דיון על רפורמת החשמל: "צעקות ובלגן, שיחות בחצר ובחניון"

במהלך הדיון נטשו חברי הוועד ויו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, את השיחות למשך כשעתיים, ואולם לאחר מכן שבו לשולחן הדיונים ■ הצדדים טרם הספיקו לדבר לגבי תנאי הפרישה וגובה הפנסיה התקציבית של העובדים

חברת החשמל / צילום: איל יצהר
חברת החשמל / צילום: איל יצהר

דיון סוער במיוחד על הרפורמה במשק החשמל התנהל היום (ה') בין ועד עובדי חברת החשמל וההסתדרות לבין נציגי המדינה. ל"גלובס" נודע כי במהלך הדיון נטשו חברי הוועד ויו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, את השיחות למשך כשעתיים, ואולם לאחר מכן שבו לשולחן הדיונים. הסיבה, על פי הגורם המשתתף בשיחות, היא דרישת המדינה להעביר את סכמות ההכרעה על ניוד ופיטורי העובדים מהוועד לידי ההנהלה.

לדבריו, בתום ההפסקה הממושכת, במהלכה המשיכו להתנהל הדיונים "מאחורי הקלעים", המדינה חזרה בה מדרישתה של "פריטטי" (קול שווה בכל החלטות שנוגעות לעובדים) ומהדרישה להעביר סמכות ההכרעה על ניוד ופיטורים של העובדים מהוועד להנהלה. כוונת המדינה הייתה להחזיר להנהלה את הגמישות הניהולית, כלומר סמכות להחליט על פיטורי עובד ללא התערבות הוועד.

"זה היה נראה כמו שוק ביזארי ולא דיונים על הרפורמה במשק החשמל, היו צעקות ובלגן", מספר ל"גלובס" גורם בכיר בוועד. "המו"מ התפוצץ כבר בהתחלה ואז החלו השיחות בחצר ובחניון של ניסנקורן עם באב"ד (יו"ר ההסתדרות ומנכ"ל משרד האוצר - ס.ג.) והממונה על השכר במשך כשעתיים".

"אחרי שהם סיימו לדבר ביניהם, כינסו אותנו שוב והודיעו שהייתה הסכמה לגבי מקטע הייצור ושתקבע פגישה נוספת בפורום יותר מצומצם בתחילת שבוע הבא".

הפגישה היום היא הפגישה השנייה בין הצדדים השבוע, והיא נערכה במשרדי הדירקטוריון של חח"י בתל אביב. בפגישה נכחו מנכ"לי משרד האנרגיה והאוצר ובכירים נוספים מצד המדינה, נציגי ההסתדרות והוועד של עובדי חח"י והנהלת החברה.

כזכור, לאחר הפגישה ביום שני עדיין נותרו לא מעט מחלוקות בין הצדדים. בין המחלוקות העיקריות ניתן למנות את מספר תחנות הכח שיופרטו ואיזה סכום יתווסף לפנסיה התקציבית של עובדי חברת החשמל. לטענת המקור בוועד הוסכם על ידי הצדדים שיופרטו ארבע תחנות של חח"י - אשכול, רמת חובב, רידינג ואלון תבור.

בתמורה להוצאת מרבית הייצור מידיה, תקים חברת החשמל שתי תחנות כוח המופעלות במחזור המשולב (מחז"מ) עם קבילות ייצור של 1500 MW בחדרה במקום התחנות 1-4 באורות רבין.

לדברי הגורם בוועד הצדדים טרם הספיקו לדבר לגבי תנאי הפרישה וגובה הפנסיה התקציבית של העובדים, אלה שיישארו ואלה שיפרשו. נזכיר כי המדינה מציעה תוספת של 1,250 שקל, בעוד בוועד העובדים דורשים תוספת כפולה.

"רוב חברי הוועד הארצי לא מרוצים מהסיכומים שהושגו עד כה ויש להם טענות כלפי מיקו צרפתי (יו"ר הוועד) שרוצה לטענתם לסגור בכל מחיר", מסכם הגורם בוועד.