זליכה תוקף את רשות ההגבלים: להעמיד לדין את בכירי תנובה

זליכה: מחזור המכירות של תנובה ב-2011 היה 7.5 מיליארד שקל, ולכן "עיצום כספי של 25 מיליון שקל אינו גורם הרתעתי מספק, אם בכלל" ■ לדבריו, באירופה הסנקציה על הפרה דומה יכולה להגיע לעיצומים בגובה של 10% מהמחזור

חודש לאחר שהרשות להגבלים עסקיים קנסה את תנובה ב-25 מיליון שקל, פרופ' ירון זליכה ועורך דינו רנן גרשט הגישו התנגדות לצו המוסכם. במסמך שהוגש לרשות טוען זליכה כי יש להעמיד את תנובה ואת "נושאי המשרה בה לדין, ולחלופין להטיל על תנובה ונושאי המשרה בה קנס גבוה יותר באופן משמעותי מזה שהוסכם".

במסמך שהוגש נטען כי מעיון בצו המוסכם עולה כי תנובה הנחתה את רשתות השיווק שופרסל ומגה ב-2008-2011 למכור גבינה לבנה 5% במחיר מוכתב מראש, כך שיהיה זהה למחירי המוצר של המתחרות, ורשתות השיווק פעלו או נאלצו לפעול לפי הנחייתה. לטענתו, רק בעבור מוצר זה מוערך הנזק שנגרם לציבור הצרכנים מגביית מחיר מופרז ב-2007-2013 בכ-362 מיליון שקל. לפי זליכה, במצב הדברים הנוכחי, ולפי העובדה שהצו כולל הרבה מוצרים שונים, מדובר ב"סכום זעום ביותר שאינו ממצה בלשון עדינה את הנזק האמיתי שנגרם בגין התנהלותה של תנובה לציבור הצרכנים".

עוד נטען בהתנגדות כי ב-2011, שנת ההפרה של האירוע השלישי לפי הצו, מחזור המכירות השנתי של תנובה היה 7.51 מיליארד שקל (לפי דוחותיה השנתיים של חברת מבטח שמיר), ולכן "ברור כי הטלת עיצום כספי כולל בסך של 25 מיליון שקל עבור שלושה אירועים בשנים שונות, אינו גורם הרתעתי מספק, אם בכלל". זליכה מציין כי באירופה הסנקציה על גביית מחיר מופרז, שלדבריו דומה לדיני ההגבלים העסקיים, יכולה להגיע לעיצומים בגובה של 10% מהמחזור הכולל של הקונצרן שבו פועל המונופול.

לפני חודש חשפה הרשות להגבלים את פרטי ההסדר עם תנובה, שבמסגרתו הודתה כי ביצעה הסדרים כובלים. על פי הצו, תנובה מודה כי ביצעה הפרות של הכתבת מחיר לצרכן ופנייה לרשת בנוגע למחיר לצרכן של תוצרת מתחרה.

מדובר בקנס הגבוה ביותר שהטילה הרשות אי פעם על מפרה בודדה על עבירות הגבלים עסקיים. התקופה שאליה מיוחסות ההפרות היא 2008-2011, שבה תנובה הייתה בבעלות קרן אייפקס שבשליטת זהבית כהן. בנוסף לקנס שהוטל על החברה, יש שני נושאים משרה לשעבר בתנובה שיישאו גם באחריות אישית וייאלצו לשלם לקופת המדינה כל אחד קנס אישי בגובה של 75 אלף שקל. מדובר במנכ"ל לשעבר, אריק שור, ובמנהל חטיבת המכירות לשעבר, ארז וולף, המכהן כמנכ"ל מחלבות גד.

עם פרסום הצו עלתה ביקורת על כך שמנכ"ל תנובה הנוכחי, אייל מליס, שכיהן בתקופה שבה התרחשו העברות, לא נדרש על ידי הרשות לשלם קנס בעצמו. בתקופה זו היה מליס מנכ"ל תשלובת החלב והיה כפוף לשור. ארז וולף, שנקנס גם הוא ב-75 אלף שקל, פעל תחת מליס.

זו אינה המלחמה הראשונה של פרופ' זליכה בתנובה. בימים אלה הוא מנהל שתי תביעות ייצוגיות נגד תנובה בטענה שניצלה לרעה את כוחה המונופוליסטי בתחום החלב, ואף הגיש פנייה לרשות בדרישה לחשוף את המסמכים שהגיעו לידיה במסגרת החקירה. תביעות ייצוגיות נוספות הוגשו נגד תנובה בעקבות פרסומו של הצו המוסכם בינה לבין הרשות.