גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהם ההבדלים בין סוכן ביטוח לחברת ביטוח ישירה?

את הפרסומות המשעשעות של חברות הביטוח הישירות קשה לפספס, אבל כשמסתכלים מעבר למסך, היישר לתוך הלבן בעיניים של הפוליסה - רצוי לבדוק מה השוני בהתנהלות מול סוכן ומול החברות הישירות?

מהם ההבדלים בין סוכן ביטוח לחברת ביטוח ישירה?/ צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מהם ההבדלים בין סוכן ביטוח לחברת ביטוח ישירה?/ צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף ביטוח 9.000.000

כניסתן של החברות הישירות לענף הביטוח הישראלי לפני מעל לשני עשורים גרמה לטלטלה בתחום. החברות הללו אפשרו לראשונה ללקוחות להתנהל ישירות מולן במקום דרך סוכני הביטוח. על ידי כך הן חסכו את עלות התיווך של הסוכנים, והנהיגו לראשונה את שיטת התמחור הדיפרנציאלית - שמשקללת, למשל בביטוח רכב, את נתוני הרכב והנהג לכדי הצעת מחיר וכך אפשרו התייחסות ותמחור פרטני לכל נהג.

מהלך זה הוביל לירידה במחירי הפרמיות, ובעקבות זאת נגסו החברות הישירות נתח משמעותי מהשוק. אחוז המבוטחים בחברות אלה מתוך כלל לקוחות הביטוח בארץ עולה משנה לשנה. על הירידה בפועל במחירי הפוליסות מעידים גם נתוני משרד האוצר: בין השנים 2013 עד 2016 נרשמה צניחה מצטברת של 10.4% בפרמיית החובה הממוצעת המשולמת עבור ביטוח רכב , כך לפי דוח שפרסם משרד האוצר ביולי 2017. להתרחבות מגוון הביטוחים הנעשים ישירות מול חברות הביטוח יש חלק משמעותי בירידת מחיר דמי הביטוח.

כל ישראלי נחשף לפרסומות המשעשעות של החברות הישירות, אך לא רבים מודעים לתהודה שהן יצרו בקרב סוכני הביטוח שניסו, ללא הצלחה, למנוע את שידורן. אך מעבר להומור המשתקף מן הפרסומות מתחוללת תחרות גדולה על ליבו של הצרכן בשתי אסכולות שונות באופן מהותי - באילו פרמטרים מתבטאים ההבדלים העמוקים בין ההתנהלות מול סוכן לבין ההתנהלות ישירות מול חברת הביטוח?

סקר שוק: בשלב הראשוני ההבדל העיקרי בא לידי ביטוי בזמן, בנוחות ובטכנולוגיה

בשלב הבדיקות לקראת רכישת ביטוח יש יתרון משמעותי לנוחות שמספק התהליך הדיגיטלי בחברות הישירות, בפרט כשמדובר בביטוחים אלמנטריים כמו רכב, דירה ונסיעות לחו"ל. בביטוחים אלה החברות הישירות מאפשרות קבלת הצעה מקוונת (או טלפונית אם הלקוח מעדיף זאת), אותה פנייה דיגיטלית מתאפשרת בכל זמן ומכל מקום, אף שההצעה לא תמיד מתקבלת באופן מיידי. החברות הישירות מעמידות מידע רב אודות הפוליסות שלהן באתרי האינטרנט לנוחות המבוטחים והמבוטחים הפוטנציאליים, כך שסקר השוק מסתכם בפנייה מקוונת שנענית בהצעת מחיר כתובה. כדי לקבל הצעת מחיר מסוכני ביטוח לעומת זאת, בדרך כלל יש לנהל שיחה טלפונית במהלך שעות העבודה ולהסביר בעל פה את הצורך הביטוחי. לחלק מהסוכנים יש אתרי אינטרנט אך פעמים רבות הם לא מפורטים, אלא מספקים מידע כללי בלבד.

כשמדובר בביטוחי חיים, התהליך מורכב יותר ודורש התאמה מדויקת של הפוליסה לצורכי הלקוח ולרוב כרוך גם במילוי שאלון בריאותי לצורך קבלת ההצעה. לכן התהליך נעשה טלפונית גם מול החברות הישירות וגם מול סוכני הביטוח. כשמדובר בסוכן ביטוח שלא מכיר את הלקוח, ייתכן שהוא אף ייזום פגישה כדי לברר לעומק את הצרכים הייחודיים של המבוטח.

רוב הלקוחות כיום רוצים את הטוב ביותר במקסימום נוחות ומינימום זמן או התעסקות. כלומר הם מעוניינים לקבל הצעות מחיר מהירות וממוקדות, מבלי להתרוצץ בפגישות, לפקסס מסמכים ולבזבז זמן על שיחות טלפון ארוכות. אבל כאמור, מדובר בהעדפה אישית.

פן אחר של אותה התנהלות נוגע לתיעוד ושקיפות - לא פעם בהתנהלות מול סוכן הצעת המחיר ניתנת בעל-פה, בפגישה או בטלפון, או נכתבת על ידי הסוכן. בחלק מהמקרים ההצעה הכתובה מגיעה מחברת הביטוח, בתיווכו של הסוכן. לעיתים, במיוחד כשמדובר בהצעה מורכבת, ייתכנו אי-התאמות בחלק מהפרטים הקטנים שצוינו בשיחה עם הסוכן כתוצאה מאפקט "הטלפון השבור". מומלץ לעבור על ההצעה ביסודיות ולהשוות אותה להערות שרשמתם בעצמכם, אי-התאמה בפרטי הפוליסה עלולה ליצור תסכולים ואי נעימויות בהמשך.

במהלך התקשורת עם החברות הישירות, לעומת זאת, התכתובת נשמרת כך שניתן להדפיס או לשמור אותה דיגיטלית וכל השיחות מוקלטות. התקשורת הישירה, ללא גורם מתווך, מצמצמת את הסיכויים לאי הבנות ולהשמטת פרטים חשובים שצוינו בשיחה - כל פרטי ההצעה רשומים, מפורטים ומתועדים. כל זאת במטרה להקפיד על שקיפות מלאה ולהימנע מקצוות פתוחים.

השוואת מחירים/ צילום: / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

השוואת מחירים: הפער הוא אחד האלמנטים המשמעותיים בהבדל בין סוכני ביטוח לחברה ישירה

סוכני הביטוח עובדים תמורת עמלות בתיקי ביטוח אלמנטריים או תמורת נתח מדמי הניהול בביטוחי חיים. למרות הירידה הניכרת בשיעור המבוטחים דרך סוכנים, מתברר כי סך העמלות שמשלמות חברות הביטוח לסוכנים ולסוכנויות רק הולך וגדל עם השנים. במסמך שפרסם משרד האוצר בספטמבר 2016 עולה כי בשנת 2013 שולמו עמלות בגובה של כ-6.8 מיליארד שקל מכספי המבוטחים לסוכני הביטוח; ב-2014 שולמו כבר כ-7.3 מיליארד שקל בעמלות לאותם הסוכנים ובשנת 2015 שילם ציבור המבוטחים לא פחות מ-7.8 מיליארד שקל בעמלות לסוכני הביטוח, עלייה של כמיליארד שקל בשנתיים בלבד.

החישוב המהיר לשאלה - מה יחס העמלות מתוך דמי הביטוח ששילם הציבור - הוא פשוט: העמלות ששולמו ב-2015 מהוות 14.82% מהפרמיות ששולמו, כלומר כ-15% מכספי הפקדות המבוטחים שולמו בחזרה לסוכנים. בחלק מחברות הביטוח אחוז העמלות המופרשות לסוכנים מתקרב גם ל-20% מהפרמיות ששולמו.

בשנים האחרונות עולה המודעות הציבורית לפערים הניכרים בגובה העמלות ודמי הניהול ובשקיפות ההצעות, מסיבה זו מעבר לחברות ביטוח ישירות הופך נפוץ יותר ויותר. חברות אלו מסוגלות להציע מחירים אטרקטיביים יותר, ואכן עושות זאת - הורדת המחיר מתאפשרת בזכות הוויתור על עמלות הסוכנים וצמצום דמי הניהול, אך גם בזכות ההתנהלות הדיגיטלית, שמייעלת את התהליך ומצמצמת את עלויות התפעול.

תהליך הרכישה: טלפונים ופגישות פרונטליות בשעות העבודה של הסוכן, או מנגד בכל זמן מכל מקום

לרוב, רכישה מסוכן של פוליסה פשוטה יחסית (אלמנטרית) כמו רכב או דירה, נעשית בשיחה טלפונית עימו או או עם עובדיו בשעות העבודה הסטנדרטיות שלהם. כשמדובר בביטוחים כמו פנסיה וחיים, הרכישה אף כרוכה בהתעסקות רבה יותר הכוללת ניירת, שיחות טלפון ופעמים רבות גם פגישות. בחברות הישירות, לעומת זאת, אפשר לרכוש באופן דיגיטלי מלא חלק מהפוליסות, כמו רכב ונסיעות לחו"ל. גם בשאר תחומי הביטוח התהליך, לפחות בחלקו, נעשה בצורה מקוונת, כך הלקוח יכול לפנות בשאלות אודותיו תוך כדי יומו ובלי שנאלץ לפנות חלון זמן ייעודי להמתנה ולשיחה עם נציג או לקביעת פגישה. בנוסף, כל התהליך מתועד ונשמר בצורה נוחה ונגישה למבוטח.

שירות לקוחות: העולם המקוון מעלה את רף ציפיות הלקוח לזמינות, "שעות הפעילות" הן מושג ארכאי

הלקוחות בעידן הנוכחי מצפים למענה מיידי ויעיל. הפנייה לחברות הישירות נעשית דרך הערוצים הדיגיטליים השונים בכל שעות היממה - אפשר לנהל את הפוליסה אונליין, להתעדכן ולעקוב אחרי פרטי הפוליסה דרך האתר, וגם להסתייע במוקד הטלפוני. לקוחות של סוכנות ביטוח הנזקקים לשירות כלשהו, בין אם זה עדכון הפוליסה, קבלת מידע, הסבר על חיוב לא ברור או מענה לפתרון בעיות - נאלצים להסתפק בשעות הפעילות הסטנדרטיות.

ובכל זאת, ישנם מבוטחים המעדיפים להיעזר בסוכני הביטוח כדי לקבל "יחס אישי", בנקודה זו חשוב להבין שלרוב, בעת פנייה אליו, הסוכן ייצור קשר עם חברת הביטוח, ימתין לתגובתה, יעדכן את הלקוח, אולי ישוב לחברה וחוזר חלילה. בימים בהם צרכני העולם הדיגיטלי מצפים לערוץ תקשורת ישיר מול הספקים שלהם, רובם ימצאו תהליך זה מסורבל וגוזל זמן.

מקרה ביטוח: זמינות מיידית עשויה לעשות את ההבדל בתביעה שלכם

ברגע האמת, במקרה של הפעלת הביטוח, לקוחות של סוכן בונים, כאמור, על היחס האישי שלו וחוששים "ללכת לאיבוד" מול חברת ביטוח ישירה גדולה.

אולם החברות הישירות מאפשרות פתיחה מיידית מקוונת של תיק, בכל שעה ומכל מקום. חלק מהן גם מפעילות מוקד חירום שפועל 24/7. המערכת הממוחשבת מאפשרת מעקב אונליין אחרי התקדמות הטיפול, כך שהמבוטח יכול לוודא שכל המסמכים הוגשו ושלא חסר דבר להשלמת הטיפול.

בשורה התחתונה, חברות הביטוח הישירות הכניסו את שוק הביטוח לתחרות בריאה, מצב שתמיד מועיל ללקוח, ושינו את פני ענף הביטוח הישראלי במובנים רבים - הן הורידו את רף המחירים בזכות צמצום עלויות התפעול ו-ויתור על עמלת הסוכנים. בנוסף הן עשו מה שנחשב כמעט מהפך, ברמת השירות וחוויית הלקוח, והתאימו את ממשקי העבודה מול מבוטחיהן לעידן הדיגיטלי. ישנם הבדלים רבים ועמוקים בין התנהלות מול סוכן ביטוח להתנהלות מול חברה ישירה. כדאי לכל לקוח לבחון את ההעדפות האישיות שלו ואת המחיר והזמן שהוא מוכן להשקיע ולבחור בהתאם את דרך ההתנהלות המתאימה לו ביותר.

עוד כתבות

גם זה קרה פה / צילום: איל יצהר, נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

חנן מור שילם פי 5: מי קנה השבוע קרקע ברמת גן ב-330 אלף שקל לדירה?

באוצר רוצים לפתור בעיית כוח אדם עם AI ● שר הכלכלה לא מתמצא בפטורים ממס ● ומה נדרש כדי לשכנע יזמים להקים פה דירות שמניבות תשואה נמוכה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

זום גלובלי / צילום: AP

הודו עושה היסטוריה, והתחנה הגרעינית שחוזרת לפעול ביפן

הודו עשתה היסטוריה ושיגרה לחלל את לוויין התקשורת המסחרי הכבד בעולם ● תחנת הכוח הגרעינית הגדולה ביפן שבה לפעול אחרי יותר מעשור ● ובהונדורס המועמד של טראמפ זכה בבחירות - ועורר טענות לזיוף • זום גלובלי, מדור חדש

אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס

ישראל בוחנת מסלול חדש: יצוא גז טבעי דרך קפריסין

הפסגה המשולשת בין ישראל ליוון וקפריסין שהתקיימה השבוע הולידה תוכנית לפרויקט תשתיתי דרמטי ● על הפרק: הזרמת גז מלוויתן ותמר לקפריסין, למורת־רוחה של טורקיה

ח''כ חנוך מילביצקי, יו''ר ועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים מעבירה מיליארד שקל לחינוך החרדי, רגע לפני סוף שנת התקציב

ועדת הכספים אישרה העברת כמיליארד שקל למוסדות החינוך החרדי, שבוע לפני תום שנת התקציב ● מאות מיליונים מיועדים למוסדות לא מפוקחים שאינם מלמדים את מלוא לימודי הליבה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Ng Han Guan

העסקה הגדולה בתולדות אנבידיה: תשלם 20 מיליארד דולר לסטארט־אפ AI

אנבידיה וגרוק חתמו על הסכם רישוי טכנולוגי בהיקף ענק, שכחלק ממנו המייסד של גרוק ג'ונתן רוס ובכירים נוספים יעברו לשורות אנבידיה ● גרוק, שנוסדה ב־2016 כדי להתחרות בענקית השבבים, גייסה רק לפני מספר חודשים לפי שווי של כ־7 מיליארד דולר "בלבד"

כוחות צה''ל בגבול לבנון (ארכיון) / צילום: דובר צה''ל

חוסל בלבנון מחבל מיחידת המבצעים של משמרות מהפכה

מנהיג דאעש בדמשק נעצר ע"י כוחות הביטחון של סוריה ● כוחות הביטחון פעלו הלילה לאכיפה חוזרת כנגד מבנים לא חוקיים ישראלים ● המשפחות המתנגדות לוועדת החקירה הפוליטית צפויות למקד את הלחץ בח"כים החרדים ● אלי פלדשטיין התייחס בראיון לעימות עם יונתן אוריך בחקירה וטען: "יש ללשכה חומרים על גלנט" ● עדכונים שוטפים

סיכום שנה / צילום: ואניה סאוויק – נסדא''ק, נקסט ויז'ן

עסקת הענק, ​הפגישה הדרמטית והמניה שטסה: השנה הזוהרת של שוק ההון

בורסת תל אביב מסכמת את אחת השנים הטובות בתולדותיה ● אלה היו האנשים, האירועים והעסקאות שעשו את השנה

בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

יציבות בוול סטריט; הזהב מוסיף לשבור שיאים

הבורסות בהונג קונג ובאוסטרליה היו סגורות היום לרגל חופשת ה"בוקסינג דיי" ● אמש לא התקיים מסחר בוול סטריט ובאירופה לרגל חג המולד ● הזהב שובר שיא פעם נוספת ●  אורקל בדרך לרבעון הגרוע ביותר מאז 2001

טופ גאם / צילום: אייל פישר

ברווח של פי 4 על השקעתה: קרן AP יוצאת מטופ גאם

קרן AP רכשה את מניות טופ גאם בשנת 2020 וכעת מכרה את החזקותיה תמורת 145 מיליון שקל - דיסקאונט של 16% על מחיר המניה, אך לדברי החברה, המכירה נסגרה לפני מספר ימים, ובינתיים המניה טיפסה ● הרוכש העיקרי: בית ההשקעות אלטשולר שחם שרכש 7% ממניות טופ גאם ב-100 מיליון שקל

רחוב בפריז / צילום: Shutterstock

שיקום יערות, ריטריט לגיל המעבר או אמנות בחשכה: החופשות שלא חשבתם עליהן

אל מול הנופשים האינסטגרמיים, שכוללים ריזורטים מפנקים, אוכל מהוקצע ונופים מרהיבים, התפתחה לה תיירות שאולי מצטלמת פחות טוב, אבל מחברת אותנו יותר לעצמנו ● מחופשה שכולה ברכבת, דרך טיול שמעודד אתכם להספיק כמה שפחות ועד היעדים שבהם תצטרכו להחזיר ערך למקומיים ● שמונה הצעות

ג'ונתן רוס, מייסד ומנכ''ל גרוק / צילום: ap, Jeff Chiu

הטאלנט ששווה 20 מיליארד דולר: האיש שסימן את עצמו כאלטרנטיבה מצטרף לאנבידיה

הוא הזהיר מהתלות בה, ביקר את הארכיטקטורה שלה ובנה חלופה טכנולוגית מצליחה משלו - ועכשיו מייסד גרוק ג'ונתן רוס עובר לצד של ג'נסן הואנג ● כך אנבידיה שמה יד על הטאלנט ועל הטכנולוגיה של סטארט־אפ השבבים במהלך עוקף רגולציה, שיחזק את מעמדה בשוק האינפרנס

מתחם הבורסה ברמת גן / צילום: תמר מצפי

העלאות הארנונה ב־2026: לאילו רשויות אושרה העלאה, והיכן נדחו הבקשות

תעריף הארנונה יעלה ב־2026 בכ־1.6% - אך לרשויות רבות אושרה העלאה גבוהה הרבה יותר, לעומת אחרות שבקשותיהן נדחו ● במתחם הדולפינריום בת"א התעריף יעלה ביותר מ־100%, ומנגד, באזור הבורסה ברמת גן לא אושר שינוי ● גלובס בדק את המצב בכמה ערים גדולות

מלונות ים המלח / צילום: Shutterstock

ובמקום האחרון, שוב, ישראל: כך הידרדרנו במדד מותגי המדינות

ישראל התברגה במקום ה-50 והאחרון במדד מותגי המדינות NBI של מומחה המיתוג סיימון אנהולט, המתפרסם בעשרים השנים האחרונות; מי מנסה לשפר את המצב? ● קרן "בשביל האמנות" לתמיכה ולקידום האמנות בפריפריה ערכה אירוע לקראת 2026, וסופר אלונית משיקים את התבלין של ראמזי ● אירועים ומינויים

הרב עמיאל הירש / צילום: Shahar Azran

אחד הרבנים המשפיעים בניו יורק: "שנאת היהודים בארה"ב התפוצצה, השינוי דרמטי ומובהק"

הרב עמיאל הירש הוא מהדמויות המשפיעות ביהדות ארה"ב, וגם אחת השנויות במחלוקת ● הוא הרב הבכיר בקהילה רפורמית ניו יורקית, ומעז לערער על הקונצנזוס של המחנה שממנו צמח ● הוא לא מהסס לפגוש גורמים אנטי-ציוניים, מצעירים שפונים אליו ועד ראש העיר ממדאני, למרות הסערה שזה יצר: "האתגר גובר מבחינת מספרים ומבחינת העוינות"

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

טסלה מול BYD: הסיפור ההפוך של יצרניות הרכב החשמלי הגדולות בעולם

מניית טסלה קפצה ב־6 החודשים האחרונים במעל 40% ושברה את שיא כל הזמנים ● לעומתה, BYD מציגה מגמה הפוכה עם ירידה דו־ספרתית באותה התקופה ● מה עומד מאחורי הפערים, ואיך מושפע מכך תיק ההשקעות שלכם?

הזכייה השנייה בגודלה אי־פעם בארה״ב / צילום: Reuters

אחד מהסכומים הגדולים בהיסטוריה: זוכה ב-1.8 מיליארד דולר בהגרלת הלוטו בארה"ב

אמריקאי אחד בר־מזל זכה בסכום יוצא דופן של כ־1.8 מיליארד דולר בהגרלת הפאוורבול של ערב חג המולד - מדובר בג'קפוט השני בגודלו אי־פעם בלוטו האמריקאי ובזכייה השנייה בלבד במדינת ארקנסו • לפי איגוד הפאוורבול, הסיכויים לזכייה בפרס עמדו על אחד ל־292.2 מיליון

למה בישראל אי אפשר באמת לבטל עסקה לרכישת דירה / אילוסטרציה: תמר מצפי

זה לא באג אלא פיצ'ר: לקוני הדירות אין באמת חלון יציאה

מי שקנה במבצעי ה-95/5 ומרגיש שיש לו אופציה לצאת, ומי שמתחרט ומגלה שהדלת נעולה - בישראל אין "נון־ריקורס" ואין חרטות ● למה המודל הישראלי לא מונע משברים, אלא פשוט מעדיף שהם יתגלגלו לסלון שלכם ויישארו שם

המשרוקית מסבירה. דירוג האקונומיסט / צילום: Shutterstock

כלכלת ישראל במקום השלישי בעולם? חכו שתראו מי בטופ 5

ישראל הוצבה במקום השלישי והמכובד של דירוג ה"אקונומיסט". ההישג הזה נחגג כאן ע"י רבים, אבל עד כמה באמת נכון להתבשם ממנו? ● המשרוקית של גלובס

דונלד טראמפ על רקע גרינלנד. הודיע על מינוי אחראי לסיפוח האי / צילומים: רויטרס, שאטרסטוק

"הם מנגבים איתנו את הרגליים": המדינה הסקנדינבית שכועסת על ארה"ב

החזית של ארה"ב מול דנמרק: הממשל האמריקאי מינה שליח מיוחד לסיפוח גרינלנד והשעה פרויקטים של ענקית האנרגיה אורסטד ● במקביל, הוטלו איומי מכסים על יצרנית התרופות נובו נורדיסק ● בקופנהגן הגיבו בזעם וזימנו את השגריר לשיחת נזיפה: "ארה"ב הפכה לאיום אפשרי"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

סמוטריץ' באיום חדש על הבנקים: אם תבטלו הטבות לצרכנים, המס יוכפל

שר האוצר הודיע השבוע כי יטיל על הבנקים מס רווחי יתר של 15% ● כעת הוא מאיים: אם הטבות לצרכנים יבוטלו בעקבות המס החדש, אכפיל את המס ל-30% ● המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי יוצא נגד המהלך: "הטלת מס על הבנקים כפי שמוצע תפעל נגד התחרות"