גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תוכנית עסקית לכל פועל

אם תסתכלו טוב, תראו שהכול מסביב מעודד אתכם לנסות יזמות ■ "ליידי גלובס", טור העורכת

1. נכנסתי לשיעור של חי בגלל האנרגיה המרוכזת שלו. אפילו לא יודעת להגדיר מה היה לו שם. מחול, יוגה, פילאטיס, הכול במין תערובת דינמית, שאחריה הרגשתי שנפתח לי חדר חדש בין הצלעות.

'אבל דבר אחד לא הבנתי', שאלתי אותו אחרי השיעור, 'למה אתה משנה תנועות כל-כך מהר? עוד לא התרגלתי לאחת, וכבר באה אחרת. בקושי מצליחה לעקוב'.

'אהה', הוא מחייך אליי. 'זה כדי שתשמרי על דריכות כל הזמן'.

אממ... דריכות, הבנתי.

וחשבתי כמה זה בדיוק מה שהעולם החדש מכריח אותנו, בטח בזירת העבודה: להיות כמו חץ שנדרך על קשת. תמו הימים שבהם תפסת ג'וב ונמנמת בשגרה מנחמת, מוכרת וצפויה. כי מה שעכשיו פה, תכף כבר לא.

עד שסוף סוף החיים התחילו להתפרמט, צריך לפרום ולהתחיל מהתחלה. תחשבו איזו בעיטה חוטפת הביוגרפיה שלנו. זה שלב שמפורז מהתוכנייה שקיבלנו בתחילת הדרך. הפסקנו לחיות עם סימני קריאה.

2. לא הבנתי למה היא מתעקשת להיפגש איתי. אמרו לי שהיא מחפשת עבודה. נו, אז? איך אני נכנסת לתמונה? אבל בסוף ישבתי איתה, הקשבתי לה ארוכות. ונדהמתי. כבר שנה וחצי היא לא מוצאת עבודה. שנה וחצי!

היא שלחה כל-כך הרבה קורות-חיים, הלכה לראיונות מתישים, התכוננה למכרזים, עברה דינמיקות קבוצתיות למכביר, אבל לא הצליחה להביא את הנעיצה.

על כל משרה גילתה לצדה כמות אדירה של קופצים. והראיונות הפכו מוזרים מאי-פעם. בחברת אינטרנט גדולה כל מה שעניין אותם זה לאילו חוגים הלכה כשהייתה ילדה.

היא התחילה להיבהל ממש כשהחודשים החלו להיערם והפרנסה נראתה רחוקה מאי-פעם. הלחץ הלך וסגר עליה, האופק הכלכלי כבר נראה מאיים וקדורני.

3. ההצפה במחפשי עבודה מערערת גם את הצד השני במשוואה. ידידה שלי מכהנת בתפקיד בכיר באחת ממעצמות האינטרנט. 'איך את?', אני שואלת אותה אחרי הריצה של שבת בבוקר. 'אחלה', היא עונה, 'מגייסת'.

'מה? הילדה עוד קטנה, לא?'.

'מגייסת לתפקיד מתחתיי', היא עונה, ונראה שזה הדבר היחיד שמעסיק אותה עכשיו. 'פרסמנו משרה וקיבלנו מאות פניות, כולם סופר מוכשרים, עם תואר שני, וממש קשה לקבל החלטה ולבחור'.

'ומה את מגלה בתהליך?', אני בודקת.

'שנשים כל-כך שונות מגברים בחיפוש עבודה. גבר, גם כשהנתונים שלו חלשים, חושב שהוא יכול להשיג משרה בכירה. נשים, אפילו כשיש להן ניסיון ומיומנויות מצוינות - לא יודעות לדרוש, הן לא חושבות שמגיע להן'.

4. מחפשי עבודה נקלעים למצב די פגיע, בדרך הם גם קצת מחפשים את עצמם. הם עוברים תהליך, בוחנים מחדש את החיים, את מי שהפכו להיות. שאלות שנדחקו עם השנים, או שמעולם לא נשאלו, מזדקרות פתאום: מה הייעוד שלי? אני עדיין נהנה? אני עושה את הדבר הנכון?

כשאתה עובר את המסע דברים מתחילים לצוף, גם תשובות. פתאום אתה עשוי לגלות שהפסגה שסימנת, ושגייסת לקראתה את כל האנרגיה, היא לא בהכרח המקום שנכון לך.

לפעמים צריך לעצור. ואם לא עצרת מיוזמתך, מישהו מבחוץ יכול להביא לך את הכאפה ולדאוג שתעצור. הפכו לך את הקרקע שאתה יושב עליה? זה אולי הדבר הכי טוב שיכול לקרות לך.

5. זירת העבודה עוברת שבר טקטוני. פעם התמסרת לתפקיד האחד שלך. אם היית איש שוק הון, נשארת שם כל החיים. היום? הקפיצות נועזות. תחומי העיסוק הופכים פלואידים, מה שאומר תנועה גדולה מתחום לתחום. אתה יכול להתחיל כאנליסט ובתוך כמה שנים להחליט שבעצם אתה רוצה לגעת בנפש ולהפוך למטפל בודהיסטי. בנקאית יכולה להפוך למעצבת פנים ועורכת דין לסטארט-אפיסטית. אנחנו פוגשים כל-כך הרבה טרנספורמציות.

6. ומה עלה בגורלה של מחפשת העבודה מתחילת סיפורנו? היא שאלה את עצמה: איך ייראה יום מוצלח שלה בעבודה? פתאום, כשדמיינה את זה, היא הבינה שהיא בכלל לא רוצה לצאת לעבודה. היא רוצה להזמין אליה הביתה, לארח אנשים, להעביר סדנאות. מהמקום הזה הרעיונות התחילו לעוף.

אחרי שעמדה מול קהלים גדולים פתאום מצאה שהיא נהנית לחזור לבמה, אבל הפעם מול קהלים קטנים בסדנאות אינטימיות שפיתחה. היא החליטה להפוך את הוורבאליות המעולה שלה למקור פרנסה. קודם, לפני המשבר, אפילו לא חשבה על זה כאופציה. היא הייתה מקובעת סביב העולמות שהכירה.

וזה אולי לקח לא רע. במקום למרר בבכי על ימיך האוזלים, קח את האלמנט החזק שלך ותעשה משהו, שפוטר אותך מהתלות ברצונם הטוב של מעסיקים. לפעמים אתה מתפקע מרוב כישרון שבתפקיד הנוכחי שלך אין על מי להרעיף אותו.

דווקא המציאות המשבשת שהיא נהדפה אליה הכריחה אותה לגלות מה היא באמת אוהבת. היא הפכה להיות יזמית.

7. והיא רק חלק מזרם גדל והולך של אנשים שהם אמני פיצוח הצופן. הם לוקחים את הרעיונות והרגשות שלהם, ומקדדים אותם לתפקיד שיוצר משהו חדש בעולם, משהו שאחרים צריכים, והם יודעים לתת.

דור חדש של יזמיות חותכות את חבל הטבור, מתנתקות מעולם השכירים, ומנופפות לשלום לבוס שהן לא צריכות מעליהן. הן משנות את המציאות, מעדכנות את התוכנה. הן לא חייבות לפתח אפליקציה מהפכנית במובייל, אבל יודעות להתחבר למי שכן. הן מצליחות לברוא לעצמן תפקיד שלא היה קיים קודם, תופרות אותו לפי מידה, המידה שלהן, והוא רשום על שמן בטאבו. חסם הכניסה לזירה הולך ויורד, הכלים הדיגיטליים זמינים לכולם. הכלכלה מתעצבת מחדש: סמארטפון בכל כיס, תוכנית עסקית לכל פועל.

אם תסתכלו טוב, תראו שהכול מסביב מעודד אתכם להביא את מה שאתם. יותר ויותר אנשים היום יכולים לנסות יזמות, להשיג צרכנים לסחורה שהם יודעים לייצר, למדוד על עצמם כמה דברים, ולבדוק מה עובד. ברור שבלי יצירתיות זה לא ילך, תצטרך לצאת מעורך כדי לעניין את האחר, לא נעים לגלות שהעולם מפהק מול הרעיון שלך.

לפני כשנה הייתי באוניברסיטת סינגולריטי בעמק הסיליקון, והמסר היה חד: אם אתה בעניין של להשפיע על פחות ממיליונים, אל תטרח להטריד אותנו בזה.

המפרט הטכני של החיים משתנה בקצבים לא אנושיים. לחלקנו יש קשיי נשימה בעולם שבו סוג החמצן הוחלף. מהר לכם מדי? זה רק ילך ויתגבר. אבל אין טעם להתעצב. כלומר, כן להתעצב, אבל מחדש. ארץ הפלאות הדיגיטלית פורשת את זרועותיה מולך. מי בא לאמא, היא קוראת. אז מה, לא נבוא?

vered-r@globes.co.il

עוד כתבות

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים