מחיר הבשר הטרי לא ירד משמעותית מאז פתיחת השוק ליבוא

נתונים חדשים של האוצר מנסים לשקף ירידת מחירים בשוק הבשר הטרי, אך אלה עומדים בניגוד לנתונים של הלמ"ס ושל מגדלי הבקר, שמצביעים על כך שלא היה שינוי ■ נימוק האוצר: מחירי הבשר היו אמורים לעלות

במשרד האוצר משוכנעים שפתיחת המכסות יבוא הבשר הטרי הביאה לירידה במחירים לצרכן, אף שבארגון מגדלי הבקר ובנתוני הלמ"ס טוענים בדיוק ההפך. בארגון טוענים כי אם הייתה הוזלה כלשהי, היא הייתה נקודתית והגיעה עד 5%, וכי ההפרש משולשל לכיסם של היבואנים.

כך, טוטי (ישראל) בלוך, יו"ר שולחן החלב בתנועת המושבים, אמר היום ל"גלובס": "קיים אבסורד גדול שבזמן שמגדלי הבקר הורידו את המחיר ב-30%, הצרכן לא קיבל הוזלה. כשמגדלים כמוני יפשטו את הרגל, תחדל לגמרי התחרות והמחירים לצרכן יהיו בשמיים".

בשבוע שעבר פרסם משרד הכלכלה את תוצאות המכרז למכסות פטורות ממכס ליבוא בשר טרי, שלפיו המחיר לצרכן ינוע בין 35 שקל ל-49 שקל לק"ג, בתקווה להגיע לירידה של עשרות אחוזים שתגולגל מהיבואנים והקמעונאים אל כיסו של הצרכן. אך מה קורה בפועל?

לפי נתוני נילסן, ב-2016 מכירות בשר טרי בשוק המבורקד עמדו על כ-790 מיליון שקל, ובשלושת הרבעונים הראשונים של 2017 המכירות האלה גדלו בכ-10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לפי הערכת האוצר, השוק המבורקד מהווה 50% מסך השוק. כלומר, שוק הבשר הטרי מוערך כיום בכ-1.7 מיליארד שקל בשנה.

באופן טבעי, הגדלת היקף המכסות הפטורות ממכס ליבוא בשר טרי הובילה לעלייה משמעותית ביבוא. ב-2015 שיעור היבוא ממכירות השר טרי בשוק המבורקד עמד על 7.5% בלבד, ב-2016 משקל היבוא עמד על כ-30%, ובשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2017 על כ-41%. עוד עולה מהנתונים כי סך צריכת הבשר הטרי ב-2016 עלתה בחדות, כ-38% לעומת 2015. גם השנה צריכת הבשר הטרי עלתה ב-13% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

באוצר מנסים להסביר, שלא לומר להצדיק, מדוע הירידה של מחירי הבשר הייתה כה מינורית, בכך שמחירו דווקא היה אמור לעלות בשל העלייה בביקוש. לפי האוצר, העלייה בצריכת הבשר הטרי באה, בין היתר, על חשבון ירידה בצריכת בשר מעובד כתוצאה מדוח הקושר בין צריכת בשר מעובד לסרטן המעי הגס שפרסם באוקטובר 2015 ארגון הבריאות העולמי והחוק המחייב לסמן במילים על המוצר שהוא מעובד שנכנס לתוקף באוקטובר 2016. לצעדים אלה הייתה השפעה שלילית על הביקוש לבשר מעובד וחיובית על הביקוש לבשר טרי. לפי האוצר, העלייה בביקוש לבשר טרי הייתה אמורה להוביל לעליית מחירים, אולם מחירו לא עלה. ההשפעה כן באה לידי ביטוי ירידה משמעותית בריכוזיות בענף אשר נשלט ברובו על ידי שתי חברות - תנובה ודבאח.

המחירים ירדו?

האם לרפורמה ביבוא הייתה השפעה מהותית על מחירי הבשר הטרי? המחיר הממוצע של בשר טחון עשוי להיות מושפע ממעבר לצריכת נתחים אחרים. מניתוח האוצר עולה כי מחירי הבשר הטרי החלו לרדת עוד לפני כניסת הרפורמה ב-2013. המגמה המשיכה מסוף 2015 על רקע התרחבות הרפורמה ופתיחה הרחבה יותר של השוק ליבוא.

לפי נתוני הלמ"ס, ברבעון השלישי של 2017 מחירי הבשר הטרי היו דומים למחירים ערב הרפורמה. לעומת זאת, לפי נתוני האוצר, ירידת המחירים המשמעותית יותר התרחשה ברבעון השלישי השנה - ירידה של 7.8% מרמת המחירים הממוצעת בשנה שקדמה לתחילת הרפורמה.

למרות הירידה במחירי הבשר הטרי בשנתיים האחרונות, כותבים באוצר, "אין זה בהכרח נכון לייחס את הירידה במחיר להרחבת פתיחת השוק ליבוא, שכן ייתכנו גורמים אחרים". לפי תחשיב שביצעו, "ללא פתיחת השוק ליבוא היינו מצפים מהמחירים לעלות עד כ-16%, אך בזכות הרפורמות המחירים ירדו, או נותרו ללא שינוי".