרסם להרשמה עד סוף השנה, וככל הנראה היא תכלול כעשרת אלפים דירות מוזלות. הגרלה זו צפויה להיות פתוחה גם לזכאי סדר ב' של מחיר למשתכן.

נציין כי נכון להיום תוצאות ההגרלה הגדולה השנייה צפויות להתפרסם בקרוב לאחר שנדחו בשל בג"ץ שוהם. עם זאת, קשה להעריך היום כיצד עתיד הדיון בבג"ץ להשפיע על ההגרלה הנוכחית או ההגרלה הבאה. רק היום (ה') נשלחה תשובה לבית המשפט מצד זכאי סדרה א' בני המקום בשוהם, במסגרתה הזהירו האחרונים כי אם בית המשפט יקבל את עמדת העותרים שטוענים לאי-שוויון בהגרלות - הדבר עשוי להשפיע מהותית על תוכנית מחיר למשתכן כולה.