צוות טראמפ מגבש תוכנית לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני

"ניו-יורק טיימס": ציפייה שהתוכנית תושתת על רעיון שתי מדינות, אם כי בעבר נמנע טראמפ מהתחייבות לתמוך ברעיון כזה ■ התוכנית תרחיק לכת מעבר ליוזמות אמריקאיות קודמות במאמץ להציג "עסקה אולטימטיבית"

מחמוד עבאס, אבו מאזן,   בנימין נתניהו  / צלם: רויטרס
מחמוד עבאס, אבו מאזן, בנימין נתניהו / צלם: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ויועציו החלו לגבש תוכנית מעשית לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. אנליסטים מצפים שהתוכנית תיבנה סביב הרעיון של שתי מדינות לשני עמים, אם כי בעבר נמנע טראמפ מהתחייבות לתמוך ברעיון כזה. התוכנית תרחיק לכת מעבר ליזמות שלום אמריקאיות קודמות במאמץ להציג "עסקה אולטימטיבית", כהגדרתו של טראמפ בעבר. גיבוש התוכנית עשוי להסתיים בתחילת השנה הבאה. כך מוסר "ניו-יורק טיימס".

פקידים בבית הלבן אמרו לעיתון, כי לאחר 10 חודשי לימוד, החליט צוות טראמפ לעבור לשלב הבא, בתקווה להפוך את הלקחים שנלמדו לצעדים ממשיים שיוכלו לשים קץ לסכסוך שחולל תסכול בממשלים קודמים, מנוסים יותר בבעיות המזה"ת.

צוות טראמפ קיבץ ניירות עמדה בלתי רשמיים שבוחנים סוגיות שונות של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. פקידי רשות אומרים, שהצוות מקווה להתייחס לנקודות מחלוקת ותיקות, כבעיית ירושלים וההתנחלויות, וכאמור התוכנית כולה תושתת על פתרון של שתי מדינוות, שהיה המסד של תוכניות שלום קודמות.

כמה אנליסטים מאמינים, שתוכנית השלום של טראמפ תכלול כמה צעדים בוני אמון, שהצדדים הסכימו לנקוט בעבר, אם כי פקיד בבית הלבן הגדיר את הדברים כספקולציות גרידא. מבחינת ישראל, מדובר בהגבלת הבניה בהתנחלויות, בגושים הקיימים, בלי הפקעת שטחים חדשים; התחייבות מחודשת לעקרון של שתי מדינות; ומעמד חדש לשטח קטן בגדה המערבית שבו הפלסטינים יקבלו שליטה רבה יותר.

מבחינת הפלסטינים, הצעדים בוני האמון עשויים לכלול חידוש שיתוף הפעולה הביטחוני המלא עם ישראל; הפסקת צעדים שמיועדים להגביר את ההכרה הבינלאומית במדינה פלסטינית; והפסקת התשלומים למשפחות של אסירים פלסטינים שכלואים בישראל בגין מעשי טרור. מדינות ערביות, ובמיוחד מצרים, סעודיה, האמירויות הערביות המאוחדות וירדן, יוכלו להוסיף התחייבויות משלהן, למשל לאפשר למטוסים ישראלים לטוס במרחב האווירי שלהן, מתן אשרות לאנשי עסקים ישראלים וקביעת קשרי טלקומוניקציה.

המטרה: לפשט - ולא להכתיב - הסכם

"הקדשנו זמן רב להאזין לצדדים וקיימנו מגעים עם הישראלים, הפלסטינים ומנהיגים אזוריים חשובים בחודשים שחלפו כדי להגיע לעסקת שלום בת-קיימא", אמר ל"טיימס" ג'ייסון גרינבלאט, שליח הנשיא למו"מים בינלאומיים. "איננו עומדיים לקבוע לו"ז מלאכותי להתוויית רעיונות חדשים או הצגת רעיונות ספציפיים ולעולם לא נאכוף עסקה כלשהי. מטרתנו היא לפשט - לא להכתיב - הסכם שלום בר-קיימא כדי לשפר את חייהם של הישראלים והפלסטינים ואת הביטחון באזור כולו".

כזכור, מינה טראמפ את חתנו, ג'ארד קושנר, להוביל את המאמץ להשגת שלום. הן קושנר והן גרינבלאט משוללי כל ניסיון בתחום זה, אך העובדה שטראמפ העמיד קרוב משפחה שמקורב אליו בראש המיזם נטעה במזה"ת רושם שהממשל מתייחס ברצינות למאמץ, מציין העיתון.

בכל זאת, גורמים רבים מטילים ספקות במיזם ומציינים שהן ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והן נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, אינם נמצאים במצב שמאפשר להם לנהל מו"מ. "אין שום דבר חדש תחת השמש כאשר מדובר בשלום במזה"ת", אמר פיליפ גורדון, שהיה אחראי על תיאום נושאי המזה"ת בבית הלבן בתקופת ממשל אובמה. "כאשר מתחילים לרדת לפרטים, מתחילים להיתקל בהתנגדויות עזות משני הצדדים. אם צוות ממשל טראמפ אינו רוצה שמאמציו ידונו לכליה עוד בטרם החלו, הוא צריך לבוא עם עקרונות מעורפלים כלשהם, אבל, כפי שראינו, הצדדים אינם מסוגלים לאמץ אפילו רעיונות מעורפלים".

בליבת צוות המזה"ת של טראמפ נמצאים, לבד מקושנר וגרינבלאט, גם דינה פאואל, סגנית היועץ לביטחון לאומי, ודייוויד פרידמן, שגריר ארה"ב בישראל. הם נועצים בדונלד בלום, הקונסול הכללי האמריקאי בירושלים, ועם אחרים בסטייט דיפרטמנט ובמועצה לביטחון לאומי. הצוות אינו מסתיר את העובדה שהוא פרו-ישראלי וטראמפ עצמו אמר שהוא "הידיד הטוב ביותר" של ישראל. יתר על כן, קושנר, פרידמן וגרינבלאט הם כולם יהודים שומרי מצוות. אבל פאואל היא נוצרית-קופטית ילידת מצרים וקושנר פיתח קשרים חזקים עם סעודים וערבים אחרים.

ביום ד' תדון ועדת יחסי החוץ של הסנט בהצעת חוק, שלפיה יחויב הממשל לקצץ בסיוע לרשות הפלסטינית אם זו תמשיך לשלם למשפחות של אסורי טרור.