חקירת קשרי טראמפ ורוסיה: פלין הודה במתן עדות שקר

היועץ לביטחון לאומי מייקל פלין, שהודח מתפקידו לאחר ששיקר לסגן הנשיא על שיחותיו עם שגריר רוסיה בארה"ב, הודה באישום נגדו שלפיו הצהיר הצהרה כוזבת בנושא בפני ה-FBI ■ לפי דיווחים, הוא יעיד כי הונחה בידי טראמפ לפנות לגורמים ברוסיה

מייקל פלין / צילום: רויטרס Carlos Barria
מייקל פלין / צילום: רויטרס Carlos Barria

היועץ לביטחון לאומי לשעבר בבית הלבן, מייקל פלין, הודה היום (ו') בהצהרה כוזבת בפני הבולשת הפדרלית (FBI) בדבר שיחותיו עם שגריר רוסיה בארצות-הברית אחרי הבחירות לנשיאות בשנה שעברה. פלין הודה בעבירה שבגינה הודח מממשל הנשיא דונלד טראמפ, אז התגלה כי שיקר לסגן הנשיא מייק פנס בנושא. הגנרל לשעבר הסגיר את עצמו לרשויות והופיע הערב בבית משפט פדרלי בוושינגטון לשימוע בעניינו.

לפי התובע בדיון, פלין הונחה בידי "גורם בכיר מאוד" בצוות המעבר של טראמפ לנסות ולהשפיע על מדינות לפני ההצבעה באו"ם על הסנקציות נגד רוסיה בדצמבר 2016. לפי התביעה, פלין דיבר עם כמה מבכירי צוותו של טראמפ על שיחותיו עם השגריר הרוסי בנושא הסנקציות, ולפי דיווח ברשת ABC, הוא צפוי לשתף פעולה באופן מלא עם ה-FBI, ולהעיד כי "טראמפ הנחה אותו ליצור קשר עם הרוסים".

בתום הדיון, הודיע פלין הצהרה רשמית כי אחרי 30 שנים בשירות המדינה, החליט להמשיך ולשרת בממשל. "כאב לי לסבול מחודשים ארוכים של האשמות שקריות בבגידה. עם זאת, אני מכיר בכך שהפעולות שבהן הודיתי היו שגויות. אני מקבל אחריות על הפעולות שלי", אמר.

"לסגור את החקירה"

הבית הלבן מיהר להגיב ומסר כי הודאתו של פלין הוכיחה כי הדבר קשור אך ורק אליו, וכי "הגיעה העת לסגור את החקירה המיוחדת בנושא". עם יציאתו של פלין מאולם בית המשפט, מפגינים קראו לכלוא אותו.

טיי קוב, עורך הדין המייצג את טראמפ, התנער מפלין ומסר כי "היום, מייקל פלין, ששירת במשך 25 ימים בממשל טראמפ אחרי ששירת בעבר בממשל אובמה, מסר הודאה בעבירה בודדת של הצהרה שקרית ל-FBI. הודאתו משקפת את השקרים שלו לבית הלבן, שהסתיימו בהתפטרותו בפברואר. שום דבר בהודאה הזו לא מצביע על אף אדם חוץ מעל מייקל פלין. סיום השלב הזה בחקירה מפנה את הדרך לסיכום מהיר של החקירה". יצוין כי העבירה שבה הודה פלין התרחשה בעודו נושא תפקיד בצוות חילופי השלטון.

זהו כתב האישום הרביעי המוגש במסגרת חקירת קשרי ממשל טראמפ עם רוסיה, ובהתפתחות משמעותית - בשל היותו של פלין אחד מאנשי המפתח בה. בחודש שעבר הועמדו לדין מנהל הקמפיין של טראמפ לשעבר פול מנפורט, ויועצו העסקי, בגין קשירת קשר נגד ארצות-הברית ועבירות נוספות. ג'ורג' פפדופולוס, ששימש יועץ לענייני חוץ במהלך קמפיין הבחירות, הודה כי שיקר ל-FBI בדבר קשריו עם מוסקבה.

לפי מסמכים משפטיים, כתב האישום נגד פלין כולל סעיף אחד, שלפיו הצהיר הצהרה כוזבת ביודעין. לפי התובעים בצוות החקירה המיוחד בראשות רוברט מולר, פלין מסר ל-FBI מידע כוזב שלפיו הוא לא דן בסנקציות על מוסקבה עם השגריר הרוסי דאז, סרגיי קיסליאק, בדצמבר, חודש אחרי ניצחונו של טראמפ.

נוסף על כך, פלין שיקר כשאמר שהוא לא זוכר שהשגריר הרוסי אמר לו כי מוסקבה בחרה לרכך את תגובתה לסנקציות שהטיל עליה הנשיא היוצא ברק אובמה לאור בקשתו, וכשטען שלא ביקש מהשגריר לדחות או להפיל הצעת החלטה במועצת הביטחון של האו"ם.