לוין: "יש סיכוי לראות את ה-4 מיליון תיירים כמספר בהישג יד"

שר התיירות בכנס התאחדות סוכני הנסיעות: "במצבי משבר מי שנשאר הן החברות הישראליות, אל-על, ארקיע וישראייר, וצריך לדעת לשמור עליהן; עברנו לתחרות אגרסיבית בפרסום" ■ מנכ"ל אל-על, דוד מימון: "עברנו תקופות לא קלות"

יריב לוין / צילום: איל יצהר
יריב לוין / צילום: איל יצהר

"במצבי משבר מי שנשאר הן החברות הישראליות, אל-על, ארקיע וישראייר, וצריך לדעת לשמור עליהן" - כך אמר היום (ג') שר התיירות יריב לוין בכנס התאחדות סוכני הנסיעות. הדברים נאמרים דווקא על-ידי מי שחתום על הבאת שורה של חברות תעופה זרות לישראל דוגמת היינאן הסינית או חברת הלואו קוסט ריאנאייר.

לוין, שנכנס לתפקיד לפני שנתיים וחצי, זוקף לזכותו את שבירת שיא היקף התיירים שהגיעו לביקור. "ענף התיירות בישראל נשען עדיין בעיקר על תיירות הפנים. במקום שיש קיבעון חייבים לפעול. יש תחרות גדלה אל מול האפשרויות הזולות שיש בחו"ל. יש הכרח להשקיע השקעות דרמטיות כדי לשנות את התמונה".

לדבריו, "שינינו את תפיסת השיווק, במקום התפיסה המיושנת שישראל היא יעד לקהל יהודי וצלייני. אלה סגמנטים צרים מאוד ופגיעים מאוד לנושאי ביטחון, ולכן מהר מאוד הגענו למיצוי מוחלט של הפוטנציאל. הפרסום התמקד במקומות הקדושים, עגמומיים. החלטנו לשנות גישה ולמכור את ישראל ליעד לחופשה. ביקוש גילינו שיש, אבל שאין מי שימכור את ישראל כמוצר. הסיבה לכך היא שעבדנו בעבר עם סוכני תיירות שעבדו מול אותה קהילה מסוימת ומצומצמת. לא היה מי שימכור חבילת נופש לישראל".

לדברי שר התיירות, "חתמנו הסכמים עם כל ענקיות התיירות בעולם. לפני חודש חתמנו עם CTrip (החברה הסינית שרכשה את סקיי סקאנר, מר"ח), לצד ענקיות תיירות אחרות דוגמת אקספדיה. עברנו לתחרות אגרסיבית בפרסום. פרסום אורגני שישים אותנו בדפי הבית באתרים המומלצים, כדי שמישהו שיחפש לנסוע לנסוע לרומא, יקבל הצעה לירושלים.

"התחלנו לראות מספרים שמטפסים. הבנו אז שיש צורך נוסף, היה שינוי ענק בשנים האחרונות בעולם התעופה. הוא עבד חד-כיוונית - הוציא ישראלים החוצה וכמעט לא הביא תיירים פנימה. נפתחו קווים במחשבה על יעדים שישראלים ירצו לנסוע אליהם ולא להפך, לא חשבו על יעדים מהם אפשר להביא תיירים לישראל", הוסיף לוין.

שר התיירות נתן דוגמה: "שינינו את החשיבה הזו למשל מסין. נגיע לפחות ל-150 אלף תיירים ב-2018, מספר כפול ומכופל מזה שהיה עד כה. מ-4 טיסות לאילת עלינו ל-53 טיסות שבועיות לאילת".

לדבריו, "סוגיה אחרת שאנחנו מטפלים בה היא סוגיית הוויזות. זה נושא מיושן שצריך לחלוף מהעולם. מסין ומהודו מדינת ישראל דורשת ויזות עם דרישות מכבידות על התיירים ועל הישראלים. מהפיליפינים שהיו יחסים עוד קודם דווקא לא צריך. הצלחנו לייצר קיצורי דרך, אבל יש לנו משימה לבטח את הוויזות האלה".

לוין הוסיף כי "נסיים את השנה הזו עם יותר מ-3.5 מיליון תיירים. כל אחד מ-12 החודשים האחרונים היווה שיא בכל פעם מחדש, ובחודש אוקטובר הגיעו לכאן 426 אלף תיירים בחודש. אם זה יתקיים על פני 12 חודשים, זה אומר מעל 5 מיליון. ב-2018 ההזמנות הן בקצב שלא ראו כמוהו. יש לנו סיכוי לראות את ה-4 מיליון כמספר בהישג יד.

"אם עד היום חשבנו איך נביא אנשים, היום יש לנו בעיה של תשתיות שהולכת ומתחדדת. יש בעיות בתשתיות באתרי תיירות דוגמת הכותל שאין גישה בתחבורה ציבורית אליו. יש לנו מחסור בבתי מלון בדרגת מוטלים ומלונות עממיים. עלינו כבר ל-6,000 חדרים שכרגע בבנייה, לעומת 1,500 חדרים רק לפני כמה שנים.

"בנוסף, נשקיע בשיפור אתרי תיירות, דוגמת ההחלטה להקמת שביל ישראל, בדומה למדינות אחרות בעולם. השביל יעבור בכל הארץ, כולל בחלקים שיש מי שחושבים שלא צריך לעבור בהם מסיבות שאני לא מוכן להבין ולקבל". 

מנכ"ל אל-על: "עברנו תקופות לא קלות"

דוד מימון, מנכ"ל אל-על, אמר בכנס: "למרות שהשמיים נפתחו, כמעט ולא נוסף אף תייר למדינה. והנה השוק נפתח, ואולי נגיע ל-3.5 מיליון תיירים. משרד התיירות עושה עבודה יוצאת מן הכלל, אבל הבעיה המרכזית שעמה נתמודד היא מחסור במלונות בדרגת אירוח עממית. משרד התיירות תומך ומשווק ומסבסד קווים חדשים. אם אני לוקח את תקציב השיווק של משרד התיירות ובודק כמה מגיע לאל-על? מדובר על חצי אחוז, ואנחנו מביאים 35% תיירים למדינה. נדרש איזון ותיקון", פנה מימון לשר התיירות לוין.

מבחינת מימון מדובר על אירוע אחרון של מימון כמנכ"ל אל-על, אחרי שלאחרונה הוא הודיע על פרישתו. "אל-על חתמה על עסקת ישראייר שאני מקווה שתאושר בינואר הקרוב", אמר מימון והוסיף: "הנאמנות לאל-על נוצרת עם מועדון הנוסע המתמיד שלנו, המונה 1.8 מיליון חברים. כ-300 אלף מחזיקים בכרטיס אשראי פליי קארד, כשהם מבצעים מחזורים בהיקף של 21 מיליארד שקל. נכנסנו לתחום הביטוח, התחלנו עם פוליסות רכב עליהן אפשר לשלם בנקודות. מיליוני נקודות ממומשות ברכישת חדרי בתי מלון. ניכנס להשכרות רכב ולקניית רכב, והכול בנקודות". 

"עברנו תקופות לא קלות, ואל-על יכלה להן ועמדה בהן - מאירועים ביטחוניים ועד משבר הטייסים. אל-על תהיה פה בכל מצב", אמר מימון לסוכני הנסיעות - יש להניח שבהקשר של התחזקות חברות התעופה הזרות, בין היתר על חשבון אל-על.