תביעה: "אירונאוטיקס לא שילמה לי בונוסים על עסקאות נשק"

לטענת העובד, ששימש כמנהל פיתוח ושיווק עסקי בחרת המל"טים, מנכ"לי החברה מעולם לא התכחשו להבטחות שניתנו לו ■ אירונאוטיקס: "העובד עזב לפני זמן רב. כל חובות החברה אליו מולאו, והיא לא חבה לו דבר" ■ בימים אלה מטולטלת החברה עקב חקירת משטרה

עמוס מתן, מנכ"ל אירונאוטיקס. שנה של משא ומתן / צילום: איל יצהר
עמוס מתן, מנכ"ל אירונאוטיקס. שנה של משא ומתן / צילום: איל יצהר

בכיר לשעבר בחברת המל"טים אירונאוטיקס, שעבד בחברה כמנהל שיווק ופיתוח עסקי, תובע ממנה כ-560 אלף שקל, בטענה כי לא שולמו לו עמלות ובונוסים שהובטחו לו במשך שנים על עסקאות מוצלחות שהוביל. התביעה הוגשה באחרונה - באמצעות עוה"ד עמית שילה ויעל דולב - לבית הדין האזורי בתל-אביב.

מכתב התביעה עולה כי מאז תחילת העשור, הוביל העובד שורה של עסקאות עבור אירונאוטיקס, חלקן מהותיות: ב-2009 הוא קידם עסקה למכירת מערכות תקשורת, פרי פיתוח של החברה, לצבא מלטה בהיקף של יותר מ-3 מיליון אירו; ב-2012 קידם התובע עסקה למכירת 50 מערכות של מיני מל"ט מסוג אורביטר לצבא פינלנד, בהיקף כולל של כ-24 מיליון אירו; כשנה לאחר מכן, קידם העובד הבכיר עסקה מוצלחת אחרת, להשבחה של מערכות מל"ט של צבא פולין בסכום של מעל ל-5.5 מיליון אירו, והיה מעורב בעסקאות נשק נוספות מול צבאות פולין ויוון.

לפי כתב התביעה, התובע הועסק בשורות החברה משנת 2008 ועד 2014, והוא התפטר ממנה, בדין מפוטר, בעקבות סירובה לשלם לו את הכספים שעליהם היא התחייבה, לכאורה. גם בתקופה שבה התובע עבד בשורות החברה, אירונאוטיקס חוותה טלטלות ומשברים, שהובילו לשינויים בצמרת שלה: לפי התביעה, רוב ההבטחות לתשלום בונוסים ודמי הצלחה לעובד ניתנו בידי המייסד והמנכ"ל לשעבר של אירונאוטיקס, אבי לאומי. בהמשך, סמי תותח החליף את לאומי ומאוחר יותר, עמוס מתן החליף את תותח, והוא מכהן בתפקיד עד היום. "מנכ"ל אירונאוטיקס התחלף פעמיים ועל אף שגם המנכ"לים המחליפים ומנהליו הישירים של התובע נהנו מפירות עמלו ומעולם לא התכחשו להבטחת המנכ"ל הראשון (לאומי -י' א') - לא שולמו לו סכומי הבונוס שהובטחו לו, וזאת בלי שנאמר לו כי ההבטחה בטלה או שאין בכוונת החברה לא לפעול בהתאם להתחייבות", נטען בתביעה.

עוד נטען בתביעה כי באחת ההזדמנויות, בזמן שהחברה היתה נתונה במצב כספי קשה, התובע בירר אצל גורם שהיה ממונה עליו אודות הבונוסים המובטחים, ונענה כי "הספינה טובעת ואתה מתלונן על איכות הבועות בשמפניה". בהמשך, כששוחח על הנושא עם המנכ"ל הנוכחי, עמוס מתן, נאמר לו לפי כתב התביעה, כי "המנכ"ל הקודם, לאומי, נהג להבטיח הבטחות רבות ויקרות להרבה אנשים ואם החברה תיאלץ לעמוד בכלל ההבטחות - היא תפשוט רגל מיד".

לאחר שאיים בהתפטרות, כך לפי התביעה, המנכ"ל מתן הציע לעובד הבכיר בונוס בגובה של כ-150 אלף שקל ואת שילובו בתוכנית האופציות של החברה, כך שיוכל ליהנות מפירותיה בעת שמניותיה יימכרו או כשהיא תונפק. אלא שהצדדים לא הגיעו להבנות. בקיץ 2014 העובד התפטר, בדין מפוטר, על-רקע טענותיו לאי-מימוש ההבטחות שקיבל.

אירונאוטיקס טרם הגישה כתב הגנה, והיום מסרה החברה ל"גלובס" כי "העובד עזב לפני זמן רב. כל חובות החברה אליו מולאו, והיא לא חבה לו דבר. החברה תפרט זאת בתגובתה לבית הדין לעבודה".

אירונאוטיקס, הפועלת מיבנה עוסקת בפיתוח ובייצור של מערכות מל"טים ונשלטת בידי הקרנות KCPS, ויולה ובראשית. מנכ"ל החברה הוא עמוס מתן והיו"ר שלה הוא מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (במיל') איתן בן-אליהו. החברה שיצאה בחודשים האחרונים להנפקה, מטולטלת בימים אלה בעקבות חקירה שמקיימת יחידת להב 433 של המשטרה בנוגע לעסקה של החברה עם לקוח שהוגדר "מהותי". בית המשפט הטיל צו איסור פרסום על פרטי החקירה.