בעוד פחות משבועיים: דיווח על עסקאות נדל"ן עובר לאינטרנט

יתרונות וחסרונות של הדיווח המקוון: שקיפות ויעילות מחד, סרבול רב למייצגים מאידך

רשות המיסים / צילום: איל יצהר
רשות המיסים / צילום: איל יצהר

רקע:

על פי חוק מיסוי מקרקעין, החל מ-1.12.2017 יש להגיש באופן מקוון דיווח בכל הנוגע להצהרה על עסקה במקרקעין ולהגשת מסמכים הנלווים.

הדיווח המקוון פתוח לציבור עורכי הדין דרך מערכת המייצגים הקיימת באתר האינטרנט של רשות המסים. באמצעות המערכת על המייצג למלא את טופס ההצהרה המקוון ולצרף כקובץ סרוק את כל הצרופות (חוזים, אסמכתאות על הוצאות, אימות חתימה ועוד). בסיום התהליך מתקבל מספר שומה ואף ניתן להדפיס במשרדו של עו"ד שובר לתשלום שומה עצמית. בנוסף, לרשות הציבור יוצבו במשרדי הרשות עמדות ייעודיות, באמצעותן ניתן יהיה להגיש דיווח, וזאת לאחר זיהוי מגיש המסמך בידי עובד רשות המסים.

מי החריגים:

בשלב זה קיימים שני חריגים המאפשרים עדיין דיווח ידני. הראשון הוא במקרה שבו גיל עוה"ד הוא מעל 66 ביום פרסום התקנות, והשני כאשר לא היתה אפשרות במועד בו הוגש המסמך להגישו באמצעות המערכת הממוחשבת.

בכל הנוגע לבקשות לתיקון שומה לפי סעיף 85 לחוק והשגות לפי סעיף 87 לחוק - יש להמשיך להגיש אותן באופן ידני למשרדי מיסוי מקרקעין עד אשר המנהל ישלים הקמתה של מערכת אינטרנטית אשר תאפשר הגשת בקשות לתיקוני שומה והשגות באופן מקוון.

היתרונות:

הליך הדיווח המקוון צפוי לחסוך למייצגים את הצורך בהגעה למשרדים האזוריים, לקצר משמעותית את זמני הטיפול ולשכלל את מערכת מידע נדל"ן שבה מפורסמים לציבור נתוני העסקאות, שמעתה יהיו בהיקף גדול יותר בשל שדות החובה שנדרשים הנישומים למלא במסגרת הדיווח המקוון. בנוסף, הגשת הצהרה מקוונת תייצר קשר מקוון להמשך הליכי השומה מול המשרד האזורי, ותאפשר קבלת הודעות שומה, נימוקי החלטות וכד' באופן מקוון ובזמינות מיידית.

הבעיות הצפויות:

במקרים מסוימים, הדיווח המקוון יוצר סרבול רב למייצג. למשל, אם אחד הצדדים לעסקה אינו אזרח ישראלי, לא קיימת כיום אפשרות להזין מספר דרכון, וזאת בשונה מטופס המש"ח הידני שמאפשר זאת. לכן, במקרים כאלו, הגשת הדיווח המקוון תתאפשר רק לאחר פנייה מוקדמת למרכז התמיכה שהוקם לטובת הנפקת "מספר יישות" לאותו צד, אשר ניתן יהיה להזין בפרטי המוכר/הקונה בעסקה.

קושי נוסף בדיווח המקוון מתעורר כאשר מייצג מבקש לדווח על עסקה למכירת נכס אשר נרכש על ידי המוכר ביותר ממועד אחד. במקרה כזה יהיה על המייצג לפצל את הדיווח שלו (את שווי המכירה, את הניכויים וכו') לכל אחד מימי הרכישה. באופן זה יצטרך המייצג להגיש את הדיווח המקוון, ולמלא בו את כל הפרטים מספר פעמים - כמספר ימי הרכישה בעסקה.

קושי נוסף הוא הצורך למלא במסגרת הדיווח המקוון פרטים רבים שלא תמיד נמצאים בידי הצדדים לעסקה, והמערכת אינה מאפשרת להמשיך בדיווח בלעדיהם. לאור קיצור זמן הדיווח ל-30 יום מאז תחילת שנת 2017, קושי זה הפך משמעותי אף יותר.

ההנחה היא שבמשך הזמן מערכת הדיווח המקוון תשתכלל ובעתיד יינתן מענה לבעיות המתעוררות כיום בהפעלתה.