גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשת ישראל ביתנו: כתב אישום נ' יועצת שר החקלאות לשעבר

טלי קידר, ששימשה יועצת לשר החקלאות יאיר שמיר, מואשמת שלקחה שוחד בתקופה זו ■ קידר שימשה גם כיועצת לסטס מיסז'ניקוב בתפקידו כשר התיירות ■ כן מואשם רונן משה, יועץ תקשורת ובעל חברת שירותי ייעוץ אסטרטגי

יאיר שמיר / צלם: איל יצהר
יאיר שמיר / צלם: איל יצהר

כתב אישום נוסף בפרשת "ישראל ביתנו": המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הגישה לפני זמן קצר כתב אישום לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד טלי קידר, יועצת שר התיירות לשעבר, סטס מסז'ניקוב, וכן יועצת שר החקלאות לשעבר, יאיר שמיר, בגין לקיחת שוחד בעת ששימשה יועצת שר החקלאות. בכתב האישום מואשם גם רונן משה, יועץ תקשורת ובעל חברת שירותי ייעוץ אסטרטגי, ניהול משברים, דוברות ותקשורת, בגין מתן שוחד והלבנת הון.

על פי כתב האישום, אשר הוגש על ידי עוה"ד ד"ר מאור אבן חן וענבל לוי, בתקופה הרלוונטית, החל משנת 2009 ועד לאפריל 2013, שימשה הנאשמת יועצת בכירה לשר התיירות, סטס מסז'ניקוב. החל מאפריל 2013 ועד ספטמבר 2014 שימשה הנאשמת יועצת בכירה לשר החקלאות, יאיר שמיר. בתקופת עבודתה במשרד החקלאות הייתה הנאשמת מקורבת למנכ"ל המשרד, רמי כהן. הנאשמת נהנתה מרמת אמון גבוהה וממעמד רם והייתה דמות דומיננטית במשרד. בשנים 2010-2014 עסק הנאשם במתן ייעוץ אסטרטגי, ניהול משברים דוברות ותקשורת. קודם לכן בשנים 2004-2009 שימש הנאשם כיועץ תקשורת לשורה של שרים בממשלות ישראל. לאחר שפרש מהשירות הממשלתי, הקים הנאשם חברת שירותי ייעוץ אסטרטגי, ניהול משברים, דוברות ותקשורת. הנאשמים הכירו זה את זו במהלך עבודתם בכנסת. היכרותם החלה עוד קודם לעבודתה של הנאשמת במשרד התיירות.

על פי האישום הראשון והשני, הנאשם נתן שוחד לנאשמת וליועץ התקשורת של מסז'ניקוב, ששימש בהמשך כיועץ התקשורת של שמיר, אמנון ליברמן, בתמורה לכך שהם יקדמו את האינטרסים העסקיים שלו ויפעלו לרתום את הגורמים הרלוונטיים במשרד התיירות ובמשרד החקלאות לפרסם בפינה "דקה לשמונה", אשר צמודה למהדורת החדשות המרכזית בערוצי הטלוויזיה 2, 10 ו-1. באותה עת, הנאשם נתן שירותי ייעוץ, גיבוש אסטרטגיה, והתווית דרך בקשר ל"דקה לשמונה" לחברה שהפיקה את הפינה, גריי קונקט. כמו כן, הנאשם איתר בעבורה גופים ממשלתיים רלוונטיים ורתם אותם לפרסום תכנים ברצועת השידור של "דקה לשמונה".

באשר למשרד התיירות נטען, כי הנאשם הבטיח ליועץ התקשורת שייתן לו מתת בעד פעולותיו. באוגוסט 2010 נחתם הסכם שיתוף פעולה בין גריי קונקט ולשכת הפרסום הממשלתית בעבור משרד התיירות, עבור תכנים שגריי קונקט תפיק וישודרו ב"דקה לשמונה" ועבור פינת תיירות קבועה שתפיק גריי קונקט ותשודר בתוכנית טלוויזיה. בתמורה לכך, תשלם לפ"מ לגריי קונטנט 4 מיליון שקל פלוס מע"מ. משרד התיירות היה המשרד הממשלתי הראשון שפרסם תכניו ב"דקה לשמונה" וכך נסללה הדרך לפרסום תכנים של משרדי ממשלה אחרים בפינה זו. הנאשם קיבל מגריי קונטנט סך של 300 אלף שקל בתמורה לתקציב שהשיג ממשרד התיירות. הנאשם נתן לליברמן את המתת עבור פעולותיו באמצעות חברה בבעלות חבר של ליברמן, לה רשם שיק בסך 24,360 שקל, אשר נחזה להיות תשלום בעבור שירותי ייעוץ שקיבלה, לכאורה, החברה של הנאשם.

באשר למשרד החקלאות נטען, כי בשנת 2013, פנה הנאשם לליברמן כאשר שימש כיועץ התקשורת של שמיר והציע לו לרתום את משרד החקלאות לפרסם תכניו ב"דקה לשמונה". ליברמן אמר לנאשם כי בעד פעולותיו, יצטרך הנאשם לשלם לו סכום גבוה יותר מזה ששילם לו במשרד התיירות. זאת, בשל הצורך לשכנע את מנכ"ל המשרד, רמי כהן, לפרסם תכנים של המשרד ב"דקה לשמונה". לאחר מכן, פנה ליברמן לנאשמת ועדכן אותה בדבר הצעתו של הנאשם כיוון שסבר שיזדקק לה על מנת לרתום את כהן. מאוחר יותר, במועד שאינו ידוע, נפגשו ליברמן, הנאשמת והנאשם ודנו על גובה המתת שיהיה על הנאשם להעביר ועל חלוקתו. השלושה הסכימו כי הסכום שישלם הנאשם לשלושה יהיה במזומן, וכי גודלו יקבע לפי סכום התקציב אותו יצליחו להשיג ממשרד החקלאות בעבור הפרסום.

בדצמבר 2013, נחתם הסכם שיתוף פעולה בין גריי קונטקט ולשכת הפרסום הממשלתית בעבור משרד החקלאות, במסגרתו סוכם כי גריי קונקט תפיק תכנים למשרד ותשדר אותם ב"דקה לשמונה" בתמורה ל- 2,292,500 שקל פלוס מע"מ. הנאשם קיבל מגריי קונטנט סך של 360 אלף שקל בתמורה לתקציב שהשיג. עם חתימת ההסכם, ביקשו ליברמן והנאשמת מהנאשם את המתת עליו הוסכם. בהתאם למוסכם, אמור היה הנאשם לשלם להם ולרמי כהן סכום של 90 אלף שקל בעד פעולותיהם. הנאשם העביר חלק מהמתת לליברמן ולנאשמת- 30 אלף שקל במזומן ולאחר מכן 24 אלף שקל במזומן. הנאשמת וליברמן הפעילו לחצים על הנאשם כדי שיתן להם את יתרת הסכום, אולם, הנאשם לא העביר להם את יתרת הכסף.

בשני אישומים נוספים מתוארות בקשות שוחד של קידר, בהם ביקשה שוחד מראש מועצת מגילות, מרדכי דהמן, בשתי פרשות נוספות: 1. דו"ח ביקורת חמור בעקבות אי סדרים שהתגלו בפרוייקט "הנגשת הים הנסוג"- פרוייקט של משרד התיירות שמטרתו הייתה לסייע בהסדרת הגישה לחופי ים המלח, בחלקו הצפוני, בעקבות ירידתו המואצת של מפלס ים המלח ונסיגת קו החוף שלו. במהלך סיור של אנשי מפלגת "ישראל ביתנו" והחטיבה להתיישבות בהרודיון, בהיותה יועצת בכירה לשר החקלאות, ניגשה הנאשמת לדהמן וביקשה ממנו 300,000 שקל בתמורה לסגירת דו"ח הביקורת. הנאשמת ציינה בפני דהמן, כי לרמי כהן, מנכ"ל משרד החקלאות, יש את הקשרים הנחוצים כדי "לסגור" את דו"ח הביקורת הן במשרד מבקר המדינה והן במשרד התיירות, כך שלא יהיה לו זכר. בהמשך, בפגישה נוספת דרשה הנאשמת מדהמן שוב 300 אלף שקל. דהמן לא נענה לבקשתה ולא נתן לה את שביקשה. אף שלא נענתה, דינה של הנאשמת, על פי החוק, כמי שלקחה שוחד.

דרישה לקבל אחוזים מתקציב הניקוז של מועצת מגילות- בשנת 2014 היה אמור משרד החקלאות להעביר למועצה תקציב של 3 מיליון שקל להסדרת הניקוז בנחלים. הנאשמת נפגשה עם דהמן וישראל יהושוע ובמהלך הפגישה אמרה לדהמן כי בתמורה להעברת התקציב, יהיה עליו לשלם לה סך של 5% מתקציב הניקוז, במזומן. הנאשמת אמרה לדהמן שהיא דורשת את הכסף בשם מנכ"ל משרד החקלאות, רמי כהן. במסגרת אותה פגישה דרשה הנאשמת מדהמן להעביר לה תוך שבוע 50 אלף שקל מתוך סכום של 150 אלף שקל, המהווים 5% מהתקציב. דהמן נתן לנאשמת הסכמה עקרונית להעביר את הכסף אותו דרשה, ובתנאי שיקבל קודם את התקציב. בתקופה שלאחר מכן, ובמועד שאינו ידוע, יצר כהן קשר עם דהמן ואמר כי הוא דואג להעביר את תקציב הניקוז למועצה. גם הנאשמת יצרה איתו קשר מספר פעמים. בהמשך, במועד שאינו ידוע, במהלך פגישה של הנאשמת עם דהמן במשרדי מועצת מגילות, דרשה הנאשמת מדהמן שוב 5% מהתקציב. עד לחודש אפריל 2014 לא עבר תקציב הניקוז למועצה ודהמן לא העביר כסף לנאשמת. אף שלא נענתה, דינה של הנאשמת על פי החוק, כמי שלקחה שוחד.

כתבי האישום שהוגשו לבית המשפט בפרשה 242, המוכרת כפרשת "ישראל ביתנו", כוללים למעלה מ-10 פרשיות, אשר נחשפו במהלך חקירה מאומצת של היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרת ישראל, בראשות תנ"צ אפרים ברכה ז"ל, בשיתוף יחידת יהלום של רשות המיסים, בסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור ובליווי צוות פרקליטים מהמחלקה הכלכלית בראשות דן אלדד.

באוגוסט הגישה המחלקה הכלכלית בפרקליטות למחוזי בת"א שני כתבי אישום ראשונים נגד 10 נאשמים בפרשת "ישראל ביתנו", הכוללים למעלה מ-10 תת-פרשיות. קירשנבאום, לשעבר סגנית שר הפנים, ח"כית ומזכ"לית מפלגת ישראל ביתנו, נאשמת בלקיחת שוחד, בקשת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס. בחודש שעבר חתמה המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה על הסדר טיעון עם שר התיירות לשעבר סטס מסז'ניקוב, שבמסגרתו הודה מסז'ניקוב בביצוע עבירה של מירמה והפרת אמונים במסגרת הפרשה, ונקבע כי הוא ירצה 15 חודשי מאסר בגין הרשעתו. בנוסף, לפי ההסדר, ישלם מסז'ניקוב קנס בסך 70 אלף שקלים. ההסדר הוגש לאישורו של בית משפט המחוזי בתל אביב.

נאשמים בולטים נוספים הם דוד (דאוד) גודובסקי, מנהל אגף הארגון של מפלגת ישראל ביתנו. גודובסקי נאשם בעבירות רבות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד, סחיטה באיומים, קשירת קשר לפשע, הלבנת הון ועבירות מס. רמי כהן, מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר ויועץ עסקי לגופים במשק, נאשם בעבירות של מתן שוחד, לקיחת שוחד ועבירות נוספות.

עוד כתבות

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה יורדת בכ-2%, טסלה ב-3.5%

הנאסד"ק יורד ב-0.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים