ויכוח סוער ונמוך במיוחד בוועדת הכספים סביב חוק קק"ל

הדיון סביב חוק קק"ל הוביל לעימות חריף בין מספר חברי כנסת ■ ח"כ חזן לח"כ בירן: "תשבי בפינה שלך. את רוצה למלא טופס עבודה? אני בטוח שאף אחד לא מסתכל עליך"

ועדת הכספים של הכנסת / צילום:  איל יצהר
ועדת הכספים של הכנסת / צילום: איל יצהר

חוק קק"ל ממשיך להסעיר את חברי הכנסת, אך השיח בוועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני (יהדות התורה) התדרדר למקומות נמוכים במיוחד. לפי הצעת החוק, קק"ל תחויב להעביר מדי שנה 65% מרווחיה מהשבחת קרקעות למדינה, ואם תסרב, קק"ל יבוטל פטור ממס המוענק לה. במקביל דורש משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה מקק"ל להעביר לקופת המדינה סך של מליארד שקל, בנוסף על 2.2 מליארד שקק"ל העבירה.

העברת הסכום של 2.2 מליארד נעשתה על-פי הסכם חתום בין קק"ל למדינה, וכעת טוענים בקק"ל כי אם המדינה מבקשת סכומים נוספים ו/או את העברת החוק להלאמת קק"ל, מדובר בהפרת ההסכם עליו הם חתמו. בהסכם צוין כי המדינה לא תדרוש מקק"ל עוד סכומים עד לשנת 2021.

ח"כ אורן חזן (הליכוד) צעק לעברה של ח"כ רחל עזריה (כולנו) "הייתי מלמד אותך כמה דברים" וח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) התערבה וענתה לו "היא תסתדר בלי מיומנות ניהול קזינו…". חזן השיב: "אפילו דילרית לא הייתי נותן לך להיות". בירן: "סרסור , בושה שאתה בכנסת". הקריאה הזו הציתה את חזן והוא הגיב בתוקפניות: "תשבי בפינה שלך. את רוצה למלא טופס עבודה? אני בטוח שאף אחד לא מסתכל עליך" עזריה ענתה: "שוביניסט חצוף" וחזן המשיך: "אה, עכשיו אני גם שוביניסט. כמה פתטיות אפשר להיות. אני מבין שיש פה חבורה של אנונימיות".

ח"כ גפני נאלץ לקרוא את כולם לסדר. בסיום הדיון הגיש חזן תלונה לוועדת האתיקה של הכנסת נגד בירן על כך שכינתה אותו "סרסור" . חברת הכנסת בירן פנתה גם היא לוועדת האתיקה של הכנסת. לדבריה, דבריו של חזן משמעותם היא שהוא הציע לה לעבוד בזנות.

"כשקראתי לו בתגובה "סרסור, בושה שאתה בכנסת", אמר לי את המשפט הבא: "את רוצה למלא טופס עבודה? עזבי, גם ככה אף אחד לא ירצה להסתכל עלייך." במלים אחרות, הציע לי אורן חזן לעסוק בזנות" - כתבה בירן לועדת האתיקה, "יחס מבזה וסקסיסטי זה מצד חבר הכנסת חזן הוא הטרדה מינית לכל דבר". לדברי בירן, "אני מצפה שהוועדה שבראשותך תתייחס למקרה בחומרה ותנקוט בצעדים הנדרשים על מנת להעניש את חבר הכנסת ולהרתיע מפני הישנות של מקרה כזה".

יצוין, שהתבטאויות פוגעניות של חזן הגיעו מספר פעמים לועדת האתיקה והוא כבר ננזף כמה פעמים ואף הושעה מפעילות בועדות הכנסת ומעבודת החקיקה.