כבוד למת: בית קברות תת-קרקעי בירושלים בגמר תחרות בינ"ל

בית הקברות עלה לגמר בקטגוריית החדשנות בתחרות התכנון בתת-הקרקע העולמית שתיערך בחודש הבא בפריז ביוזמת "ITA-AITES"

הקברים בהר. שלוש מעליות ל–90 איש / צילום: גיא נרדי

בית הקברות התת-קרקעי, שבנייתו נשלמת בימים אלה בהר המנוחות בירושלים, עלה לגמר בתחרות התכנון בתת-הקרקע העולמית שתיערך בחודש הבא בפריז ביוזמת "ITA-AITES"  - the International Tunnelling and Underground Space Association. בית הקברות עלה לגמר בקטגוריית החדשנות, ושני המתחרים האחרים באותה קטגוריה הם תוכנית-אב לבנייה תת-קרקעית לצרכי אחסון בהונג-קונג, וטרמינל של הרכבת הקרקעית באיסטנבול.

קומפלקס הקבורה התת-קרקעי בהר המנוחות הוא יוזמה משותפת של החברה קדישא של קהילת ירושלים ושל חברת "מנהרות רולצור", שהתמחתה בעבר בבניית תת-קרקעית עבור מערכת הביטחון. עמותת הקבורה וחברת ההנדסה מקדמים בשנתיים האחרונות, בעלות של למעלה מ-200 מיליון שקל וכמיזם כלכלי לכל דבר, עיר מנהרות תת-קרקעית המוקמת מתחת להר המנוחות ותהווה פתרון, למשך כ-12 שנים, למצוקת שטחי הקבורה.

על פי התכנון שהוצג לרשויות התכנון, למנהרות יש קיבולת של 23,025 קברים, מהם יותר מ-10,000 בקבורת שדה, בצפיפות של 3,800 קברים לדונם. את התכנון המפורט מוביל אדריכל צפריר גנני מפלג אדריכלים, ומסייעים לו יועצי קרקע, גיאולוגיה, תאורה, אינסטלציה ועוד. עוד על פי התכנון, במרכז קומפלקס המנהרות יוקם פיר שמידת הרוחב והאורך שלו היא כ-25 מטרים ועומקו 50 מטר (כ-15 קומות של בניין למגורים). בפיר ימוקמו שלוש מעליות שיוכלו להכיל יחד כ-90 איש.

קירות הפיר, מלמעלה ועד למטה, כמו כוורת דבורים, ישמשו לקבורה. פתחים בתחתית ההר יאפשרו גם כניסה ישירה לרשת מנהרות הקבורה, שגובהן כ-15 מטרים (כארבע קומות טיפוסיות של בניין מגורים). התנועה במנהרות תהיה רגלית ורכבי גולף קטנים יובילו את אלה המתקשים בהליכה.

הקבורה תיעשה בכוכים שנקדחו בסלע בכמה קומות, לגובה קירות הדופן. באזורים של המנהרות הקצרות יותר תהיה גם קבורת שדה, שהיא היותר יוקרתית ולכן תהיה רווחית. תאורה טבעית תגיע מפתחים בדופן ההר ותותקן גם מערכת מיזוג ותאורה שתישלט מרחוק ותאפשר הפעלה חסכונית באזורים שבהם מתקיים הביקור או הלוויה.

חנניה שחור, מנהל החברה קדישא של קהילת ירושלים, הופתע שמועמדות בית הקברות התת-קרקעי בתחרות הבינלאומית פורסמה, אולם הוא חש כמובן שביעות רצון וגאווה: "חברת מנהרות רולצור חברה בחברה הבינלאומית לשימושים בתת-הקרקע והם אלה שהגישו את המועמדות שלנו. אנחנו נוסעים לשם בעוד שבועיים ואז נדע מה הדירוג הסופי. אני חושב שזה כבוד למדינה, כבוד לירושלים, וגם כבוד לאלפי המתים, כי יש פה חדשנות. אלפי שנים חפרו בור באדמה והנה משהו השתנה פתאום. זה משהו שצריך לפתוח את העיניים. אני לא נוסע לפריז בשביל לקבל פרס. אני רואה בזה חלק מהשליחות שלי".