המבקר נכנס לשירותים הציבוריים: "ראוי שיתוחזקו ברמה נאותה"

המסקנות של מבקר המדינה לא נעימות ומשאירות לעיריות הרבה מקום לשיפור - הן במספר תאי השירותים, הן בפיזור הגיאוגרפי שלהם, הן בנגישות לאנשים עם מוגבלות וכמובן בניקיון ובתחזוקה

שירותים ציבוריים / צילום: מתוך דוח מבקר המדינה
שירותים ציבוריים / צילום: מתוך דוח מבקר המדינה

בשבוע שעבר פורסם דוח מבקר המדינה על מצב הרשויות המקומיות, ומה שצד את עינינו לא היו דווקא דיווחים על מינהל לא תקין או בזבוז כספי ציבור (שכבר לא ממש מפתיעים הרבה אנשים). המבקר בחר הפעם להפנות את תשומת-לבו - ואת משאבי המשרד שלו - לבדיקת התחזוקה של שירותים ציבוריים בכמה ערים בארץ, שהן בהגדרה ערים שמושכות תיירים - תל-אביב, עכו, נצרת וטבריה.

לפי הדוח, "בסיורים נבדקו המתקנים לפי מדדים שונים, כגון שלטים חיצוניים המכוונים למבנה השירותים והמידע שנמסר בהם; התאמות וסידורים שנעשו במבנה השירותים עבור אוכלוסיות ייחודיות (בני אדם מוגבלים בניידות, ילדים); האביזרים העומדים לטובת המשתמש (כגון מתקן לתליית תיקים ומעילים, סבון לשטיפת ידיים, נייר טואלט, אמצעים לייבוש ידיים); רמת התחזוקה והניקיון".

כצפוי, המסקנות לא נעימות ומשאירות לעיריות הרבה מקום לשיפור - הן במספר תאי השירותים, הן בפיזור הגיאוגרפי שלהם, הן בנגישות לאנשים עם מוגבלות וכמובן בניקיון ובתחזוקה.

שירותים ציבוריים / צילום: מתוך דוח מבקר המדינה
 שירותים ציבוריים / צילום: מתוך דוח מבקר המדינה

בתל-אביב, שבה המצב הוא הטוב ביותר, פרוסים למעלה מ-1,000 תאי שירותים ציבוריים ביותר מ-100 מתקנים, אולם הבדיקה העלתה כי "ברוב המתחמים חסרים שלטים המכוונים את המעוניינים אליהם. אבל גם בעיר המובילה מהבחינה הזו, בחלק מהמתקנים אין כלל תאי שירותים למוגבלים בניידות, ובמתקנים ספורים נוספים - למוגבלים בניידות אין גישה למבנה השירותים עצמו או שחסרות התאמות עבורם".

בעכו פרוסים 45 תאי שירותים ציבוריים בלבד בשישה מתחמים, אולם לאחד מהם יש צורך לרדת כ-20 מדרגות. בטבריה ובנצרת אפילו בבניין העירייה השירותים אינם נגישים לנכים.

ספסל כל 500 מטר

נוסף לעניין הנגישות, שהעמידה בו קבועה בחוק, נבדקו עניינים הקשורים לתחזוקה, כמו קיומם של משטחי החתלה בתאי השירותים, ווים לתליית תיקים ומעילים, וניקיון כללי.

אגב, על פי הדוח, "מוסדות תכנון בחו"ל ממליצים להתקין שירותים ציבוריים במקומות שבהם ריכוז גדול של הולכי רגל; בתחנות נוסעים: רכבת, נמלי הים והתעופה, תחנות אוטובוסים מרכזיות; באזורי נופש: גנים שכונתיים, פארקים רובעיים ועירוניים; במרכזי מסחר ובשווקים; ליד מתקני ספורט וחופי רחצה; וכן בריכוזי קהל זמניים, כגון תערוכות ופסטיבלים. טווח השירות המומלץ של השירותים הוא 700-500 מ'. ספסלים, ברזיות ומתקני נוחות אחרים מומלץ להתקין לאורך מסלולי הליכה. את הברזיות מומלץ לפזר במרחקים של 700-500 מ'. את הספסלים מומלץ להתקין במקומות מוצלים".

כל מי שמסתובב בערים בארץ יודע שאנחנו רחוקים מאוד מהסטנדרטים הללו. גם אם יש מתקנים - בדרך כלל הציבור אינו יודע היכן הם. המבקר העיר לעיריות עכו, טבריה ונצרת כי ראוי שיפרסמו באתרי האינטרנט שלהן ובשפות נוספות ככל שניתן את המידע המעודכן על מיקומם ופריסתם של השירותים הציבוריים. בעניין השירותים בעיר העתיקה בעכו כתב: "מצב תאי השירותים הציבוריים במקום זה מרתיע מפני השימוש בהם, והם עלולים לסכן את בריאות הציבור".

עוד הזכיר: "מוקדי תיירות, בפרט בעלי חשיבות בין-לאומית, ראוי שיתוחזקו ברמה נאותה לטובת המבקרים ובעלי הדוכנים בשוק".

שירותים ציבוריים / צילום: מתוך דוח מבקר המדינה
 שירותים ציבוריים / צילום: מתוך דוח מבקר המדינה