גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אישום: הציג עצמו כמהנדס והונה משקיעים בנדל"ן בכ-1.8 מ' ש'

לפי האישום, משה בן-נוב הציג עצמו כאדריכל שעבד בעבר במינהל וכאיש עסקים עתיר נכסים; לטענת המדינה, בן-נוב הציע למתלוננים לרכוש או למכור נכסי נדל"ן במרכז, תוך שהוא מזייף מסמכים, חוזים והסכמי מכר ■ בא-כוחו: "אי-דיוקים בטענות נגדו בכתב האישום"

שוחד / צילום: Shutterstock
שוחד / צילום: Shutterstock

הקלות הבלתי נסבלת של התרמיות בתחום הנדל"ן: פרקליטות מחוז מרכז (פלילי) הגישה לבית משפט השלום ברמלה כתב אישום נגד משה בן-נוב, תושב לוד כבן 44, שהציג את עצמו כאיש עסקים אמיד וכאדריכל, הציע למשקיעים לרכוש או למכור נדל"ן והוציא מהם לכאורה במרמה מאות אלפי שקלים, שבחלקם עשה שימוש לצרכיו האישיים. לטענת המדינה, בן-נוב לא היסס לפגוע בכל מי שנקרה בדרכו, לרבות אנשים חלשים.

לפי כתב האישום - שהוגש בידי עו"ד יסמין שביט - בשנים 2013-2017 הציג עצמו בן-נוב בכזב בפני המתלוננים כמודד מוסמך, כאדריכל וכבעל משרד אדריכלים שעבד בעבר במינהל מקרקעי ישראל, וכן כאיש עסקים עתיר נכסים. במסגרת מצגי-השווא שיצר, הציע בן-נוב למתלוננים לרכוש או למכור נכסי נדל"ן שונים באזור המרכז, שלהם או של אחרים, תוך שהוא מזייף מסמכים, חוזים והסכמי מכר. בדרך זו, נטען, הוציא בן-נוב מהמתלוננים מאות אלפי שקלים במרמה ובנסיבות מחמירות. בנוסף מואשם בן-נוב כי זייף מסמכים, צ'קים ותכתובות דואר אלקטרוני של עורך דין כדי לבסס את מצגי-השווא.

מהאישומים עולה כי כתוצאה ממעשי המרמה, הפיק בן-נוב בשנים 2013-2016 הכנסה של לפחות 1.83 מיליון שקל, אותה העלים מרשויות המס. כתב האישום נגד בן-נוב כולל 9 אישומים, מהם שמונה מתארים תרמיות נגד משקיעים, ואישום אחד מתייחס לעבירות המס. לבן-נוב מיוחסות עבירות מרמה חמורות שנעברו בנסיבות מחמירות, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירות זיוף, שימוש במסמך מזויף, התחזות לאדם אחר, ניסיון לקבל דבר במרמה בנסיבות מחמירות וכן עבירות לפי פקודת מס הכנסה, בהן אי-ניהול ספרים כמתחייב, אי-דיווח על קבלת הכספים ואי-תשלום המסים הנובעים מהפעילות ה"עסקית" שלו.

בן-נוב נעצר לפני כחודש, ומעצרו הוארך מעת לעת בידי בית משפט השלום בתל-אביב. כעת מבקשת הפרקליטות לעצור אותו עד תום ההליכים נגדו. בבקשת המעצר שהוגשה בעניינו כתבה עו"ד שביט, כי: "מסוכנותו של בן-נוב נובעת מהתעוזה ומהאופן שבו בוצעו מעשי המרמה באופן שיטתי וממושך כלפי מספר מתלוננים. בן-נוב גרם למתלוננים רבים, ובהם עורכי דין, ליתן בו אמון מוחלט, תוך יצירת מצגי-שווא ממושכים, וגרם להם לאבד את ממונם".

לטענת הפרקליטות, החומרה במעשיו של בן-נוב מתבטאת, בין היתר, בשימוש בכספים שקיבל בעסקה אחת לצורך ביסוס מצג-השווא והונאת המתלוננים בעסקה אחרת. לפי כתב האישום, בן-נוב השתמש בחשבונה של הנפגעת המרכזית ממנו, אלמנה ואם לארבעה ילדים, אותה רימה לכאורה במיליוני שקלים עד שאיבדה את כל חסכונותיה. בן-נוב מואשם כי השתמש בחשבונה של האלמנה כבחשבונו, וכי השתמש בצ'קים פתוחים שנתנה לו, לצרכיו האישיים - והכול בהתבסס על מצגי-שווא שיצר בפני המתלוננים הרבים.

סיפורה של האלמנה שנפלה לכאורה קורבן לעוקץ מצדו של בן-נוב מתואר בפירוט בכתב האישום. לטענת המדינה, בן-נוב והאלמנה הכירו באתר הכרויות, ובין השניים התפתח קשר רומנטי שנמשך שלושה חודשים. במהלך תקופת היכרותם הציג את עצמו בן-נוב בכזכ ב"ירון בן-אור", וכאדריכל ומהנדס. בשלב כלשהו, נותק הקשר בין השניים.לפי כתב האישום, במהלך שנת 2015 חידש בן-נוב את הקשר עם האלמנה, ובסמוך לכך, בעת ביקור בביתה, הבחין במכתב התראה המודיע לה על כוונת משפחת בעלה המנוח לפנותה מהדירה בה היא מתגוררת עם ילדיה. בן-נוב מואשם כי ניצל לכאורה את מצוקתה והציג בפניה מצג-שווא, שלפיו הוא יסייע לה בכל דרך אפשרית כדי למנוע את פינויה מדירתה. כמו-כן מואשם בן-נוב כי הבטיח לאלמנה שיסייע לה במימון ההליך המשפטי וברכישת דירה חלופית עבורה ועבור ילדיה.

למחרת היום, נטען, הציע בן-נוב לאלמנה לרכוש מגרש בפרויקט באחיסמך בעלות של כ-740 אלף שקל, שעליו תוכל לבנות בית של 6.5 חדרים בשלושה מפלסים, וכך תוכל להבטיח לה ולילדיה מקום מגורים חלופי. בן-נוב מואשם כי טען בפני האלמנה בכזב שבניית הדירה בפרויקט באחיסמך עתידה להסתיים בינואר 2017.

במסגרת "הסיוע" שנתן לה, העבירה האלמנה לבן-נוב צ'קים פתוחים וחתומים מחשבונה, ללא סכום וללא מוטב עבור עורך הדין שהיה אמור לטפל בפינויה מדירתה. לטענת המדינה, בן-נוב מילא את הצ'קים בסכומים של עשרות אלפי שקלים והשתמש בהם לצרכיו האישיים. בהמשך, נטען, גזל בן-נוב מהאלמנה עוד כספים, בטענת-שווא כי הם מיועדים לקרקע באחיסמך. בנוסף, שיכנע בן-נוב את הלאמנה למכור את חלקה בשתי דירותיה בנתניה ובגן יבנה כדי להמשיך לממן את הפרויקט באחיסמך וגרם לה ליטול הלוואות - וכל זאת תוך שהוא משתמש בכספה לצרכיו האישיים. 

מכת מדינה

עוקץ חלקת הקבר

באישום נוסף מתואר כיצד לכאורה רימה בן-נוב באופן מכוער ובוטה קשיש כבן 90, שביקש את סיועו של בן-נוב לרכוש לעצמו חלקת קבר ולערוך סעודה בבית הכנסת לכבוד הכנסת ספר תורה. לפי האישום הכירו בן-נוב והקשיש (יליד 1917) בבית הכנסת בלוד שבו נהגו להתפלל. באפריל השנה סייע בן-נוב, לבקשת הקשיש, ברכישת ספר תורה שתרם הקשיש לבית הכנסת. לפי האישום, בהמשך לכך, במאי האחרון אמר בן-נוב לקשיש כי יש לערוך סעודה בבית הכנסת לכבוד הכנסת ספר התורה, ולצורך כך ביקש מהקשיש 10,000 שקל עבור הסעודה והובלת ספר התורה לבית הכנסת.

אולם, מכתב האישום עולה, כי שני הצ'קים שנמסרו לבן-נוב, לא שימשו לסעודה. לטענת הפרקליטות, מספר ימים לאחר מסירת הצ'קים לידיו, זייף בן-נוב שינה את סכומם של שני הצ'קים ל-25 אלף שקל, תיקן את הסכום במילים בהתאם, ופדה את הצ'קים ב"צ'יינג'" בתמורה למזומן. בהמשך לכך, בשני מועדים במאי השנה, החזיר הבנק של הקשיש את הצ'קים.

בנוסף, טוענת המדינה, ניצל בן-נוב את בקשת הקשיש שיסייע לו ברכישת חלקת קבר עבורו בבית עלמין בלוד. לפי האישום, בן-נוב יצר מצג כוזב בפני הקשיש, שלפיה עלותה של חלקת הקבר בבית העלמין היא 40 אלף שקל - וזאת למרות שהמחיר בפועל הוא 25 אלף שקל.

בן-נוב מואשם כי אמר לקשיש בכזב שיש צורך בהגדלת חלקת הרכב הנרכשת, כדי שיהיה ניתן להכניס ארון קבורה בעלות של 15 אלף שקל נוספים. עוד נטען כי בן-נוב אמר לקשיש שיש לשלם 2,000 שקל נוספים עבור ארון קבורה עצמו.

לפי האישום, על-סמך מצגי-השווא שיצר בן-נוב בפניו, מסר הקשיש לידיו של בן-נוב סכום של 57 אלף שקל. בן-נוב מואשם כי פדה את הכספים ושילשל אותם לכיסו.

בא-כוחו של בן-נוב, עו"ד איתן סבג מסר בתגובה כי "מדובר בחומר בהיקף רב, והדברים יתבררו לאשורם בבית המשפט. על פניו קיימים אי-דיוקים לא מבוטלים במסגרת הטענות המופנות כנגדו בכתב האישום".

עוד כתבות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר