טבע מציגה: דמיון משמעותי בין התוכנית מ-2013 לזו הנוכחית

ב-2013 הציג מנכ"ל טבע דאז, ג'רמי לוין, תוכנית התייעלות מקיפה - הדירקטוריון הראה לו את הדלת החוצה ■ כעת, על רקע המשבר החמור והתרסקות המניה, התוכנית שוב על השולחן

ג'רמי לוין / צילום: תמר מצפי
ג'רמי לוין / צילום: תמר מצפי

באוקטובר 2013 סערו הרוחות לאחר שחברת התרופות טבע   הודיעה על תוכנית קיצוצים משמעותית. טבע, אז בניהולו של ג'רמי לוין, תכננה לפטר כ-5,000 עובדים ברחבי העולם, כלומר כ-10% מכלל עובדי החברה באותה תקופה. בישראל, ההערכות דיברו על פיטורי כ-700 עובדים. בטבע הסבירו אז את התוכנית בצורך להתגבר על האתגרים הגלובליים - שכללו לחצי מחיר וסיכון של אובדן הכנסות ממוצרים ייחודיים, ובראשם הקופקסון, התרופה המקורית המשמעותית ביותר של טבע, שאז עוד הייתה בשיאה מבחינת הכנסות ורווחים.

אלא שהתוכנית לא מומשה, ובסופו של דבר מי שאיבד את מקום העבודה שלו היה המנכ"ל לוין, שנאלץ לעזוב פחות משלושה שבועות לאחר מכן, על רקע חילוקי דעות חריפים בין ההנהלה בראשותו, לדירקטוריון שבראשו עמד אז פיליפ פרוסט.

עלות תוכנית ההתייעלות שהציג לוין הוערכה אז ב-1.1 מיליארד דולר, וכללה גם פעולות למכירת נכסים שאינם בליבת העסקים של החברה. אם התוכנית הייתה מתבצעת, היא הייתה אמורה לסייע לטבע להשיג חיסכון שנתי של כ-2 מיליארד דולר בעלויות - עד סוף 2017.

והנה, אנחנו בסוף 2017, וטבע שוב מוציאה אל הפועל תוכנית התייעלות וקיצוצים. בניגוד לתוכנית הקודמת, החברה לא דיווחה עדיין רשמית על כוונותיה ולא סיפקה מספרים ונתונים מפורטים. ההערכות הן שטבע תפטר עד 20% מכלל העובדים בחברה, כאשר בארץ יפוטרו מעל 1,000. נזכיר שבקיץ האחרון הודיעה טבע על כוונתה לפטר 350 עובדים בישראל, בכפר סבא ורמת חובב, והדבר עורר סערה גדולה שהגיעה גם לדיונים בכנסת; בסופו של דבר, מספר המפוטרים צומצם לכ-230.

אסון הקופקסון

תוכנית הקיצוצים הנוכחית יוצאת לדרך כשהמצב שונה לחלוטין מזה שהיה ב-2013. בראש ובראשונה, טבע מתמודדת היום עם חוב של 34.7 מיליארד דולר, לעומת חוב של 12.5 מיליארד דולר "בלבד" לפני ארבע שנים, וזאת לאחר שבתקופה שחלפה מאז, טבע ביצעה את הרכישה הגדולה ביותר בתולדותיה - רכישת אקטביס, תמורת קרוב ל-40 מיליארד דולר, שבדיעבד הפכה למשקולת על טבע.

הבדל משמעותי נוסף בין 2013 ל-2017 נוגע למחיר המניה. אם אז טבע דשדשה סביב מחיר של 40 דולר למניה, ששיקף לחברה שווי שוק של כ-33 מיליארד דולר, הרי שהצרות האחרונות הובילו לצניחה חדה במניית טבע. כיום מחיר המניה עומד על 13.7 דולר בלבד, שמשקף לטבע שווי של 13.9 מיליארד דולר. ברור שבמחיר המניה הנוכחי, כל גיוס הון שטבע תרצה לבצע, ידרוש דילול רב יותר מבעלי המניות.

הצורך הבהול של טבע בביצוע קיצוצים נובע גם מהעובדה שישנה ירידה מתמשכת בתזרים המזומנים שהיא מייצרת, עובדה שמקשה על החברה להפחית את רמות החוב הגבוהות שלה ולהקטין את המינוף, כפי שנדרש ממנה על-ידי הבנקים המלווים (ואם ברצונה לשמור על דירוג השקעה לחוב שלה אצל סוכנויות הדירוג S&P ומודי'ס. ב-Fitch הדירוג כבר הופחת ל"זבל"). לפי התחזית המעודכנת של טבע, היא תסיים את שנת 2017 עם תזרים מזומנים של 3.15-3.3 מיליארד דולר, לעומת תחזית קודמת ל-4.4-4.6 מיליארד דולר. ברבעון הרביעי תזרים המזומנים מפעילות יגיע ל-0.85-1 מיליארד דולר. זאת, על רקע אובדן הבלעדיות בתרופת הקופקסון - טבע נתקלה לראשונה השנה בתחרות גנרית לקופקסון במינון 40 מ"ג, שבו מטופלים רוב החולים. היה צפוי שהיום הזה יגיע, אך איכשהו נראה שטבע הופתעה מהתזמון כשמיילן הודיעה על כך בתחילת אוקטובר, וכעבור מספר שבועות טבע נאלצה להוריד את התחזיות שלה.

גם ב-2013 כאמור, הוזכר הקופקסון כשהוצגה תוכנית ההתייעלות. העובדה שתרומת התרופה לרווחי טבע הייתה צפויה לקטון (ואכן פחתה עוד לפני השקת הקופקסון הגנרי של מיילן) הייתה אחת הסיבות להתייעלות הנדרשת. באותה שנה, 2013, נרשם השיא בקופקסון של טבע עם מכירות של 4.3 מיליארד דולר. כלומר, התוכנית ההיא תוכננה להתבצע כשטבע בעמדה נוחה בהרבה מהתוכנית הנוכחית, שאליה החברה מגיעה מחוסר ברירה ועם קשיים גדולים.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017 מכירות הקופקסון הגיעו לכ-3 מיליארד דולר, עם רווחיות של 2.4 מיליארד דולר, אולם עם כניסת מיילן לשוק בתחילת הרבעון הרביעי, היא הציתה תחרות מחירים עזה, שמשפיעה כמובן על תוצאות טבע.

דמיון בדירקטוריון

למרות ההבדלים בין 2013 ל-2017 יש גם נקודות דמיון מסוימות, בדמות חלק מחברי הדירקטוריון. אמנם הרכב הדירקטוריון השתנה ורוב הדירקטורים התחלפו בתקופה שעברה מאז - בין היתר על רקע המאבק שהוביל בעל מניות המיעוט בני לנדא לשינוי הדירקטוריון. אך ארבעה דירקטורים שכיהנו בדירקטוריון שהראה ללוין את הדרך החוצה - מכהנים בו גם היום. מדובר ביצחק פטרבורג, אמיר אלשטיין, גליה מאור וכן דן זיסקינד, שעזב את הדירקטוריון אך חזר אליו לפני כחודשיים. פטרבורג, שמכהן כדירקטור משנת 2012, הפך ליו"ר החברה לאחר עזיבת פרוסט ב-2015 וכיהן גם כמנכ"ל זמני עד להצטרפותו של קאר שולץ לאחרונה. אלשטיין, ממשפחת מייסדי החברה, הוא חבר דירקטוריון מאז 2009 (כהונה שנייה שלו בדירקטוריון טבע) ומאור, לשעבר מנכ"לית בנק לאומי, מכהנת משנת 2012.

ביום חמישי האחרון לא התקיים מסחר בארה"ב בשל חג ההודיה, וביום שישי מניית טבע פתחה את המסחר בעלייה חדה שהגיעה עד 6% - אך לבסוף העליות התמתנו ומחיר המניה עלה ב-1.6% בלבד. בבנק ההשקעות סיטי העריכו בסוף השבוע כי קיצוץ של 20% ממצבת כוח האדם בטבע יוביל לחיסכון שנתי של 1.5-2 מיליארד דולר.

ההבדל בין תוכנית הקיצוצים שהציג גרמי לוין ב-201 לתוכנית הנוכחית
 ההבדל בין תוכנית הקיצוצים שהציג גרמי לוין ב-201 לתוכנית הנוכחית