לאומי יעניק אשראי של 200 מיליון ד' לחברות ישראליות בסין

הבנק חתם לאחרונה על הסכם שיתוף-פעולה עם בנק אוף צ'יינה ■ האשראי יועמד באחת משתי דרכים: ישירות ע"י בנק אוף צ'יינה ובערבות של לאומי, או בקו אשראי משותף של שני הבנקים

דוד ברודט/ צילום:כפיר סיוון
דוד ברודט/ צילום:כפיר סיוון

אחרי שצמצם את הפעילות הבינלאומית שלו בשנים האחרונות, בנק לאומי מתכוון להתרחב בסין. בסוף השבוע נחתם הסכם שיתוף-פעולה בין הבנק לבנק אוף צ'יינה - אחד מהבנקים הגדולים בסין למתן אשראי במשותף. בבנק לאומי מתכננים להעמיד בשנתיים הקרובות אשראי בהיקף של כ-200 מיליון דולר לחברות ישראליות הפעילות בסין. לפי הערכות, ישנן כיום כ-30 חברות ישראליות רלוונטיות לקבלת האשראי. האשראי יועמד באחת משתי דרכים: ישירות ע"י בנק אוף צ'יינה ובערבות של לאומי, או בקו אשראי משותף של שני הבנקים.

בגלל מגבלות רגולטוריות, בנקים זרים כגון לאומי לא יכולים להעמיד באופן ישיר הלוואות בסין, ומנגד, לחברות ישראליות מאוד קשה עד בלתי אפשרי לקבל אשראי בצורה ישירה מבנקים בסין.על רקע זה חתם כבר בעבר לאומי, שלו נציגות בשנגחאי, על הסכם עם בנקים לפיו חברה ישראלית שתרצה לקבל מימון תגיע ללאומי. לאומי יעשו את החיתום להלוואה, ואם תאושר - תוכל החברה הישראלית לקבל את האשראי מאחד הבנקים בסין, כשלאומי ערב להלוואה.

בדרך זו העניק לאומי עד כה אשראי בהיקף של 100 מיליון דולר. כעת לאומי מרחיב את שיתוף-הפעולה וחותם על הסכם כאמור עם בנק אוף צ'יינה שנחשב לשחקן השני בגודלו בסין בתחום האשראי, שסך נכסיו עומדים על כ-3 טריליון דולר.

יו"ר לאומי, דוד ברודט, אמר במהלך טקס החתימה כי "השוק הסיני עובר תהליכי שינוי מהותיים, ממשק מבוסס יצוא למשק המתבסס על צריכה מקומית. שינוי הכיוון הזה מאפשר לחברות זרות, ובהן החברות הישראליות, לחדור לשוק ולשווק את מוצריהן".

כאמור, בשנים האחרונות חיסל לאומי בעיקר את פעילות הבנקאות הפרטית שלו לאור הסתבכותו עם הרשויות בארה"ב לאחר שנחשד כי בסיוע ללקוחותיו האמריקאיים להעלים מס. כיום עיקר הפעילות שלו בחו"ל היא בארה"ב, לונדון, סין ורומניה.