בעלי רב-בריח מתעניין ברכישת מפעל נגב קרמיקה בירוחם

גורמים המעורבים במשבר: "קרן ההשקעות ויולה מערימה קשיים ולא מעבירה לרכוש האפשרי נתונים הכרחיים" ■ ויולה: "דוחים את הטענה מכל וכל"

שמואל דונרשטיין / צילום: יונתן בלום
שמואל דונרשטיין / צילום: יונתן בלום

האם זה המהלך שיציל את מקומות הפרנסה של כ-140 עובדי מפעל נגב קרמיקה בירוחם? התעשיין שמואל דונרשטיין, הבעלים של חברת רב-בריח, מתעניין ברכישה של המפעל שנמצא כיום בבעלות קרן ההשקעות ויולה ועומד לפני סגירה.

בימים האחרונים, בתיווך ההסתדרות וגורמים בכירים במשרד הכלכלה והתעשייה, דונרשטיין החל להתעניין ברכישה אפשרית של המפעל שקרן ויולה הודתה שאין לה עניין בו ואף ציינה באחרונה כי היא מוכנה למסור אותו בחינם למדינה- במסגרת הסדר שיאפשר את המשך הפעלתו בידי גורם אחר.

קרן ויולה רכשה את נגב קרמיקה לפני כחצי שנה מאפריקה תעשיות ולפני כחודש וחצי היא הודיעה על סגירתו ועל הכוונה לפטר את עובדיו בנימוק שאין למפעל זכות קיום. זאת, בטענה שניתן לייבא לארץ אריחי פורצלן במחירים נמוכים יותר מעלות היצור שלהם בירוחם. כך, בכוונת ויולה להמשיך ולהפעיל את רשת החנויות שלה ברחבי הארץ, בהתבסס על תוצרת מיובאת בלבד.

בקרן הבהירו כי החברה ממילא מייבאת לארץ כ-85% ממוצריה, כך שלהפסקת פעילות היצור שלה בירוחם לא תהיה השלכה משמעותית על תפקוד רשת החנויות. המפעל, שקרן ויולה טוענת שהוא הפסדי, הוקם אך לפני שנים אחדות בהשקעה של מאות מיליוני שקלים והוא נחשב למתקדם וחדיש. המפעל נבנה בתקופה שהחברה היתה בשליטת אפריקה תעשיות ובתפקיד מנכ"ל נגב קרמיקה עמד אבי מוטולה. רשות ניירות ערף הודיעה במרץ השנה על כוונתה להגיש כתבי אישום נגד מוטולה ונגד בכיר נוסף בחברה בגין עבירות על חוק ניירות ערך והנהלת נגב קרמיקה תובעת ממנו ומבכירים אחרים יותר מ-45 מיליון שקל בגין אי-סדרים כספיים לכאורה, בתקופת כהונתו בתפקיד המנכ"ל.

מאז פרוץ המשבר בנגב קרמיקה שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן ומנכ"ל משרדו, שי רינסקי ויו"ר ההסתדרות הכללית, אבי ניסנקורן פועלים בניסיון למנוע את סגירתו הצפויה של המפעל. במהלך המגעים שהתקיימו בין בכירי משרד הכלכלה לבין ראשי קבוצת נגב קרמיקה וקרן ויולה, המדינה אף הציעה שתשתתף למשך תקופה של כשנה בעלויות השכר של עובדי המפעל. זאת, בניסיון להקל על המפעל נוכח ההפסדים ולהעמיד לו די זמן שיספיק להטמעת תכנית הבראה. הצעות אלה לא הובילו לפריצת דרך ליישוב המשבר.

ל"גלובס" נודע כי במהלך הימים האחרונים, הובילו מאמציהם של ניסנקורן וכהן לכניסתו של דונרשטיין לתמונה.

ב-2008 דונרשטיין רכש את רב-בריח בתום הליך ממושך ולאחר שהחברה היתה נתונה להקפאת הליכים למשך תקופה של 5 חודשים. מאז, הוא ביסס את פעילות החברה והרחיב את היצור שלה באזור התעשייה הדרומי באשקלון. כיום החברה מעסיקה כ 1000 עובדים ובעבר דונרשטיין הצהיר כי יש בכוונתו להמשיך ולפתח את תשתיות היצור באזור, באופן שיאפשר את קליטתם של עוד מאות עובדים חדשים.

דונרשטיין נחשב תעשיין בולט ופעיל, והוא כיהן עד לאחרונה גם בתפקיד יו"ר ועדת החינוך של התאחדות התעשיינים ובשנים האחרונות הוא פועל לקידום פתיחת של מסגרות חדשות לחינוך מקצועי וטכנולוגי. בשנים האחרונות הוא גם קיבל את פרס התעשייה. לפני כשלוש שנים הוא רכש את חברת אופן- גלורי, לאחר שנקלעה להקפאת הליכים.

גורם בתעשייה שמעורב במשבר בנגב קרמיקה טען בשיחות עם "גלובס" כי "חרף עניין רב שמגלה דונרשטיין ברכישה אפשרית של המפעל בירוחם, הנהלת קרן ויולה מערימה קשיים על המהלך ולא מציגה לפני דונרשטיין נתונים הכרחיים בנוגע למצב המפעל, כמו לעלויות היצור בו. אנחנו מאד מקווים שהתכנית של קרן ויולה היא לא לפטר את העובדים- ולמכור את מה שיישאר מהמפעל- לכל המרבה במחיר".

דונרשטיין סירב להגיב היום על הידיעה ואמר: "אם יהיה לי מה לומר בנושא הזה - אומר".

מקרן ויולה ומהנהלת נגב קרמיקה נמסר בתגובה כי "אנחנו דוחים את הטענה שעולה מן הכתבה מכל וכל, וקוראים להסתדרות הכללית להגיע עמנו להסדר בהקדם האפשרי. עם זאת, יש להבין כי לא ניתן לנהל מו"מ משולש- עם הרוכש והעובדים במקביל, בזמן שמנגד העובדים מוסתים לבצע התפרעויות אלימות ובלתי חוקיות נגדנו. האופציה שהצענו להסתדרות, תוך המשך ההליכים בהתאם להחלטת בית הדין לעבודה בדבר מתן 3 חודשים למציאת קונה ובמהלכה נמשיך לממן את הוצאות המפעל- עומדת בעינה. עם זאת, גם אופציה זו כפופה להפסקת ההתפרעויות ולמשיכת הבקשות והעתירות שהוגשו לערכאות המשפטיות השונות".

בימים האחרונים התיר בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע להנהלת החברה להוציא מכתבי פיטורים לעובדי המפעל שבירוחם, ולסגור את המפעל. ההסתדרות הגיבה בהגשת בקשה להוצאת צו שיעכב את פיטורי העובדים ובמקביל עתרה אתמול לבית הדין הארצי לעבודה בבקשה שידון על המשבר בירוחם. השופטת לאה גליקסמן קבעה דיון על הנושא בשבוע הבא.