גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי צריך את המשאית של טסלה

אילון מאסק מנסה להסיח את דעת הקהל מהביצועים המאכזבים של החברה?

המשאית החדשה/ צילום:: רויטרס
המשאית החדשה/ צילום:: רויטרס

ההצגה הגדולה בעיר, לפחות בלוס אנג'לס, היתה ביום חמישי שעבר - ללא ספק - הערב הסנסציוני של השקת משאית הסמיטריילר ומכונית הספורט החדשה, שתיהן מבית היוצר של טסלה. הופעתו של אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל טסלה, הזכירה במובנים רבים את אירועי ההשקה המסורתיים של חברת אפל בימים בהם היה מייסדה האגדי סטיב ג'ובס עומד על הבמה ומציג בגאווה את קו המוצרים החדש שלו, העתיד לשנות את העולם, עד להשקה הבאה.

אילון מאסק נהג את דגם הסמיטריילר החדש של טסלה הישר אל הבמה בהאנגר הגדול והציג את מרכולתו אל מול קהל נלהב, שמדי פעם מחא כפיים והריע בקול גדול, ממש כמו בהופעת רוק של כוכב ידוע. כמה ימים קודם לאירוע צייץ מאסק דרך חשבון הטוויטר שלו לקהל מעריציו והודיע להם שטקס ההשקה "יעיף את דעתכם מחוץ לגולגלות שלכם אל תוך ממד אלטרנטיבי." מן הסתם הוא התייחס לממד, שבו היכולת של משאית ענקית לעבור ממצב של עצירה מוחלטת לדהירה במהירות של מאה קמ"ש בחמש שניות באמת חשובה לאנשים רגילים, מעבר לקהל מעריצים שמתפעל, בצדק, מהיכולות הטכנולוגיות המדהימות המיוחסות לדגם העתידי הזה של טסלה.

והן אכן יכולות מסמרות שיער: המשאית החדשה של טסלה יכולה לשאת על גביה 36.3 טון, ובמשקל הזה היא תיסע לטווחים של 800 קילומטרים במהירות של 100 קמ"ש. רשת טעינה בעלת פריסה ארצית מבית היוצר של טסלה, תאפשר טעינה מהירה תוך 30 דקות של הבטרייה של המשאית באמצעות מטען מיוחד - Megacharger - מה שיאפשר טווח נסיעה נוסף של למעלה מ-600 קילומטרים.

לא פחות חשוב ממהירות הנסיעה, מאסק גם הבטיח שרכיבי המשאית תוכננו להיות אמינים ועמידים במיוחד, מה שיאפשר לטסלה להעניק להם אחריות לאורך חיים של מעל מיליון וחצי קילומטרים. ושוב, היכולות המוצהרות שהסעירו את אירוע ההשקה במחיאות כפיים סוערות: המשאית, ללא מטען, תשתמש בארבעת המנועים החשמליים שלה כדי להגיע מאפס למאה קמ"ש בחמש שניות וכשהיא טעונה במלוא יכולת הנשיאה שלה, היא תעשה זאת בעשרים שניות. לדברי מאסק המשאית תחסוך למפעיליה 20% מעלויות הדלק כיום, או כ-200 אלף דולר לכל 1.6 מיליון קילומטרים. המחיר של הסמיטריילר החדש איננו ידוע ובאירוע התחייב מאסק לספק את המשאיות הראשונות כבר בשנת 2019.

100 קמ"ש תוך 1.9 שניות

ובהמשך להצגת הסמיטריילר של טסלה, בתצוגה לא פחות דרמטית, הציג אילון מאסק באותו ערב גם את מכונית הספורט החדשה של טסלה, הדגם החדש של הרודסטאר. הרכב הזה, כשיעלה על הכביש, יגיע למהירות של 100 קמ"ש תוך 1.9 שניות, והוא יעלה למהירות של 160 קמ"ש תוך שתי שניות נוספות. בתוך הרכב תותקן סוללה חדישה שתאפשר לו נסיעה רציפה של כ-1,000 קילומטר בטעינה אחת בודדת. המכונית מסוגלת להגיע למהירות של 400 קמ"ש וגג הזכוכית הנפתח שלה יאפשר לארבעת נוסעיה הנאה מירבית מנסיעתם המחושמלת. היא תעלה סכום מאוד לא צנוע של כ-200 אלף דולר ומעריצי טסלה הוזמנו לשלם כבר עכשיו מקדמה של 50 אלף דולר כדי להבטיח את מקומם בתור.

כמו כן, הוזמנו המעריצים השרופים באמת לשלם 250 אלף דולר על דגם אקסקלוסיבי של הרודסטאר, שממנו תייצר החברה אלף רכבים בלבד. אם אתם מעוניינים, רוצו מהר ושלמו רבע מיליון דולר, כי כל הקודם זוכה.

הרכב החדש והכל כך מרשים הזה, הוא אכן בשורה נפלאה, שאיננה ממש רלוונטית לרוב נהגי העולם ברוב מדינות העולם. איפה בדיוק ישנם אלפי קילומטרים סלולים המאפשרים לנהג לגלוש לו להנאתו במהירות של 400 קמ"ש במשך כשעתיים וחצי עד למיצוי הטווח המקסימלי של הרכב? וכמה מדינות ברחבי העולם בכלל יאפשרו לנהג בכלל לנסוע במהירות הזו לפני שישללו לו את רישיונו לטווח ארוך ובנוסף יטילו עליו קנסות כבדים ואולי אף עונשי מאסר?

ובהמשך לקו המחשבה הזה, למה זה כל כך חשוב שמפלצת ששוקלת 36 טון תהיה מסוגלת לזנק מרמזור ולהגיע למהירות של 100 קמ"ש תוך 20 שניות? האם טווח הבלימה של אותה משאית הוא לא הרבה יותר חשוב מהנתון המרשים הזה? האם במקביל להאצה המופלאה, יצליחו אילון מאסק ומהנדסיו הגאונים לקצר את המרחק והזמן שלוקח למשאית הטסלה סמי שלהם לעבור מ-100 קמ"ש לאפס? כי זה, אם לא אכפת לכם, הישג שהיה חוסך בחיי אדם. בניגוד להישג הנוכחי המדהים כל כך, שאם חלילה יתממש באופן מסחרי יגרום לאלפי סמי טריילרים לזנק בפראות מרמזורים, מתמרורי עצור או מצמתים סואנים אל תאונות מחרידות שיחכו להם בין האפס למאה.

אז בואו נדבר על ההישגים החשובים באמת. 1000 קילומטר על בסיס טעינה אחת הוא הישג נפלא. וגם חשוב מאוד. ובאותה נשימה, הטענה מהירה של הבטרייה הענקית של הסמיטריילר, המאפשרת הגדלת הטווח בעוד 600 קילומטרים על בסיס 30 דקות של טעינה, זו בהחלט בשורה חשובה. כי אלה הם הנושאים החשובים בסופו של דבר לקהל הרחב, שאיננו מזנק בפראות ברמזור ואיננו טס בכבישים. הטענת הבטרייה החשמלית וטווחי הנסיעה הם בסופו של דבר החסמים המרכזיים של הנגשת הרכב החשמלי לקהל הרחב. אבל חשוב לזכור שטסלה רחוקה עדיין מאוד מלהיות נגישה לקהל הזה.

טווחי המחירים של כל המודלים של טסלה עד כה ממצבים אותה עדיין כחברת רכבים יוקרתיים שבעליהם מתגאים בהם כסמל סטטוס, לעשירים בלבד. ייקח עוד זמן רב עד שהבשורות הטכנולוגיות האלו יגיעו לקהל הרחב, וכלל לא בטוח שטסלה תהיה החברה שתישא את הבשורה.

האנליסטים פחות התרגשו

בניגוד לכתבי המגזינים הנלהבים, האנליסטים הפיננסים שעוקבים אחרי טסלה פחות התרגשו השבוע מהבשורות הללו. טסלה החזיקה בבנק בסוף הרבעון הקודם כ-3.5 מליארד דולר ובקצב שריפת המזומנים הנוכחי היא תפסיד כמיליארד דולר עד לסוף הרבעון הראשון של 2018. בנוסף, מכירות מכונית הדגל שלה - ה"מודל 3" - מפגרות בהרבה אחרי התחזיות. בחודש יולי השנה פרסמה טסלה תחזית שבחודש דצמבר היא תייצר כ-20 אלף רכבים על מנת לספק את הביקוש. אבל ברבעון האחרון החברה סיפקה 260 רכבים בלבד, פחות מ-90 רכבים לחודש.

הפער הכמעט בלתי נתפס הזה מסביר אולי את האירוע הסנסציוני של השבוע שעבר בלוס אנג'לס. האם ייתכן שאילון מאסק מנסה להסיח את דעת הציבור מביצועי החברה המאכזבים ואולי הוא מנסה במקביל לגייס מזומנים (כפי שעשה כבר בעבר בהצלחה רבה) מציבור האוהדים שלו, על מנת למלא מעט את קופת המזומנים המדלדלת שלו?

הביוגרפיה של אילון מאסק - "טסלה, SpaceX, ומסע החיפוש אחרי עתיד מופלא" - שנכתבה על ידי אשלי ונס, מקדישה שני משפטים למי שהיתה אמורה להיות היום מתחרה של טסלה: "בטר פלייס היתה סטארט-אפ שזכה ל'הייפ' גדול יותר מאשר זה של פיסקר וטסלה גם יחד, וגייס קרוב למיליארד דולר כדי לבנות רכבים חשמליים ותחנות להחלפת בטריות. החברה הזו מעולם לא ייצרה משהו בכמויות משמעותיות והכריזה על פשיטת רגל ב-2013".

טסלה כמובן רחוקה מאוד, לפי שעה, מהסוף העגום כל כך של בטר פלייס. אבל הפער העצום בין הבטחותיה של טסלה בשנים האחרונות לבין ביצועיה, לפחות במובן העסקי, מעלה תהיות קשות. האם יום אחד יכתוב מישהו, באיזשהו ספר, את המילים הבאות?

"טסלה היתה סטארט-אפ שזכה ל'הייפ' גדול יותר מאשר זה של כל יצרני הרכב גם יחד, וגייס מיליארדי דולר כדי לבנות רכבים חשמליים מלהיבים ביותר. אבל החברה הזו מעולם לא ייצרה משהו בכמויות משמעותיות והכריזה על פשיטת רגל".

הסכנה הזו, עד כמה שהיא נשמעת תלושה ולא מציאותית, בהחלט מרחפת מעל טסלה, הגדולה מכולן. למען עולם תחבורתי טוב יותר, נקי יותר וגם נוח ובטוח, נקווה שהיא לא תתממש.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל

עוד כתבות

לירון דורון-לוי, מנכ''לית מרכז השלטון המקומי הנכנסת / צילום: שמרית מאור

לראשונה: מונתה מנכ"לית למרכז השלטון המקומי

לירון דורון-לוי מונתה למנכ"לית מרכז השלטון המקומי ותהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ● דורון-לוי תיכנס לנעליו של שלמה דולברג, שהודיעה על פרישה לאחר מעל לעשור

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

שופטי העליון דוד מינץ, יעל וילנר ויצחק עמית. הסכימו פה אחד בפסיקה / צילומים: רפי קוץ, דוברות הרשות השופטת

הפסיקה שמטלטלת את מוסד "הידועים בציבור": ההשלכות והמשמעות

לאחרונה קבע העליון כי בני זוג שחיו יחד שנה וחצי ותכננו להתחתן אינם ידועים בציבור ● מומחים לדיני משפחה מזהירים משינוי התייחסות מצד מוסדות פיננסיים ומסבירים כיצד יש להיערך

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

מטא נמצאת תחת חקירת ענק של האיחוד האירופי. זו הסיבה

הנציבות האירופית פרסמה כי היא חוקרת את הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם בבעלות מטא, ובודקת האם ביכולתן לגרום ל"התמכרות התנהגותית בקרב ילדים" ● במידה וימצאו הפרות צפויה החברה לקנסות כבדים ● נציב האיחוד האירופי: "אנחנו לא משוכנעים שמטא עשתה מספיק"

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה בתל אביב / צילום: קובי וולף

הבורסה רוצה שהציבור "יעבוד" גם בשישי, ועלולה לצאת קרחת מכאן ומכאן

הטיעונים של הבורסה בעד המהלך של מעבר למסחר גם בימי שישי, הם בעצם הסרת מגבלות מסחר מול העולם ● אך יחד עם זאת, הבורסה עלולה לייצר אנטגוניזם בקרב קהל הלקוחות המקומי שלה, והתוצאה עלולה להיות גרועה הרבה יותר ממה שחושבים בבורסה כעת

מתקן טעינה לרכבים חשמליים / צילום: רפי דלויה

בעלי רכב חשמלי? אתם נמצאים על הכביש יותר מהממוצע

על פי סקר הלמ"ס בקרב בעלי כלי רכב חשמליים, הנסועה בהם גבוהה מאשר ברכבי בנזין ● עוד עולה מהסקר כי עיקר הטעינה מתבצעת בעמדות פרטיות ויש מחסור בזמינות של עמדות ציבוריות

קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap

האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט?

הערכות השווי הגבוהות באופן אבסורדי של גיימסטופ לפני העליות השבוע מצביעות על כך שלתת-תרבויות מקוונות עשויות להיות השפעה קבועה על השוק

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר

למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה לקדם את חוק הגיוס מהכנסת הקודמת

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום להחיל דין רציפות על הצעת חוק הגיוס מהכנסת הקודמת - זאת למרות שהיועמ"שית הודיעה כי יש מניעה משפטית לקדם את ההצעה מאחר שהמציאות השתנתה, וההצעה הקודמת "אינה מגלמת את הצרכים של צה"ל במציאות של מלחמה ממושכת" ● שרי המחנה הממלכתי הגישו ערר על החלטת ועדת השרים

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

קניות בקניון. הצריכה הפרטית בעלייה / צילום: Shutterstock, YIUCHEUNG

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: ריבאונד לתוצר של ישראל ברבעון הראשון, אבל יש גם חדשות רעות

התמ"ג ברבעון הראשון של 2024 זינק בשיעור של 14.1% בחישוב שנתי, זאת לאחר ירידה דרמטית של מעל 20% ברבעון בו פרצה המלחמה ● מדובר בהתאוששות חלקית בלבד מהמשבר: התמ"ג עדיין נמוך ב-1.4% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023, וגם הצריכה הפרטית נמוכה ביחס לימים שלפני המלחמה

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

פרויקט בנתניה של עמרם אברהם. גיוס של 200 מיליון שקל לפי שווי שוק של מיליארד שקל / הדמיה: Viewpoint

עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה

עוד ועוד סימנים מצביעים על כך ש"גל" הנפקות של חברות פרטיות עומד להגיע מכיוון ענף הנדל"ן, בעיקר בתחום המגורים ● "למרות התקופה הקטסטרופלית שבה אנחנו נמצאים, אנשים מסתכלים קדימה ורואים הזדמנות עסקית"

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

הפיתוחים שהפכו את טבע מחברה גנרית במשבר למניה לוהטת

מניית חברת התרופות הישראלית טבע כמעט הוכפלה תוך שנה, ובוול סטריט מתלהבים מצבר תרופות המקור שלה ● האם החברה שהתרגלה "להעתיק" תרופות, תדע להצמיח שוב את החדשנות?

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

הפרדוקס של השוק: למעלה מ-8,000 דירות בתל אביב מחכות לרוכשים, וזה מחיר הדירה הממוצעת

רוכשי הדירות רואים את המצב בשוק הדיור ומוטרדים ממנו מאוד, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התפקוד הממשלתי והפוליטי ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה

כפר קאסם / צילום: איל יצהר

צמצום הפערים בחברה הערבית: האם הממשלה תתמיד בתהליך?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם בשיתוף יוזמות אברהם: התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית

איור: גיל ג'יבלי

5 דברים שכדאי לדעת לפני שרוכשים דירה

רכישת דירה היא אחד היעדים הכלכליים המרכזיים של משק הבית הישראלי הממוצע, ומדובר ביעד יקר במיוחד ● אורי יוניסי מבנק לאומי מפרק 5 שאלות שכדאי לשאול את עצמכם לפני שאתם קונים דירה ● שאלת השבוע, מדור חדש

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה