מור נכנס לתחום הגמל: רוכש את השליטה באינטרגמל הקטנטנה

היקף העסקה זניח ועומד על 234 שקל בלבד ■ מור ינהל את ההשקעות בגמל ובהשתלמות וינסה לשחזר את ההצלחה משוק קרנות הנאמנות • למדריך קופת גמל להשקעה

מור בית השקעות, שבניהול יוסי לוי והונפק לראשונה בסוף יולי האחרון, מרחיב את תחומי פעילותו ונכנס לתחום החיסכון לטווח ארוך. היום נודע כי מור, מהכוכבים הבולטים בשוק קרנות הנאמנות, רוכש את השליטה בחברת ניהול הגמל "אינטרגמל". חברת הגמל שהשליטה בה נרכשת עתה הוקמה על-ידי דב סיני ב-2014, והיא מנהלת, נכון להיום, נכסים בהיקף זניח של כ-112 מיליון שקל - רובם המכריע ב"חיסכון לכל ילד". בהתאם לכך, גם היקף העסקה זניח וסמלי - עומד על 234 שקל בלבד. כלומר, מור מקבל את המניות ללא תמורה.

סיני, שמחזיק במלוא המניות של אינטרגמל, ימשיך להחזיק ולנהל שירותי תפעול ופיתוח מערכות מחשב לחברות גמל ופנסיה, וגם ימשיך בתפקידו כמנכ"ל אינטרגמל גם לאחר השלמת העסקה. לאחר השלמת העסקה יעבור ניהול ההשקעות של אינטרגמל לידי מור. יו"ר אינטרגמל הנוכחי, איציק אסטרייכר, יפסיק לכהן כיו"ר, אך סביר שייוותר בחברת הגמל גם לאחר השלמת העסקה. את העסקה הובילו מאיר גרידיש, ממלא מקום יו"ר בית ההשקעות ויו"ר בחברות הבנות, וכן אלי לוי ויוסי לוי, מבעלי השליטה.

במסגרת העסקה יוקצו למור בית השקעות 70% מחברת אס.או.איי, המחזיקה במלוא מניות אינטרגמל. כמו כן, למור תהיה אופציה לרכישת יתרת המניות בשמונה השנים שלאחר השלמת העסקה - בשתי מנות: של 10% ושל 20%. השלמת העסקה כפופה להתקיימותם של תנאים מתלים, ובהם קבלת אישור רשות שוק ההון להעברת השליטה באינטרגמל בתנאים הקבועים בהסכם, וכן למתן היתר שליטה לחברה, וכן קבלת אישור רשות שוק ההון לניהול קופות גמל על פי מדיניות השקעה אקטיבית. כיום אינטרגמל מנהלת השקעות רק במסלולים פסיביים ועוקבי מדדים.

מור נסחרת לפי שווי של כ-290 מיליון שקל, לאחר שירדה בכ-3% מאז שהונפקה, לפי שווי גבוה ומחמיא - שנותר כזה גם היום. ההנפקה המוצלחת של מור נסמכה בעיקר על פעילות ניהול קרנות הנאמנות המצליחה מאוד של בית ההשקעות - שכבר מנוהלים בה כ-18 מיליארד שקל, והיא כעת פעילות ניהול קרנות הנאמנות השביעית בגודלה במשק.

לבית ההשקעות פעילות ניהול תיקים בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקל וקרן גידור קטנה (כ-60 מיליון שקל בנכסים). כבר עם הנפקת החברה בקיץ האחרון הצהירו בעליה כי בכוונתם להיכנס גם לתחום הגמל וההשתלמות.

בית ההשקעות מור החל לפעול בשנת 2006, והוא מתבסס על פעילות מצליחה בתחום ניהול קרנות הנאמנות, ולצדה פעילות ניהול תיקים. בית ההשקעות נמצא בשליטת משפחת היהלומנים מאירוב וצמד מייסדיו-מנהליו: יוסי ובנו אלי לוי. מדובר בבית השקעות בינוני בהיקף נכסיו, עם מוניטין טובים ויכולת ניהול השקעות לטווח קצר מצליחה, שבעקבותיה הוא צומח במהירות, בענף שהנו תנודתי מאוד ותלוי ביכולת להשיג תשואות למשקיעים.

מהצד השני, אינטרגמל, שלדבריה "היא החברה הראשונה בישראל שהקימה פלטפורמה דיגיטלית מלאה לניהול קופות גמל", היא שחקן מינורי בשוק הגמל וההשתלמות, שלא הצליח לפרוץ בכוחות עצמו. כך, החשיבות בעסקה מבחינת מור אינה בנכסים שמביאה אינטרגמל, כי אם בעצם הרישיון מהפיקוח של רשות שוק ההון, שבידה. אגב, לאחר השלמת העסקה תשיב אינטרגמל הלוואת בעלים של 2.5 מיליון שקל לבעליה הנוכחי סיני.

למדריך קופת גמל להשקעה