גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהם ההבדלים בין סוכן ביטוח לחברת ביטוח ישירה?

את הפרסומות המשעשעות של חברות הביטוח הישירות קשה לפספס, אבל כשמסתכלים מעבר למסך, היישר לתוך הלבן בעיניים של הפוליסה - רצוי לבדוק מה השוני בהתנהלות מול סוכן ומול החברות הישירות?

מהם ההבדלים בין סוכן ביטוח לחברת ביטוח ישירה?/ צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מהם ההבדלים בין סוכן ביטוח לחברת ביטוח ישירה?/ צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף ביטוח 9.000.000

כניסתן של החברות הישירות לענף הביטוח הישראלי לפני מעל לשני עשורים גרמה לטלטלה בתחום. החברות הללו אפשרו לראשונה ללקוחות להתנהל ישירות מולן במקום דרך סוכני הביטוח. על ידי כך הן חסכו את עלות התיווך של הסוכנים, והנהיגו לראשונה את שיטת התמחור הדיפרנציאלית - שמשקללת, למשל בביטוח רכב, את נתוני הרכב והנהג לכדי הצעת מחיר וכך אפשרו התייחסות ותמחור פרטני לכל נהג.

מהלך זה הוביל לירידה במחירי הפרמיות, ובעקבות זאת נגסו החברות הישירות נתח משמעותי מהשוק. אחוז המבוטחים בחברות אלה מתוך כלל לקוחות הביטוח בארץ עולה משנה לשנה. על הירידה בפועל במחירי הפוליסות מעידים גם נתוני משרד האוצר: בין השנים 2013 עד 2016 נרשמה צניחה מצטברת של 10.4% בפרמיית החובה הממוצעת המשולמת עבור ביטוח רכב , כך לפי דוח שפרסם משרד האוצר ביולי 2017. להתרחבות מגוון הביטוחים הנעשים ישירות מול חברות הביטוח יש חלק משמעותי בירידת מחיר דמי הביטוח.

כל ישראלי נחשף לפרסומות המשעשעות של החברות הישירות, אך לא רבים מודעים לתהודה שהן יצרו בקרב סוכני הביטוח שניסו, ללא הצלחה, למנוע את שידורן. אך מעבר להומור המשתקף מן הפרסומות מתחוללת תחרות גדולה על ליבו של הצרכן בשתי אסכולות שונות באופן מהותי - באילו פרמטרים מתבטאים ההבדלים העמוקים בין ההתנהלות מול סוכן לבין ההתנהלות ישירות מול חברת הביטוח?

סקר שוק: בשלב הראשוני ההבדל העיקרי בא לידי ביטוי בזמן, בנוחות ובטכנולוגיה

בשלב הבדיקות לקראת רכישת ביטוח יש יתרון משמעותי לנוחות שמספק התהליך הדיגיטלי בחברות הישירות, בפרט כשמדובר בביטוחים אלמנטריים כמו רכב, דירה ונסיעות לחו"ל. בביטוחים אלה החברות הישירות מאפשרות קבלת הצעה מקוונת (או טלפונית אם הלקוח מעדיף זאת), אותה פנייה דיגיטלית מתאפשרת בכל זמן ומכל מקום, אף שההצעה לא תמיד מתקבלת באופן מיידי. החברות הישירות מעמידות מידע רב אודות הפוליסות שלהן באתרי האינטרנט לנוחות המבוטחים והמבוטחים הפוטנציאליים, כך שסקר השוק מסתכם בפנייה מקוונת שנענית בהצעת מחיר כתובה. כדי לקבל הצעת מחיר מסוכני ביטוח לעומת זאת, בדרך כלל יש לנהל שיחה טלפונית במהלך שעות העבודה ולהסביר בעל פה את הצורך הביטוחי. לחלק מהסוכנים יש אתרי אינטרנט אך פעמים רבות הם לא מפורטים, אלא מספקים מידע כללי בלבד.

כשמדובר בביטוחי חיים, התהליך מורכב יותר ודורש התאמה מדויקת של הפוליסה לצורכי הלקוח ולרוב כרוך גם במילוי שאלון בריאותי לצורך קבלת ההצעה. לכן התהליך נעשה טלפונית גם מול החברות הישירות וגם מול סוכני הביטוח. כשמדובר בסוכן ביטוח שלא מכיר את הלקוח, ייתכן שהוא אף ייזום פגישה כדי לברר לעומק את הצרכים הייחודיים של המבוטח.

רוב הלקוחות כיום רוצים את הטוב ביותר במקסימום נוחות ומינימום זמן או התעסקות. כלומר הם מעוניינים לקבל הצעות מחיר מהירות וממוקדות, מבלי להתרוצץ בפגישות, לפקסס מסמכים ולבזבז זמן על שיחות טלפון ארוכות. אבל כאמור, מדובר בהעדפה אישית.

פן אחר של אותה התנהלות נוגע לתיעוד ושקיפות - לא פעם בהתנהלות מול סוכן הצעת המחיר ניתנת בעל-פה, בפגישה או בטלפון, או נכתבת על ידי הסוכן. בחלק מהמקרים ההצעה הכתובה מגיעה מחברת הביטוח, בתיווכו של הסוכן. לעיתים, במיוחד כשמדובר בהצעה מורכבת, ייתכנו אי-התאמות בחלק מהפרטים הקטנים שצוינו בשיחה עם הסוכן כתוצאה מאפקט "הטלפון השבור". מומלץ לעבור על ההצעה ביסודיות ולהשוות אותה להערות שרשמתם בעצמכם, אי-התאמה בפרטי הפוליסה עלולה ליצור תסכולים ואי נעימויות בהמשך.

במהלך התקשורת עם החברות הישירות, לעומת זאת, התכתובת נשמרת כך שניתן להדפיס או לשמור אותה דיגיטלית וכל השיחות מוקלטות. התקשורת הישירה, ללא גורם מתווך, מצמצמת את הסיכויים לאי הבנות ולהשמטת פרטים חשובים שצוינו בשיחה - כל פרטי ההצעה רשומים, מפורטים ומתועדים. כל זאת במטרה להקפיד על שקיפות מלאה ולהימנע מקצוות פתוחים.

השוואת מחירים/ צילום: / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

השוואת מחירים: הפער הוא אחד האלמנטים המשמעותיים בהבדל בין סוכני ביטוח לחברה ישירה

סוכני הביטוח עובדים תמורת עמלות בתיקי ביטוח אלמנטריים או תמורת נתח מדמי הניהול בביטוחי חיים. למרות הירידה הניכרת בשיעור המבוטחים דרך סוכנים, מתברר כי סך העמלות שמשלמות חברות הביטוח לסוכנים ולסוכנויות רק הולך וגדל עם השנים. במסמך שפרסם משרד האוצר בספטמבר 2016 עולה כי בשנת 2013 שולמו עמלות בגובה של כ-6.8 מיליארד שקל מכספי המבוטחים לסוכני הביטוח; ב-2014 שולמו כבר כ-7.3 מיליארד שקל בעמלות לאותם הסוכנים ובשנת 2015 שילם ציבור המבוטחים לא פחות מ-7.8 מיליארד שקל בעמלות לסוכני הביטוח, עלייה של כמיליארד שקל בשנתיים בלבד.

החישוב המהיר לשאלה - מה יחס העמלות מתוך דמי הביטוח ששילם הציבור - הוא פשוט: העמלות ששולמו ב-2015 מהוות 14.82% מהפרמיות ששולמו, כלומר כ-15% מכספי הפקדות המבוטחים שולמו בחזרה לסוכנים. בחלק מחברות הביטוח אחוז העמלות המופרשות לסוכנים מתקרב גם ל-20% מהפרמיות ששולמו.

בשנים האחרונות עולה המודעות הציבורית לפערים הניכרים בגובה העמלות ודמי הניהול ובשקיפות ההצעות, מסיבה זו מעבר לחברות ביטוח ישירות הופך נפוץ יותר ויותר. חברות אלו מסוגלות להציע מחירים אטרקטיביים יותר, ואכן עושות זאת - הורדת המחיר מתאפשרת בזכות הוויתור על עמלות הסוכנים וצמצום דמי הניהול, אך גם בזכות ההתנהלות הדיגיטלית, שמייעלת את התהליך ומצמצמת את עלויות התפעול.

תהליך הרכישה: טלפונים ופגישות פרונטליות בשעות העבודה של הסוכן, או מנגד בכל זמן מכל מקום

לרוב, רכישה מסוכן של פוליסה פשוטה יחסית (אלמנטרית) כמו רכב או דירה, נעשית בשיחה טלפונית עימו או או עם עובדיו בשעות העבודה הסטנדרטיות שלהם. כשמדובר בביטוחים כמו פנסיה וחיים, הרכישה אף כרוכה בהתעסקות רבה יותר הכוללת ניירת, שיחות טלפון ופעמים רבות גם פגישות. בחברות הישירות, לעומת זאת, אפשר לרכוש באופן דיגיטלי מלא חלק מהפוליסות, כמו רכב ונסיעות לחו"ל. גם בשאר תחומי הביטוח התהליך, לפחות בחלקו, נעשה בצורה מקוונת, כך הלקוח יכול לפנות בשאלות אודותיו תוך כדי יומו ובלי שנאלץ לפנות חלון זמן ייעודי להמתנה ולשיחה עם נציג או לקביעת פגישה. בנוסף, כל התהליך מתועד ונשמר בצורה נוחה ונגישה למבוטח.

שירות לקוחות: העולם המקוון מעלה את רף ציפיות הלקוח לזמינות, "שעות הפעילות" הן מושג ארכאי

הלקוחות בעידן הנוכחי מצפים למענה מיידי ויעיל. הפנייה לחברות הישירות נעשית דרך הערוצים הדיגיטליים השונים בכל שעות היממה - אפשר לנהל את הפוליסה אונליין, להתעדכן ולעקוב אחרי פרטי הפוליסה דרך האתר, וגם להסתייע במוקד הטלפוני. לקוחות של סוכנות ביטוח הנזקקים לשירות כלשהו, בין אם זה עדכון הפוליסה, קבלת מידע, הסבר על חיוב לא ברור או מענה לפתרון בעיות - נאלצים להסתפק בשעות הפעילות הסטנדרטיות.

ובכל זאת, ישנם מבוטחים המעדיפים להיעזר בסוכני הביטוח כדי לקבל "יחס אישי", בנקודה זו חשוב להבין שלרוב, בעת פנייה אליו, הסוכן ייצור קשר עם חברת הביטוח, ימתין לתגובתה, יעדכן את הלקוח, אולי ישוב לחברה וחוזר חלילה. בימים בהם צרכני העולם הדיגיטלי מצפים לערוץ תקשורת ישיר מול הספקים שלהם, רובם ימצאו תהליך זה מסורבל וגוזל זמן.

מקרה ביטוח: זמינות מיידית עשויה לעשות את ההבדל בתביעה שלכם

ברגע האמת, במקרה של הפעלת הביטוח, לקוחות של סוכן בונים, כאמור, על היחס האישי שלו וחוששים "ללכת לאיבוד" מול חברת ביטוח ישירה גדולה.

אולם החברות הישירות מאפשרות פתיחה מיידית מקוונת של תיק, בכל שעה ומכל מקום. חלק מהן גם מפעילות מוקד חירום שפועל 24/7. המערכת הממוחשבת מאפשרת מעקב אונליין אחרי התקדמות הטיפול, כך שהמבוטח יכול לוודא שכל המסמכים הוגשו ושלא חסר דבר להשלמת הטיפול.

בשורה התחתונה, חברות הביטוח הישירות הכניסו את שוק הביטוח לתחרות בריאה, מצב שתמיד מועיל ללקוח, ושינו את פני ענף הביטוח הישראלי במובנים רבים - הן הורידו את רף המחירים בזכות צמצום עלויות התפעול ו-ויתור על עמלת הסוכנים. בנוסף הן עשו מה שנחשב כמעט מהפך, ברמת השירות וחוויית הלקוח, והתאימו את ממשקי העבודה מול מבוטחיהן לעידן הדיגיטלי. ישנם הבדלים רבים ועמוקים בין התנהלות מול סוכן ביטוח להתנהלות מול חברה ישירה. כדאי לכל לקוח לבחון את ההעדפות האישיות שלו ואת המחיר והזמן שהוא מוכן להשקיע ולבחור בהתאם את דרך ההתנהלות המתאימה לו ביותר.

עוד כתבות

11 מיליון כדורי קפטגון שהוברחו מלבנון ונתפסו בחודש שעבר בסוריה / צילום: Reuters, Abobaker Alsaka / Anadolu

לבנון סוגרת את ברז הקפטגון, וחיזבאללה מאבד מקור הכנסה מרכזי

המאבק המחודש של כוחות הביטחון הלבנוניים נגד קפטגון, הסם הפופולרי בעולם הערבי, מצמצם את אחד ממקורות ההכנסות המשמעותיים של ארגון הטרור הפגוע ● במדינות המפרץ מביעים שביעות רצון מהמגמה ● ואיך אמריקה הלטינית נכנסת לתמונה?

ג'ון בולטון חושף: "ההחלטה של האו"ם שאחראית לשנאת ישראל"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: באיראן מתכוננים לסבב לחימה נוסף נגד ישראל, פירוק חיזבאללה עובר דרך הפסקת המימון של טהרן, הפוליטקאי האירי שהסתבך בגלל ביקור בישראל, והמאמר של היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן לשעבר לגבי ההחלטה האנטישמית של האו"ם לפני 50 שנה ● כותרות העיתונים בעולם 

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

טאואר וקמטק עקפו את תחזיות השוק, ניו מד איכזבה

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● ירידה בהכנסות מגז הובילה את הדוח המאכזב של ניו מד אנרג'י, המניה נפלה ● גם קמטק צנחה, לאחר שפרסמה דוחות טובים מן הצפוי, אך התחזית שסיפקה עמדה בקנה אחד עם צפי האנליסטים ● טאואר רשמה מכירות בהיקף של 395.7 מיליון דולר, גבוהות מעט מהתחזיות, וזינקה בשיעור דו־ספרתי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

לראשנה מזה שנה: עלייה בנתוני הגירעון באוקטובר

הגירעון עלה ל-4.9% ומשקף בור תקציבי של 102.5 מיליארד שקל ● הוצאות המדינה עמדו על 58.7 מיליארד שקל באוקטובר, החודש השני הכי גבוה מתחילת השנה

סרקוזי במהלך המשפט שלו בינואר האחרון / צילום: ap, Aurelien Morissard

אחרי שלושה שבועות בכלא: סרקוזי ישוחרר עד לתום הערעור בפרשת השוחד מלוב

נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי צפוי להשתחרר היום מהכלא בפריז, ויהיה בפיקוח כל עוד הערעור שלו נידון בערכאות השונות ● כזכור, בית המשפט גזר עליו חמש שנות מאסר באשמה שניסה לגייס כספים מהרודן הלובי מועמר קאדפי ● סרקוזי טוען לחפותו ואמר כי מתנהל נגדו "ציד מכשפות"

עופר שחם, מנכ''ל מג'סטיק לאבס / צילום: טל גבעוני

הישראלי שמגייס 100 מיליון דולר כדי להתחרות בשבבים של אנבידיה

עפר שחם עבד לאורך השנים בתפקיד בכירים בגוגל ובמטא, אך כיום הוא מודיע על גיוס כולל של 100 מיליון דולר לחברת מג'סטיק לאבס אותה הקים יחד עם שותפיו ● החברה מספקת פתרונות לחוסר היעילות של רכיבי הזיכרון של אנבידיה, ומייסדיה בטוחים שהיא תגדיל את הנגישות לזיכרון עד פי אלף ותשפר את ביצועי המחשוב ביותר מפי 50 ● ומה הוא חושב על בועת ה-AI?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

באוצר מבטיחים הקלה במס הכנסה. התנאי: החזרת הגזרה שנעלמה לפני 25 שנה

באוצר חשפו את טיוטת חוק ההסדרים לתקציב הבא, ובו רפורמות מקיפות בתחומי המס, הנדל"ן ועוד ● אחת ההצעות הבולטות: הגדלת הנטו במאות שקלים לחודש, לבעלי שכר של מעל 16 אלף שקל ● אלא שההקלה מותנית בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות - צעד שנוי במחלוקת שמטרתו לממן את אובדן ההכנסות מהמהלך

מימין: עמיר אהרון, עזרא כהן ואביב וולף / צילום: דניאל לילה

שוק תחליפי החלב קורץ לכל השחקניות בשוק. המצטרפת החדשה: מחלבות גד

מחלבות גד, המחלבה הרביעית בגודלה בישראל שהונפקה לאחרונה בבורסה, מקימה יחד עם remilk חברה משותפת למוצרי "החלב החדש", שיגיעו לרשתות השיווק החל מינואר ● הטכנולוגיה פותחה בהשקעה של כ-150 מיליון דולר, והמתחרות הגדולות הן תנובה ושטראוס

מצלמות לרחפנים של נקסט ויז'ן / צילום: יח''צ

אחרי הכניסה למדד ת"א 35: נקסט ויז'ן מדווחת על זינוק של 56% ברווח

החברה הביטחונית המשיכה להציג צמיחה משמעותית בהכנסות שעלו ב-62% ברבעון השלישי ● אחרי קיטון קל ברבעון הקודם, צבר ההזמנות של נקסט ויז'ן חזר לעלות ועמד על כ-124 מיליון דולר

משרדי BBC / צילום: Reuters, SOPA Images

בשל טענות על הטיה מגמתית חמורה: מנכ"ל ה-BBC וראשת מחלקת החדשות התפטרו מתפקידם

השניים התפטרו הערב בעקבות ביקורת חמורה שהופנתה כלפי ה-BBC על הטיה מכוונת של נאומו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ● המנכ"ל הפורש ציין במכתב הפרידה שלו: "כמו כל הארגונים הציבוריים, ה-BBC אינו מושלם"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; טאואר זינקה בכ-13%, קמטק צנחה

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1%, לשיא ה-45 שלו מתחילת השנה ● עונת הדוחות נכנסת להילוך גבוה - קמטק, טאואר ונקסט ויז'ן פרסמו דוחות מעורבים ● התקדמות משמעותית לקראת סיום השבתת הממשל בארה"ב, החוזים בוול סטריט מזנקים ● וורן באפט צפוי לפרסם היום את מכתב הפרידה שלו ● מניות הקוונטים זינקו בכ-2,000%, עכשיו שואלים שאלות קשות

בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock

המאבק על מימון תביעות ייצוגיות באמצעות קרנות השקעה פרטיות מגיע לעליון

בתביעה ייצוגית שהוגשה ב־2020 נגד יצרנית קוטל עשבים, נטען כי החומר מגדיל את הסיכוי לחלות בסרטן ● המחוזי סילק את התביעה על הסף מכיוון שהתובע קיבל מימון מחברה עסקית ● כעת, העליון יכריע האם מותר לממן תביעות ייצוגיות דרך חברות כאלה

גיוס הון לחברות הייטק / צילום: Shutterstock, Pushish Images

פיטנגו, גלילות, סייברסטארטס ו-JVP : מה גרם לקרנות הישראליות להכריז בבת אחת על גיוס של מעל למיליארד דולר

דוח מלפני חודשיים הצביע על מגמת ירידה דרמטית בגיוסי קרנות ההון סיכון הישראליות, אך חודש לאחר סיום המלחמה התפרסמו גיוסים של שמונה קרנות בסך של 1.37 מיליארד דולר ● האם סיום המלחמה הוביל לפריחה בתחום או שהגיוסים התרחשו כבר במהלכה?

יוני אסיא, מייסד ומנכ''ל איטורו / צילום: יח''צ eToro

לאחר שאיבדה שליש מהשווי בהנפקה: דוחות חיוביים לאיטורו

פלטפורמת המסחר בניירות ערך וקריפטו רשמה הכנסות של 215 מיליון דולר מעמלות מסחר ועקפה את תחזיות הרווח ● מחיר היעד הממוצע של אנליסטים למניה משקף פרמיה של כמעט 77% על מחירה בנאסד"ק

פרסומי חברות עם הטבות מימון / צילום: דרור מרמור, בר לביא

"ניסיונות נואשים": המבצעים החדשים לרכישת דירות שמציעים יזמי הנדל"ן

בנק ישראל הגביל משמעותית את מבצעי ה־20־80, ובענף הנדל"ן מצאו פתרונות מימון חדשים עבור הרוכשים ● על הפרק: הבטחת תשואה, הלוואה של מיליון שקל ללא ריבית והצמדה, מימון משכנתא ועוד ● מה עומד מאחורי המהלכים הללו, והאם הם יעוררו את השוק?

מייקל סיילור ופיטר ת'יל / צילום: AP

ירידות של עד 30% בחודש אחד: האוויר יוצא מטרנד הקריפטו החם של השנה

הטרנד שלהט בשוק המטבעות הדיגיטליים, בהובלת משקיעים בפרופיל גבוה כמו מייקל סיילור ופיטר ת'יל, מחשב מסלול מחדש ● הנפילות במטבעות הקריפטו השונים מאז הכרזת המכס על סין באוקטובר, גוררות איתן את חברות האוצר ● יש גם מי שכבר מהמר נגדן

מחבלים שנכנסו לישראל דרך גדר ההפרדה הפרוצה / צילום: ap, Hassan Eslaiah

בצה"ל מודים: כך פוספסו השעות הקריטיות בליל 7 באוקטובר

מסקנות הצוות שבדק את התחקירים - ועמדת הרמטכ"ל: "נדרשת חקירה מערכתית" ● משפחות שכולות מחו, לפיד לליכוד: אם זה היה קורה בתקופתי - הייתם שורפים אותי ● שני מחבלים עברו את הקו הצהוב, התקרבו לכוחות צה"ל - וחוסלו מהאוויר ● דובר חמאס, חאזם קאסם: "הלוחמים ברפיח לא ייכנעו" ● הערכה: העימות הבא בין ישראל לאיראן - "בלתי נמנע" ● ידיעת הזהב שהתקבלה בישראל והלחץ הטורקי שהופעל על חמאס ● עדכונים שוטפים

מושגים לאזרחות מיודעת. דירוג אשראי / צילום: Shutterstock

תחזית הדירוג של ישראל השתפרה. זאת המשמעות

סוכנות הדירוג S&P העלתה את תחזית הדירוג של ישראל מ"שלילית" ל"יציבה" ● מה עומד מאחורי תחזית הדירוג? ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

הסיבות לכך שרשתות המזון מוכרות סמארטפונים / איור: גיל ג'יבלי

ביצים, חלב ואייפון: הסיבות לכך שרשתות המזון מוכרות סמארטפונים

ענף הסמארטפונים התחרותי ורווי השחקנים התרחב עוד יותר בשבוע שעבר, כשאושר עד וויקטורי החלו למכור אייפון 17 ● הכמויות אומנם קטנות והמחירים לא רווחיים, אבל עם פרסום חינמי, מיתוג מחדש כלואו קוסט והגדלת המכירות הכלליות - מדובר בשיעור שיווקי לשוק כולו

הדמיה של פרויקט South Gate בהרצליה פיתוח של חברת פרשקובסקי / צילום: הדמיה 3D

יבואנית פורשה ובנטלי רכשה מפרשקובסקי שטח מסחרי בהרצליה פיתוח ב-69 מיליון שקל

חברת פרשקובסקי מדווחת כי מכרה שטח של 2,300 מ"ר בפרויקט South gate בהרצליה פיתוח ליבואנית הרשמית של פורשה ובנטלי בישראל, קבוצת אורכיד ספורטס קארס ● אורכיד מתעתדת לפתוח במקום סוכנות של מכוניות היוקרה שלה