מחיר למשתכן בהרצליה: נדחתה העתירה נגד הליך התכנון

בית המשפט המחוזי דחה את טענות העותרים, עשרות זוכים בפרויקט גליל ים, שטענו כי הליך התכנון של החברה הזוכה במכרז, אפריקה ישראל מגורים, מפלה את הזוכים לעומת הרוכשים בשוק החופשי

פרוייקט גליל ים / אתר החברה
פרוייקט גליל ים / אתר החברה

מכה לזוכי מחיר למשתכן בהרצליה בפרויקט גליל ים: בית המשפט דחה את הטענות ואף חייב אותם בהוצאות.

היום (א') התקיים דיון בעתירה המינהלית שהגישו עשרות זוכים בפרויקט מחיר למשתכן בהרצליה נגד החברה שזכתה במכרז, אפריקה ישראל מגורים, ונגד המדינה והוועדה המקומית בהרצליה.

הזוכים טענו כי הליך התכנון של החברה מפלה את הזוכים לעומת רוכשים בשוק החופשי בכל הקשור לתכנון הדירות בפרויקט. עוד נטען כי החברה חרגה מתקנון תוכנית מחיר למשתכן בכך שבחרה מראש אילו דירות יהיו מיועדות לזכאי התוכנית הממשלתית ואילו דירות ישווקו במחיר מלא לציבור הרחב.

השופט שאול שוחט מבית המשפט המחוזי בתל-אביב קבע בתום הדיון כי העתירה נדחית, ואף קבע כי העותרים ישלמו הוצאות לחברת אפריקה ישראל מגורים בסך של 20 אלף שקל, ולמשרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל ישלמו העותרים הוצאות בגובה עשרת אלפים שקל.

בעקבות דחיית העתירה, הצו הארעי שהוביל לדחייה באפשרות בחירת הדירות הפרויקט על-ידי הזוכים ולעיכוב במתן היתר בנייה לפרויקט, בוטל. נציין כי לקראת סוף הדיון הפציר השופט בעותרים לסגת מהטענות ולבטל את העתירה, והם הסכימו לכך.

לגבי טענת העותרים שהתמקדה בהליך בחירת הדירות ובכך שהחברה הייתה צריכה לתכנן את כל הדירות באופן זהה ולאפשר לזוכים לבחור ראשונים, אמר השופט שוחט לעותרים בדיון כי "התכלית שעומדת מאחורי הרעיון של מחיר למשתכן, לרבות עניין ההיתכנות הכלכלית שלו, לא יכולה להכיל מצב שבו אתם תבחרו את הדירות ובתוכם גם תבחרו מהדירות ששייכות לקבלן".

לקראת סוף הדיון פנה השופט שוחט לצדדים ואמר: "אני לא חושב שיש סיכוי לעתירה, הקשיים הוצפו בפני אדוני, האזנתי בקשב רב לטענות. הקשיים בנוגע לנושא ההקלה - אין צורך לחזור עליהם. ההיעתרות לבקשתכם בעניין הזה תביא למעגל שוטה, זה דבר שלא יתניע את הפרויקט במשך תקופה של שנים, ונתתי את הדוגמה הפשוטה שנניח שאקבל את העתירה, תגישו התנגדות, ונניח שתתקבל ההתנגדות, ומישהו לא ירצה לרכוש את הדירה, ואז יבוא מישהו אחר שנמצא בתור ויבקש שישמעו אותו ושוב יגיש התנגדות. יש כאן משהו מובנה, משהו שצריך ללכת מהר, עם הפנים לציבור.... לגבי עניין האחוזים - הדברים ברורים, אומד הדעת של הקבלן, הם חתמו על החוזה, וזה ברור שזה 20 ו-80, עשינו תמהיל נכון, תקצוב נכון, היתכנות כלכלית נכונה, ובסופו של דבר אישרנו את זה. אתם הלכתם כדי לקבל דירות לפי מפרט מסוים, בגדלים שבחרתם - וזה מה שאתם מקבלים".

כאמור, בסופו של דבר, לאחר התייעצות, החליטו העותרים לחזור בהם מהעתירה. בא-כוח העותרים, עו"ד יהודה גזיאל, ביקש מבית המשפט שלא לחייב את העותרים בהוצאות: "אני חושב שהעוול שגרמו הרשויות לעותרים - שברובם חשים שהם הולכים למצב בו דירות באיכות נמוכה, כאשר הטובות נמכרו על-ידי היזם - זה העונש שלהם, והעובדה שהם הסכימו להצעת בית המשפט - די בזה כדי לא לפסוק הוצאות". עם זאת, כאמור, בית המשפט החליט כן לחייב את העותרים בהוצאות.

מחברת אפריקה ישראל מגורים נמסר לאחר הדיון והחלטת בית המשפט כי "בית המשפט המחוזי נענה היום לבקשת המדינה, עיריית הרצליה ואפריקה ישראל מגורים, דחה את העתירה שהוגשה על-ידי קומץ מזוכי דיור למשתכן בפרויקט סביוני גליל ים ופסק הוצאות בית משפט לחובתם. במהלך הדיון נתבקש בא-כוח העותרים על-ידי כבוד השופט שוחט להשיב לטענות שהועלו על-ידי המשיבות בהיבט העובדתי והמשפטי, לגופן; ולאחר שתשובותיו לא הניחו את דעתו של בית המשפט, המליץ לעותרים למשוך את עתירתם. דחיית העתירה מאפשרת את המשך שיווק הפרויקט כמתוכנן. אפריקה ישראל מגורים מברכת על החלטת בית המשפט ועל שמתאפשרת יציאתו של פרויקט הדגל סביוני גליל ים, שייסב הנאה מרובה לכלל הדיירים והעיר".

את החברה ייצגו עורכות הדין יעל מושקוביץ וטלי סלטון-ישועה ממשרד וקסלר-ברגמן.