ראש ממשלת לבנון המתפטר נחת בפריז; ייפגש עם מקרון

סעד אל-חרירי, ששהה בריאד מאז התפטרותו, נחת בבירת צרפת ברקע הטענות כי אולץ להתפטר על-ידי ערב הסעודית, שהחזיקה בו בניגוד לרצונו ■ היום הוא צפוי להיפגש עם מקרון בזמן שילדיו עדיין בריאד

סעד אל-חרירי/ צילום: REUTERS/Mohamed Azakir
סעד אל-חרירי/ צילום: REUTERS/Mohamed Azakir

ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי, שהודיע בתחילת החודש על התפטרותו בעת שהות בערב הסעודית, נחת הבוקר (שבת) בפריז בירת צרפת - כך דיווחו כלי תקשורת ערביים. אל-חרירי צפוי להיפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. הלילה הודיע בחשבון הטוויטר שלו כי הוא בדרכו אל נמל התעופה. בנוסף טען, לא בפעם הראשונה, כי הטענה שלפיה הוא מוחזק בערב הסעודית בניגוד לרצונו ואינו מורשה לעזוב היא "שקר".

בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" דווח כי בנו ובתו של אל-חרירי נשארו בסעודיה וכי הוא שוחרר מהמדינה על תנאי. מוקדם יותר השבוע דווח כי אל-חרירי עתיד לנסוע לצרפת עם בני משפחתו. זאת לאחר מאמציו של מקרון ששוחח עם נסיך ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן.

נשיא לבנון מישל עאון, בעל ברית של חיזבאללה, טען כי ריאד מחזיקה באל-חרירי, שלא שב לארצו מאז ההצהרה על התפטרותו והוא אף כינה את החזקתו "תוקפנות כלפי לבנון". "שום דבר לא מצדיק את העובדה שאל-חרירי לא חזר במשך 12 יום", אמר עאון ביום שלישי האחרון. "לכן, אנחנו מחשיבים זאת מעצר. זאת הפרה של הסכמי וינה ושל זכויות אדם".

ערב הסעודית מכחישה

ערב הסעודית מצדה מכחישה טענות אלה. ריאד הודיעה הלילה כי היא מחזירה את שגרירה בגרמניה בעקבות התבטאות שר החוץ הגרמני זיגמאר גבריאל במסיבת עיתונאים שערך יחד עם המקביל לו בלבנון. על פי הדיווחים, גבריאל הביע דאגה מחוסר היציבות בלבנון על רקע התפטרות אל-חרירי והזהיר מפני מי שעומדים מאחורי המשבר, מבלי לנקוב בשם המדינה במפורש.

מוקדם יותר השבוע צייץ אל-חרירי: "אני רוצה לחזור על כך ולהבטיח שאני בסדר גמור ואני אחזור, אינשאללה, ללבנון היקרה, כפי שהבטחתי לכם, אתם תראו". בראיון שהעניק בריאד, הכחיש ראש הממשלה המתפטר כי הוא מוחזק בניגוד לרצונו והאשים את חיזבאללה בכך שהארגון מאפשר לאיראן להתערב בענייני המדינה. עם זאת, יש הטוענים כי הוא נראה לחוץ וטרוד בראיון וכי אדם מסתורי תועד לכמה רגעים כשהוא מחזיק מולו בשלט. בריאד מכחישים שאילצו אותו להתפטר, על אף שגורמים לבנוניים אמרו כי הטלפון שלו הוחרם עם נחיתתו בבירת הממלכה וכי ההחלטה להדיחו התקבלה בשל חוסר רצונו להתמודד עם חיזבאללה.