פימי תזרים 40 מיליון דולר לאימאג'סאט תמורת 53.6% ממניותיה

התעשייה האווירית תמשיך להחזיק ביתרת המניות ותזכה לתשלום של 35 מיליון דולר מאימאג'סאט, בגין פירעון כמחצית מחוב הבעלים הקיים

לוויין של אימאג'סאט
לוויין של אימאג'סאט

חברת תצלומי הלוויין אימאג'סאט אינטרנשיונל (ISI) עוברת מבעלותה של התעשייה האווירית (תע"א) לשליטה של קרן פימי. היום (א') דיווחו השתיים כי חתמו על הסכם, שבמסגרתו תשקיע פימי 40 מיליון דולר בתמורה להקצאת מניות בכורה, שיהוו 53.6% מהון המניות של אימאג'סאט.

השלמת העסקה כפופה לאישור משרד הביטחון ורשות ההגבלים העסקיים, כשלאחר מכן, יצטמצמו החזקותיה של תע"א באימאג'סאט ל-46.4%.

הכספים שתזרים פימי לאימאג'סאט, ישמשו את החברה לרכישת לוויין התצפית החדש EROS C, שייוצר עבורה בידי תע"א. נוסף על כך, הוסכם בין הצדדים גם כי בעת השלמת העסקה תפרע ISI לתעשייה האווירית חוב של 35 מיליון דולר, מתוך הלוואת בעלים של 69 מיליון דולר שקיבלה ממנה בעבר. יתרת ההלוואה תשולם במועדים ובשיעורים שנקבעו בהסכם, אבל היא תהיה נחותה לדיבידנד השנתי שלו תהיה זכאית פימי בגין מניות הבכורה.

גילון בק, שותף בכיר בקרן פימי, אמר בעת חתימת ההסכם: "תחום הלוויינים, כולל תחום לווייני הצילום שבו פועלת ISI, וכן תחום לווייני התקשורת שבו השקענו בעסקאות כמו גילת ואורביט, הוא בעל פוטנציאל צמיחה משמעותי". הוא הוסיף כי ל-ISI מנועי צמיחה מעניינים בדמות מוצרים מבוססי דאטה ואלגוריתמים.

יוסי וייס, מנכ"ל התעשייה האווירית, הדגיש כי "ההשקעה של קרן פימי ב-ISI משקפת את האסטרטגיה של התעשייה האווירית ליצירת מקורות הון להמשך פיתוח המו"פ, האצת הפיתוחים הטכנולוגיים ויצירת שיתופי פעולה עם גורמים עסקיים ופיננסיים".

ארוס C ישוגר לחלל ב-2020

אימאג'סאט הוקמה בשנת 1997 על ידי תע"א, אלביט מערכות ומשקיעים נוספים, אבל כיום היא מוחזקת רק בידי תע"א. החברה רשומה באיים האנטילים ההולנדיים, מעסיקה כמה עשרות עובדים ופועלת ממשרדיה באור יהודה ובלימסול שבקפריסין. בראש אימאג'סאט עומד המנכ"ל נועם סגל - סא"ל במילואים, ששירת בעבר בחיל האוויר וכיהן לאחר מכן בתפקידים בכירים גם באלביט מערכות ובאלישרא.

אימאג'סאט עוסקת בשיווק של תצלומי לוויין, המצולמים על ידי לווייני תצפית אלקטרו-אופטיים ברזולוציה גבוהה. תצלומי הלוויין מוצעים ללקוחות אימאג'סאט בעיקר על ידי החכרת אזורי כיסוי גיאוגרפיים מוגדרים (מקטעי חלל), שנקבעים בינה לבין הלקוח, ובהם מוקנית ללקוח באופן בלעדי יכולת שליטה על צילומי הלוויין בצורה עצמאית וחסויה. מדובר בחברה רווחית, אבל גם כזו שאינה נהנית מצמיחה מהותית בעסקיה.

לקוחותיה העיקריים של אימאג'סאט הם ממשלות של מדינות ריבוניות, שאינן עוינות את ישראל, והן זוכות מהחברה גם לגישה לתצלומי לוויין ברזולוציה גבוהה וגם לשירותי ניתוח של הנתונים המתקבלים מצילומי הלוויין. נוסף על כך, אימאג'סאט פיתחה אלגוריתמים מתקדמים לזיהוי תנועות של כלי שיט ברחבי העולם, מתוך התצלומים המתקבלים מהלוויין.

הלוויינים המשמשים את אימאג'סאט הם לווייני צילום מסחריים מסדרת ארוס, שפותחו ויוצרו על ידי תע"א. כיום מפעילה אימאג'סאט לוויין תצפית אחד, ארוס B, ששוגר לחלל ב-2006. הלוויין הראשון שלה, ארוס A, ששוגר בשנת 2000, כבר אינו נמצא בשימוש.

בעקבות השקעתה של פימי, תצא לדרך התוכנית לשגר לחלל לוויין שלישי - EROS C - גם הוא מתוצרת תע"א. מדובר בלוויין תצפית בעל רזולוציה גבוהה, מדגם OPTSAT 3000 בעל כושר תמרון גבוה ויכולת תפעולית רבה, בין השאר, הודות למשקלו הנמוך.

תע"א ציינה כי היא צפויה לרשום רווח הון של 7-13 מיליון שקל לאחר השלמת העסקה. לדברי צבי מעיין, סמנכ"ל פיתוח עסקי של תע"א, "זהו חלק ממהלך גדול יותר, שמאפשר את מיקוד התעשייה האווירית בתחום הטכנולוגי שהוא התחום שהיא חזקה ומובילה בו. זו סנונית ראשונה, שמבשרת על מגמה שנראה במהלך השנים הקרובות, של הוצאת פעילויות מצדנו לחברות אזרחיות ולשותפים אסטרטגיים".

לדברי מעיין, EROS C יהיה לוויין תצפית עם רזולוציה גבוהה, שיאפשר קבלת תוצרים בצבע מלא, וזאת בשונה מלווייני תצפית אחרים שיוצרו על ידה עבור מדינות בעולם, שבהם מתקבלים תוצרים בשחור-לבן. הלוויין עצמו ישוגר לחלל במהלך שנת 2020. 

את ISI ייצגו עוה"ד עינת קצנל ועופר וילוז׳ני מקצנל דימנט. פימי יוצגה בידי עוה"ד שרון אמיר ועינת רושו מנשיץ ברנדס אמיר. התעשייה האווירית יוצגה בידי עו"ד אופיר נווה מתדמור יובל לוי ושות'.

אימאג'סאט אינטרנשיונל

שנת הקמה: 1997

בעלים: התעשייה האווירית

מנכ"ל: נועם סגל

מספר עובדים: כ-40

מיקום ההנהלה: אור יהודה

פעילות: שיווק וניתוח תצלומי לוויין ברזולוציה גבוהה