המל"ג מחפשת מנכ"ל: 40 מועמדים - ואף מועמד מוסכם

הוועדה תשוב להתכנס השבוע לאחר שלא הצליחו למצוא מועמד מוסכם על חבריה

פרופסור יפה זילברשץ / צילום: עודד קרני
פרופסור יפה זילברשץ / צילום: עודד קרני

משבר בהליך מציאת מנכ"ל למועצה להשכלה גבוהה. ל"גלובס" נודע כי ועדת האיתור לבחירת המנכ"ל תתכנס השבוע על מנת לחשב מסלול מחדש, לאחר שלא הושגו הסכמות בין חבריה על מועמד מתאים לתפקיד שעליו תמליץ לשר החינוך נפתלי בנט. בשלב זה הוגשו לוועדה כ-40 מועמדויות, מהם זומנו לראיונות כ-10 אנשים.

יו"ר הוועדה, פרופ' יפה זילברשץ, שמשמשת גם כיו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב של המל"ג, תמכה במועמדותו לתפקיד של יובל אלגרבלי, אך חלק מחברי הוועדה דרשו להוסיף שמות נוספים לרשימת המועמדים המומלצים ובהם את עו"ד משה שמעוני, מנהל הקריה החרדית אונו. זילברשץ התנגדה לשמות הנוספים והעדיפה לעצור את התהליך.

הוועדה צפויה להתכנס השבוע על-מנת להחליט על צעדיה הבאים אך לחלק מהמועמדים כבר נמסר כי מועמדותם עשויה להיבחן מחדש במסגרת הליך חדש.

כתוצאה מהמבוי הסתום צפויים עיכובים נוספים במציאת מנכ"ל למל"ג, למרות שחלפה כבר חצי שנה מאז המנכ"ל הקודם גדי פרנק הודיע על עזיבתו. גורם המעורב בתהליך המינוי אמר כי "מדובר במקרה שמדגים את הבעייתיות של הכלי של ועדת איתור. ככל שמספר חברי ועדת האיתור גדול יותר כך גדל הסיכוי למשבר ולאי השגת הסכמות".

ועדת האיתור מונה שבעה חברים ובהם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר עו"ד שרית דנה, מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר אייל גבאי, השופטת בדימוס שרה פריש סגן יו"ר המל"ג אידו פרלמן, מנכ"ל האוניברסיטה העברית לשעבר משה ויגדור, ופרופ' מונא מארון מאוניברסיטת חיפה.

גורמים המעורים בתהליך טענו כי מינוי ועדת איתור של שבעה חברים היה טעות משום שמדובר במספר גדול מדי של חברים.

הם כינו את חברי הוועדה "חבורה של פרימדונות" וציינו כי ליושבת הראש לא היה ניסיון קודם בניהול וועדות איתור מסוג זה. הגורמים מתחו ביקורת על תנאי הסף שנקבעו במכרז ובהם הדרישה להיכרות עם מערכת ההשכלה הגבוהה. לדבריהם אין סיבה למנוע ממי שלא היה מתרגל כשהיה סטודנט למלא את התפקיד. "לא יודע אם עשו את זה בשביל לבשל את התפקיד למישהו אבל בסוף זה תפקיד מדהים שקל לבוא אליו מהמגזר הפרטי כי כמעט ואין בו ניגודי עניינים, אם לא התעסקת עם האוניברסיטאות".

מהמועצה להשכלה גבוהה נמסר בתגובה כי "ועדת האיתור למינוי מנכ"ל טרם סיימה את עבודתה. הוועדה אמורה להתכנס בקרוב. ועדת האיתור הינה ועדה עצמאית וההחלטה תתקבל על פי שיקולים עיניינים בלבד".