"תוך 5 שנים כ-85% מסך החשמל במשק יופק מגז טבעי"

בתדרוך עיתונאים שנערך היום אמר שטייניץ כי "עד היום לא הצטיינו ביישום התכנית הממשלתית של חיבור המפעלים לגז טבעי. המפעלים חוברו בקצב של מפעל אחד בשנה. אנו נגביר את הקצב ונחבר 50-100 מפעלים בשנה"

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

"עד היום לא הצטיינו ביישום התכנית הממשלתית של חיבור המפעלים לגז טבעי. המפעלים חוברו בקצב של מפעל אחד בשנה. אנו נגביר את הקצב ונחבר 50-100 מפעלים בשנה", כך אמר היום שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ. הדברים נאמרו בתדרוך העיתונאים המשותף של משרד האנרגיה ומשרד להגנת הסביבה שעסק במדיניות החלפת הפחם בגז טבעי. בדיון נכחו השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, יו"ר רשות החשמל, אסף אילת ומנכ"לי שני המשרדים.

"תוך 4-5 שנים מהיום כ-85% מסך החשמל במשק יופק מגז טבעי ואנרגיות מתחדשות", הכריז שטייניץ.

בפגישה הוצגה תכנית שמרכזת את צעדי הממשלה שמתעתדת כאמור להפחית את השימוש בפחם במשק עד ל" מינימום הנדרש למקרה חירום ", כמו הפסקת הזרמת הגז. לא מדובר בצעדים חדשים, אלא בריכוז החלטות שהתקבלו לאחרונה .

היא כוללת "קביעת סדר העמסה", כלומר מתן עדיפות לשימוש בגז טבעי על פני פחם בהפעלת תחנות כוח, סגירת יחידות 1-4 בתחנת הכח 'אורות רבין' בחדרה עד שנת 2022 והעברת המשק כולו משנת 2020 לשימוש במזוט 0.5% גופרית שמזהם פחות.

כזכור לפני כחודש הכריזה הממשלה על תוכנית שאפתנית שאמורה לזרז את חיבור המפעלים לגז טבעי, פרוייקט שעד היום היה תקוע ומתוך פוטנציאל של 500 מפעילים חוברו רק עשרות בודדות. " העיכובים בביצוע החיבור של המפעלים לגז נגרמו בין היתר בשל העיכובים המוניצפליים והתגדויות של הרשויות המקומיות ", הסביר השר אלקין.

לדברי שטייניץ, "כולם רוצים חיבור לגז טבעי ולא את הפחם המזהם, אך אף אחד לא רוצה שהצינור יעבור בעיר שלו".

בתשובה לשאלה האם מעבר המשק לשימוש עיקרי בגז טבעי יעלה את תעריף החשמל, השיב יו"ר רשות החשמל, אסף אילת, כי המעבר מפחם לגז טבעי שיקר יותר תייקר את התעריף בשיעור מינורי של 0-3% , אך עלייה זו תקוזז על ידי ירידת בעלויות כתוצאה מהפחתת זיהום האוויר

החידוש בתכנית שהוצגה היום הוא קביעת המשרד להגנת הסביבה לגבי קונדנסט - " אין מניעה באחסון התערובת המהולה, ותחת עמידה בתנאים ובמגבלות שהציב המשרד - לא תהיה תוספת בפליטות מזהמי אוויר. זאת, גם בהתבסס על חוות הדעת של משרד האנרגיה לפיה תערובת של (3%) ונפט גולמי (97%) למעשה דומה בתכונותיה לנפט גולמי, ובסיוע היועצים החיצוניים - חברת DHVMED".

קביעה זו נועדה להפיג את חששות המתנגדים נמרצות למעבר צינורות המכילים קונדנסט באזורים מיושבים באזור הצפון. קונדנסט הינו חומר הנלווה לגז טבעי.