קרן סקיי בדרך להשתלט על מסנני א.ל. לפי 90 מ' ש'

לאחר סכסוך ממושך שהגיע לידי בוררות, ירכוש גדעון אלוני את מניותיהם של אחיו התאום ובנו שלו בחברת מסנני הרכב מאשדוד לפי שווי חברה של 90 מיליון שקל ■ קרן הפרייבט אקוויטי סקיי צפויה להעמיד את המימון לרכישה ולהפוך לבעלת השליטה בחברה התעשייתית

צבי יוכמן, מראשי קרן סקיי. צפויה לממן את הרכישה / צילום: יוסי כהן
צבי יוכמן, מראשי קרן סקיי. צפויה לממן את הרכישה / צילום: יוסי כהן

מאבק יצרי, שפילג את משפחת המייסדים של חברת מסנני א.ל. (A.L. Filter) מאשדוד, הגיע באחרונה לסיומו, לאחר שאחד המייסדים, גדעון אלוני, הודיע כי ירכוש את החזקותיהם (66%) של בנו דרור ושל אחיו התאום, אהוד אלוני, בחברת מסנני הרכב תמורת כ-60 מיליון שקל - כך נודע ל"גלובס".

מי שצפויה להעמיד את המימון לרכישת המניות, המשקפת שווי חברה של 90 מיליון שקל למסנני א.ל, היא קרן הפרייבט אקוויטי סקיי, שמובילים צבי יוכמן וניר דגן, אשר תהפוך לבעלת השליטה בחברה התעשייתית.

המאבק בתוך משפחת המייסדים של מסנני א.ל. פרץ לפני כשנתיים וחצי, על רקע מגעים למכירת החברה, שנחשפו ב"גלובס" - מגעים שנוהלו מול כמה מקרנות הפרייבט אקוויטי המובילות בישראל. גדעון אלוני התנגד למכירה, בעוד שאהוד אלוני ומנכ"ל החברה, דרור אלוני (בנו של גדעון), תמכו בה.

בשל המחלוקת בין הצדדים, הפעילו אהוד ודרור אלוני מנגנון במב"י (buy me buy you) לרכישת מניות גדעון אלוני (33% מההון של מסנני א.ל.). ואולם זה האחרון התנגד למנגנון, והסכסוך בין הצדדים, שהקשה על ניהול החברה, הגיע לידי בוררות. באחרונה קבע הבורר כי מנגנון הבמב"י תקף, ובעקבות ההחלטה אמור כעת גדעון אלוני לממש את זכותו ולרכוש את הבעלות בחברה - כאמור, בגיבוי פיננסי של קרן סקיי.

המקרה של חברת מסנני א.ל מאשדוד יכול להעיד על התחרות הגוברת בין קרנות הפרייבט אקוויטי המקומיות במרדף אחר חברות תעשייה איכותיות. כפי שנחשף ב"גלובס" לפני כשנתיים, רוב קרנות ההשקעה המובילות בישראל התעניינו ברכישת החברה - ומי שצפויה לזכות בה, בסופו של דבר, תהיה קרן סקיי.

מסנני א.ל. שהוקמה ב-1965, מתמחה בייצור מגוון רחב של מסננים איכותיים לענף הרכב, כולל מסנני דלק, שמן ואוויר. לפי אתר האינטרנט של החברה, היא מעסיקה יותר מ-1,450 עובדים באתריה בישראל, בארה"ב, בבולגריה, בסין וביפן.

עוד נכתב באתר כי לחברה "קטלוג בן יותר מ-150 אלף יישומים לרכב", וכי "יש סיכוי טוב שברכב שלך נמצא אחד המסננים שלנו".

ברשימת לקוחות החברה מפורטים שמות יצרני הרכב הבולטים בעולם, ונוסף על כך, היא מייצרת מסננים לשימושים צבאיים, תעשייתיים וחקלאיים. מחזור המכירות השנתי של החברה מוערך ב-90 מיליון אירו, ויש לה חוב של כ-20 מיליון אירו.

קרן הפרייבט אקוויטי סקיי הוקמה ב-2005, והיא מנהלת כיום יותר מ-450 מיליון דולר בשלוש קרנות. המנהלים-השותפים בקרן הם צבי יוכמן, ניר דגן, אמיר ארבן, אבי אורטל, ציון אגיב, ליאת בנימיני, רון הוכמן ומיטל הלר.

עם ההשקעות הבולטות בפורטפוליו של הקרן נמנות מצברי שנפ, המשביר לחקלאי, מרינה פטריות, איי דיגיטל, גרופון וקבוצת ש.א.ל. עם המימושים הבולטים שסקיי רשמה נמנים ברק נטוויז'ן, אי.די.בי תיירות, נטלי סקיולייף וספקטרוניקס.

מסנני א.ל.

עיסוק: מפתחת ומייצרת מסנני אוויר, דלק ושמן לעולם הרכב

מיקום: בישראל פועלת מאשדוד; פעילה גם בארה"ב, סין, בולגריה ויפן

שנת הקמה: 1965

מייסדים: האחים אהוד וגדעון אלוני

מנכ"ל: דרור אלוני

מספר עובדים: 1,450

מכירות שנתיות: 90 מיליון אירו

חוב: 20 מיליון אירו