קונים, מוכרים ומפחדים ממעקב: מאפייני הגולשים הישראלים

דוח מצב האינטרנט הישראלי של בזק: הצעירים מכורים לאינסטגרם, ועכשיו גם ההורים ■ 41% מבני הנוער חוו בשנה האחרונה שיימינג או מכירים נער אחר שסבל מכך ■ משתמשי אנדרואיד נאמנים יותר למערכת ההפעלה שלהם בהשוואה לאייפוניסטים ■ זינוק בצפייה בסרטים ובסדרות דרך המובייל

סמארטפונים  (צילום: רויטרס)
סמארטפונים (צילום: רויטרס)

כ-80% מהישראלים קונים אונליין, 40% משתמשים באפליקציות לאיסוף ולהעברת כספים (תשלום לחניות, מוניות וכד') ובני הנוער מעדיפים את אפליקציית אינסטגרם על פני פייסבוק - נתונים אלה עולים מדוח מצב האינטרנט בישראל שמפרסמת היום (ב') בזק. הדוח סוקר את הרגלי השימוש וההתנהגות של הישראלים בעידן הדיגיטלי. לצורך הדוח נערך בין השאר סקר בשיתוף מכון המחקר TNS, בקרב כ-1,270 נדגמים בגילאי 13+.

מספר הגולשים באינטרנט בישראל לפי הדוח, עומד על כ-6.6 מיליון כשהרגלי הגלישה מצביעים על שינוי: אנחנו צופים יותר בתכני טלוויזיה (36% משתמשים בשירותי סטרימינג) ומגבים יותר את המידע שלנו בענן (67%) - במקביל, נפח הגלישה ליום עולה: הגולש הממוצע מוריד בממוצע קבצים בנפח של כ-5.7 גיגה ביום - עלייה של 36% בתוך שנה. המשתמשים הכבדים עומדים על צריכה של 20 ג'יגה ליום כשל-35% מהנשאלים, חבילת הגלישה שברשותם אינה מספיקה.

נתון מעניין העולה מהסקר מתייחס לעלייה של כמעט 100% בשיעור הצופים בסמארטפון בתכני טלוויזיה (סדרות וסרטים), מ-10% אשתקד ל-19% השנה. 18% ציינו כי הם מאזינים לרדיו באמצעות אפליקציות רדיו ו-32% דרך אתרי אינטרנט. אל מול הגידול בצריכת תוכן (שאפשר לייחס בין היתר לגידול בתנועת הנוסעים ברכבת) ובניגוד למגמה שרווחת בעולם (שבאה לידי ביטוי גם בנתוני Adobe לסיכום היקפי הרכישות בבלאק פרידיי) - הישראלים מעדיפים לבצע קניות אונליין מול המחשב ולא במובייל. עובדה זו אפשר לתלות גם ברמת האתרים, שרבים מהם באופן תמוה למדי לא מותאמים למובייל בצורה מיטבית. מהדוח עולה כי מרבית הקונים בכל הגילאים מעדיפים לרכוש אונליין דרך המחשב ולא דרך הסמארטפון - הנתון הזה עולה עם הגיל ומגיע ל-89% מקרב בני ה-55 פלוס כשהוא עומד על 66% בקרב הצרכנים בני ה-18-34 שמעדיפים לקנות דרך המחשב. 

אינסטגרם בעלייה
 אינסטגרם בעלייה

לפי הדוח כאמור 80% מהגולשים הישראלים קונים אונליין כשניכרת צמיחה בקרב בני ה-55 ויותר, מה שמעיד על חינוך שוק ולא רק על צמיחה טבעית של דור שגדל לתוך עולם הקניות המקוון. כצפוי ענף האופנה מככב בתחום המקוון כש-34% ציינו שרכשו במהלך האחרונה פריטי ביגוד והנעלה (לעומת 19% בשנת 2014) - הגידול הזה בא על חשבון החנויות כש-66% ציינו שרכשו בחנויות, לעומת 81% בסקר שנערך לפני שלוש שנים. נתונים התואמים לתחזיות לשטחי מסחר שוממים לנוכח טרפת של בניית מרכזי קניות ברחבי הארץ.

רשתות חברתיות: 72% מבני הנוער מעדיפים את אפליקציית אינסטגרם על פני פייסבוק שזוכה לחשיפה רק בקרב 63% מהם - נתון המשקף מהפך ביחס לשנת 2015. ועדיין וואטסאפ היא האפליקציה המובילה בקרב בני הנוער (בגילאים 13-17), כך לפי 93% מהם (לעומת 80% בשנת 2015).

סנאפצ'ט זוכה לפרגון הצעירים כש-50% ציינו שהם פעילים באפליקציה (לעומת 35% לפני שנתיים), מיוזיקלי זוכה לחשיפה בקרב 20% מבני הנוער וגם טוויטר שרשמה גידול מ-12% ל-16%.

נתון אחר קובע כי רבע מבני הנוער מבצעים שיחת וידאו בתדירות של פעם בשבוע לפחות, בעיקר דרך וואטסאפ. מסתבר גם שהיד קלה על המקלדת: 41% מבני הנוער דיווחו על כך שחוו בעצמם או שהם מכירים מישהו שחווה שיימינג, זאת לעומת 28% בשנים 2016 ו-2015. 21% מבני ה-18 ויותר דיווחו גם הם שחוו שיימינג ברשת - גידול משמעותי משנים קודמות.

אצל המבוגרים (בני 18 ויותר) וואטסאפ היא האפליקציה הפעילה ביותר, עבור 87% מהגולשים ואחריה פייסבוק (80%). רבים מהמבוגרים אוהבים לשתף תמונות באינסטגרם - 38% ציינו שהם פעילים באפליקציה לעומת 19% בלבד לפני שנתיים.

ומה לגבי מערכת ההפעלה? 66% מהנשאלים ציינו שהם נאמנים למערכת ההפעלה שלהם ולא מוכנים לעבור למערכת אחרת בשעה ש-34% אוהבים התנסויות חדשות ומזגזגים בין אייפון לאנדרואיד. ועדיין, ההערכה למערכת הפתוחה ניכרת: 68% מהמחזיקים באנדרואיד היו נאמנים יותר ממחזיקי אייפון שרק 58% הביעו נאמנות לנייד של אפל.