ערוץ אלטרנטיבי לייצוא גז? קפריסין ומצרים דנים בצינור משותף

היום דווח כי מצרים וקפריסין סיכמו על תחילת הדיונים לבניית צינור הגז הטבעי מקפריסין למתקני ההנזלה במצרים ■ הצינור המתוכנן יתחבר למערכת צינורות הקיימת משדות הגז במצרים למתקני ההנזלה המצרים מהם יכול הגז הטבעי לשמש הן את מצרים והן לייצוא למדינות אירופה

צינור גז במצרים. הממשלה יוצאת מגדרה כדי להביא למדינה יזמים זרים / צילום: רויטרס
צינור גז במצרים. הממשלה יוצאת מגדרה כדי להביא למדינה יזמים זרים / צילום: רויטרס

מצרים וקפריסין סיכמו על תחילת הדיונים לבניית צינור הגז הטבעי מקפריסין למתקני ההנזלה במצרים, כך דיווח היום (ד') האתר המצרי energyegypt.net. על פי הדיווח, ההסכמה הושגה במהלך ביקורו הרשמי של נשיא מצרים א-סיסי בקפריסין, ביום שני השבוע. הדיונים יתחילו בתחילת חודש דצמבר.

הצינור המתוכנן יתחבר למערכת צינורות הקיימת משדות הגז במצרים למתקני ההנזלה המצרים - אידקו ודמיאטה, מהם, יכול הגז הטבעי לשמש הן את מצרים והן לייצוא למדינות אירופה. המתקנים מופעלים על ידי רויאל דאץ-של ועל ידי יוניון פנוסה גז (UFG), חברת-בת בבעלות משותפת של ENI האיטלקית ו-Gas Natural הספרדית, כך שההסכמים, במידה ויהיו, ייחתמו מול החברות האלה ולא מול מצרים.

מה בנוגע להשלכות על ישראל? המאגר אפרודיטה נמצא במרחק של 30 ק"מ בלבד מהמאגר לוויתן, כך שעל פי ההערכות בענף האנרגיה, בעתיד ייתכן חיבור של המאגר לוויתן לצינור הקפריסאי כדי לייצא גז למצרים. אפשרות זו נראית סבירה וישימה כלכלית יותר מאשר הנחת צינור רק ממאגר אפרודיטה.

מאגר אפרודיטה הינו מאגר קטן יחסית שעדיין לא פותח. כאמור, כמות הגז שיש בו, 120 BCM, ככל הנראה לא יכולה להצדיק כלכלית הנחת הצינור באורך של 300 ק"מ למצרים. קפריסין כרגע לא צורכת גז טבעי, ואולם פוטנציאל צריכתה נאמד בכ-1BCM בשנה. כלומר, כאשר המאגר המקומי שלה יפותח, במהלך 30 שנים הקרובות היא תצרוך כ-30 BCM, מה שמשאיר את המאגר אפרודיטה עם 90 BCM לצורכי הייצוא בלבד.

עוד נאמר בדיווח כי מצרים תקנה כל כמות הגז שתהיה לקפריסין להציע. כזכור בשבוע שעבר התבטאותו של שר האנרגיה המצרי טארק אל מולה חוללה סערה בקרב המשקיעים במניות הגז. על פי הפרסומים בבלומברג, שר האנרגיה המצרי אמר כי מצרים תפסיק לייבא גז נוזלי במהלך 2018 ולאחר מכן תתחיל לייצא גז, בעקבות תחילת ההפקה משדה הגז הטבעי הענק זור (Zohr) שהתגלה מול חופי מצרים.

הפרסום היום לא סותר את דברי שר הנפט המצרי, כי ייתכן ולאחר הנחת הצינור מקפריסין למתקני ההנזלה במצרים, חלק מהגז ישמש את השוק המקומי, וחלק יופנה לייצוא. בנוסף, הדבר מאשרר את העובדה כי צריכת הגז במצרים הולכת לגדול בשנים הקרובות, כך שמצרים תצטרך לייבא גז.